Problem: Kan inte ansluta till nätverket

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av ducken, 9 feb 2012.

1. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Har ett litet problem jag inte vet hur jag ska få bukt med.

Har ofta wifi på på telefonen och den ansluter automatiskt när jag t.ex. kommer hem. När jag kommer till jobbet så gör inte telefonen det dock.

Nätverket hittas och jag har skrivit in lösenordet till nätverket på arbetet, men jag får bara upp att wifi skannar - han hittar nätverket och det står då "Hämtar IP-adress från" men så händer det inget mera utan efter en tio sekunder eller så så kopplar det ifrån och börjar om på nytt med att skanna, hittar nätverket och hämtar ip-adress. Telefonen ansluter alltså inte automatiskt till nätverket.

Problemet med detta är att det inte alltid är så. Fram på eftermiddagen när jag tittar på telefonen har han helt plötsligt anslutit till nätverket och jag använder wifi på telefonen. Detta händer endast när jag ska ansluta till nätverket på arbetet.

Jag kör checkrom v4, med syiah 2.6.12. Modem KL1, men modemet borde väl inte spela någon roll i detta fall väl?

Någon med nåt tips?

2. Reborn

Reborn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO
    Hej, jag kunde uppleva samma sak, på min Galaxy S2 får jag inte har inställningar mer än två nätverk.
    Jag var tvungen att välja "glömma" några på telefonen och nu har jag bara 2st kvar och fungerar hemma och på jobbet.

3. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Kan det vara så tror du? Hmm då ska jag kolla upp det. Borde väl dock inte finnas någon begränsning på hur många sparade nätverk man kan ha på telefonen.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 322
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har tio nätverk på min, inget problem med något av dem. Jag har dock en kompis med en Galaxy S2 som har problem med samma skolnätverk som fungerar för mig - vilket dock några med iPhones och Galaxy Nexus också har problem med. Så det kan faktiskt vara något med nätverket, det behöver inte vara något med din telefon :)

5. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Nä det behöver det ju faktiskt inte vara, men det som är så konstigt är ju att den lyckas ansluta ibland och då håller den sig ansluten, men oftast så går det inte utan det står bara "Erhåller IP-adress" och så händer inget. Ibland lyckas det på fösta försöket. Märkligt.

Det kan ju vara så att kontoret jag jobbar på inte haft tillräckligt många portar eller ip-adresser tilldelade från leverantören. Vi fick utökat med detta idag men hann inte att prova innan.

6. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag slog in telefonens MAC-adress i routerns inställningar och det har alltid fungerat automatiskt.

7. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Är ju oxå något jag skulle kunna testa om det inte funkar. Måste bara åt ip-adressen för routern då. Hur får man reda på den om man inte vet den?

8. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

IP brukar vara 192.168.0.1

Prova med Firefox, IE, Chrome etc. i datorn tills du lyckas.

Användarnamnet brukar vara admin och lösenordet 0000 (nollor) eller ingenting.

ducken gillar detta.
  9. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    192.168.0.1
    198.168.1.1
    192. 168.2.1
    Några "standard " router ip adresser
    Admin:admin
    admin:admin
    Blank : admin
    Admin:blank
    Testa dom också.
    Har du fysisk tillgång till routern så kan du kolla under den, där brukar ip adresser, användarnamn och lösenord stå
    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

ducken gillar detta.
  10. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Tack för tipsen, ska kolla detta under morgondagen och återkommer om det inte fumkar.

11. ducken

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Kan meddela att det verkar som om problemet är löst. En kollega pratade med datasupporten som hjälpte till med att öppna flera portar eller liknande i routern, eller om vi blev tilldelade flera ip-adresser. Hur som så funkar det nu att ansluta till nätverket på kontoret och den gör det automatiskt oxå.

Tack för tipsen som jag inte ens hann att prova:)

Problem solved... for now...