Kan inte ansluta till vissa WLAN

Diskussion i 'Allmänt' startad av turboraketti, 15 jan 2010.

1. turboraketti

turboraketti Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har ett problem med wifi: Jag kan inte skicka eller ta emot data via vissa nätverk. Empiriska studier jag gjort pekar på att det är Dlink-AP:ar som inte går att ansluta till korrekt. Det verkar _inte_ bero på vilka säkerhetsinställningar man använder (WEP, WPA, öppet).

Här hemma har jag en Dlink-router med inbyggd AP, samt att jag har en Netgear-AP kopplad till routern. De skapar varsitt trådlöst nätverk (g) med olika ssid. Datorer jag har kan obehindrat använda båda nätverken utan problem, men min G1:a kan bara använda Netgear-nätverket.

Jag har också provat på andra ställen och varje gång min Androidlur haft problem har det varit en Dlink inblandad.

Förloppet när det krånglar: Telefonen ansluter till nätverket och får en IP-adress som verkar korrekt, men det går inte att tex surfa, hämta mejl eller browsa market.

Någon som vet något om detta??? Beats me...

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vilken version av Android kör du? Om du kör 1.5 kan du ju testa 1.6. Kan du pinga exempelvis 192.36.125.18 (ping.sunet.se) från telefonen när du är ansluten till det krånglande wlanet?

3. khamees79

khamees79 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I have the same issue, can connect at home (philps router/wpa/801.11g),
    but not at work (cisco router/wpa/801.11g), both wpa personal

4. axelwf

axelwf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag hade problem i början av mitt android-liv med detta. Hemma kunde jag inte koppla upp mig mot min Belkin-router. I mitt fall verkade det bero på att jag hade "specialtecken" (ni vet de där bokstäverna med ringar och prickar över som vi i sverige tycker så mkt om) i mitt lösenord. Så fort jag hade ändrat ssid och lösenord till mer internationell variant så har allt funkat.

5. turboraketti

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

@blunden: Jag kör 1.6. Har inte rootat (än iaf...). Ping funkar på Netgear-nätet med inte på Dlink-nätet.

@khamees79: Har inte testat att ansluta mot varken Cisco eller Philips-APar (vad jag vet), så jag vet inte vad min lur tycker om det... Har du märkt något problem med Dlink på något sätt?

@axelwf: Jag kör öppet nätverk på båda mina wlan, alltså inget lösenord. SSID är "Svarven" respektive "Svarven-2", vilket känns ickespecial på alla sätt. Det är f.ö. "Svarven-2" som funkar för G1:an, så "-" är inget problem.

Förbannat skumt. Det måste finnas en simpel förklaring...

6. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Upptäckte samma sak med min Tattoo nu när jag var i Danmark. Den kunde inte logga in sig riktigt via företagets router ( Linksys). Fick stänga av och på WiFi några gånger men efter den väl hade loggat in sig en gång så fungerar det utan problem....

Likadant var det på hotellet när jag skulle logga in mig där. Men efter att Tattoo hade gjort en av sina roliga omstarter så fungerade det även där utan några problem.

Håller med dig! fast annars är jag nöjd....

7. alioooop

alioooop Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

detta beror på krypteringen för routern :) byt kryptering så funkar det nog :)

8. bojo

bojo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har precis blivit med en Droid i form av en Spica.
    När jag registrerade telefonen på mitt WLAN så satt jag jämte min MAC som också kommunicerar trådlöst. Telefonen tappade kontakten med jämna mellanrum och upptäckte att det var när jag använde min dator. Samma sak när jag använde telefonen. Det verkar som att det blev en interferens mellan sändarna i telefon och dator. Datorn och telefonen har helt klart olika ipadresser, så inga problem där.
    Ska göra lite mer tester när jag får tid över.

9. turboraketti

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

@alioooop: Om du läser mitt första inlägg ser du att jag konstaterar att det INTE beror på krypteringen. Jag har testat, tro mig.

@bojo: Intressant... Jag har också mac. Borde ju inte kunna bero på det, men jag ska också testa lite vid tillfälle.

10. jonle336

jonle336 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var det ingen som kom på en lösning? Jag har både en laptop och en HTC Legend som inte kan ansluta till mitt hemma-WLAN (fast de kan ansluta till andra WLAN, och andra enheter kan ansluta till mitt WLAN).

11. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har haft samma problem för flera år sedan med en Nokia. Brukar bo på ett hotell som har ett nätverk man får använda gratis. Plötsligt en gång gick det inte att ansluta. Köpte en annan telefon och då fungerade det. Kom inte ihåg hur jag kom fram till det men fick det till att det var ett så kallat cgi-script som inte fungerade som det skulle. Fanns i telefonen och gick inte att ändra. Hotellet hade bytt router, till en Dlink........

12. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Prova sätt statisk ipadress och t.ex 8.8.8.8 som dns.
    Fått göra så på flera ställen där dlinkar har stått.

13. turboraketti

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har sedan senast bytt från D-link till Cisco och från Samsungs original-ROM till DarkyROM. Jag minns inte när problemen försvann...

@holck: Intressant tips. Ska lägga det på minnet.