Kan inte ansluta till datorn

Diskussion i 'Blade' startad av Bjuer, 21 nov 2011.

1. Bjuer

Bjuer Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har precis inhandlat en ny ZTE Blade genom comviq. Mycket nöjd hittills med tanke på priset men har nu fått lite problem. Jag kan inte ansluta mobilen till datorn (en macbook) med USB. Eller rättare sagt så kommer jag inte åt SD-kortet.

Nu hoppas jag verkligen att det finns en lätt fix på detta och att jag bara är trött och dum. Efter någon timmes testande och sökandes på div. forum har jag dock inte kunnat hitta lösningen och jag börjar bli rädd för att den är defekt.

Mobilen ansluter och börjar laddas när jag ansluter USB-sladden (men jag får inte upp något på datorn). När jag ansluter så får jag upp en avisering på telefonen om ifall jag vill aktivera USB-lagring. När jag trycker på den så står det att USB-lagret används. So far so good antar jag. Men när jag gör detta så får jag samtidigt upp en avi om att jag nu säkert kan ta bort SD-kortet? Går jag då in på SD-kort och telefonlagr. i inställningar så är allt grått och SD-kortet verkar urmonterat.

Om jag väljer att inaktiver USB-lagringen dyker SD-kortet upp igen. Minnet dyker aldrig upp i datorn under något tillfälle. Jag har testat med en annan Blade och då fungerar det att ansluta till min dator. Men när jag tar SD-kortet i den telefonen och sätter det i min så fungerar det inte. Har även testat att ansluta min telefon till en annan dator utan resultat. Verkar alltså vara något fel med min telefon. Jag har även testat att genom bluetooth lägga in filer på SD-kortet och det fungerade utmärkt. Så minnet verkar fungera?

Jag har även:
    * Aktiverat USB-felsökning utan att det gjort någon skillnad (läste på något forum om det utan att riktigt förstå så detta kan jag upprepa mot djupare förklaring om vad det är)
    * Valt att i telefonen formatera SD-kortet. Minnet nollställs men det hjälper inte

Extra info:
    * Inte rootat eller gjort något sådant (ännu!)
    * Den har android-version 2.2.2

Detta verkar vara det största och mest välbesökta forumet för androidtelefoner i Sverige så jag vänder mig nu till er. Någon som vet svaret eller har en gissning? Jag hoppas stenhårt på att det är jag som varit korkad och missat något uppenbart så tveka inte för att be mig testa det mest simpla! Jag är jättetacksam för all hjälp eller alla förslag ni kan ge! Annars så får jag snällt traska tillbaka till affären med den och förbereda mig på ett par mobillösa veckor.

2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 963
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Hej och välkommen!

Har du möjlighet att testa telefonen i en annan dator (läs PC)?

Edit; missade att du har testat telefonen redan. Dock en fråga, har du använt samma USB-kabel?

Kan den strula?

Last edited: 22 nov 2011