Problem: Kan inte ansluta till dator

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Rak Pipa, 31 okt 2011.

1. Rak Pipa

Rak Pipa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag fick igår för första gången problem att ansluta min telefon till datorn via usb. Jag kör för närvarande cm7 nightly 99 men har aldrig haft problem förr.

När jag ansluter telefonen dyker det upp okänd enhet på usb porten och det händer inget mer.

Jag har testat avinstallera KIES och lagt in på nytt men det verkar inte fungera ändå.

Kör windows Vista 64.

Är rätt säker på att ett är drivrutinsfel men har inte lyckats få det funka. En lösning är väl en format c: och börja om från början med en ny installation av windows.

Någon som har tips på en annan lösning?

2. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Testat en annans port?

Skickat från min SGS via tapatalk

3. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    har du provat med att ha USB-felsökningsläge i "tickat"... ?
    ..varför måste du in i Kies?

4. Rak Pipa

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Japp har testat olika portar och även usb felsökning av och på.

Installerade kies för att få in drivrutinerna bara. Finns dem lösa att ladda ladda ned så peka mig gärna i rätt riktning.

Blir bara okänd enhet hittades och inget händer varken på dator eller i telefonen.

5. Nabilon

Nabilon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Testat med annan usbsladd?

6. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Ladda hem drivarna manuellt och lägg i valfri mapp. Koppla in telefonen i datorn och gå till enhetshanteraren och titta efter utropstecken och om det har med telefonen att göra välj att installera drivrutin manuellt och peka ut mappen med drivarna.

7. Rak Pipa

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Grejen är att det inte finns något i enhetshanteraren som saknar drivritin och försöker jag peka den okända enheten till drivrutinsmappen får jag bara upp att den har den senaste programvaran.

Orkar inte bråka med windows så ska testa en format c:. Återkommer om det löste sig. :)

8. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Men du säger ju att det finns en okänd enhet? Högerklicka på den den och välj avinstallera. Koppla sedan in telefonen ingen och se om den gillar drivarna bättre?

9. Rak Pipa

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tar jag bort den Okända så kommer den inte upp med nått utropstecken. Pluggar jag in telefonen så installeras den okända direkt igen.

Har blåst ur windows och gjort en fräsh install och har samma skitfel. Blir fan tokig.

Last edited: 31 okt 2011
  10. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Du måste nästan ha felaktiga drivers. Googla och se om du hittar några andra.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

11. Rak Pipa

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Det kommer även upp en informationsruta att "en av de usb-enheter anslutna till datorn fungerar felaktigt och kan inte kännas igen" men nu kanske de är ett standard popup när det är fel på drivrutinerna.

Hittade en exe fil med Samsung Mobile USB drivers i KIES mappen som jag kör nu, tar dock ett bra tag att installera.

Edit: Funkade inte med dem drivers heller. Slut på ideer nu. :(

Last edited: 31 okt 2011
  12. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
  13. Rak Pipa

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Testade precis att koppla in min telefon hos en släkting med en vit sgs2 och den vita connectade utan problem men när jag satte in min fick jag felaktig usb meddelandet. Det som skiljer är att min är cm7 och den vita är stock.

Känns nästan som min usb port på telefonen är sabbad. Den laddas ju dock fortfarande.

Ska testa de där drivrutinerna och även flasha en äldre cm7 nightly.

14. Rak Pipa

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Har nu testat alla tips jag fått och inget funkar. Får inte ens upp en USB ikon i notification när jag ansluter så därför får jag känslan att något är trasigt.

Hur funkar det att skicka in telefoner på lagning som är drogade med customroms? :)

Kommer nog avvakta ett tag för är inte i allt för stort behov att kunna ansluta den till datorn, lägger allt på microsd kortet.

Det enda som är tråkigt är att jag nu inte kan lägga in stock om jag skulle vilja. För download läget verkar inte heller fungera korrekt med odin, com porten blir aldrig gul.

15. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Det kan absolut vara så att ubs-kontakten är pajj, det låter mest troligt just nu.
    Testa att försiktigt göra rent den med typ en tandborste elelr ngt liknande.

Man kan byta ut usb-kontakten lätt själv om man är lite händig. Finns att köpa på tex ebay.

16. Rak Pipa

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Goda Nyheter!

När man väl bestämt sig att något måste vara paj och man tittar på eventuella reservdelar vågar man peta och bryta lite utan att må illa. :)

Det visade sig att det lilla "chippet" inne i usb kontakten i telefonen hade blivit böjt och hamnade utanför usb-kabeln som anslöts. Tog en liten mejsel och styrde den mot mitten av uttaget och vips nu hittar den telefonen igen. :)

Tusen tack för all tid och ideer som ni delade med er av. :)

17. ExCeed

ExCeed Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Bumpar tråden pga liknande problem.

Har löst problemet. efter många svordommar och så, bestämde jag mig för att installer om Kies och sedär... drog in orginal kernel och rom via Odin och nu funkar det. än så länge...

Jag har råkat ut för liknande problem idag. Tömde hela luren körde wipe på allt och skulle mounta sd kortet mot datorn via cwm, för att dra in nya rom filen, men icke; får inte kontakt med datorn på nått sätt... verkar som om det är USB-porten som lagt av, då jag testat med 4 olika kablar och 3 datorer (windows), kommer inte in via cwm eller download mode och Odin. det konstiga är dock att den laddar fortfarande via usb... så det blir väl att lämna in den och skylla på att nått hände när jag skulle uppdatera till 2.3.5, hoppas de inte bryr sig för mycket om min fina gula utrops-triangel.

Märkte att om jag går in på advanced -> mount så står sd card som unmounted kan det blivit nått annat hårdvarufel. Har aldrig tänkt på vad det står som default

Hade tänkt att försöka med en Jigg, nån i södra sthlms-området som skulle kunna tänka sig att låna ut den i några sekunder, se om det hjälper, även om usb verkar strula?

// Patrick

_:::::::::::::::::::::::::
    Nån som ser detta SOS?

Last edited: 6 nov 2011