Kan inte autentisera exchange ActiveSync

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av berg35, 10 maj 2010.

1. berg35

berg35 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag fösröker att lägga till jobbets exchange mail konto men får bara felmeddelandet:
    Fel
    Det gick inte att autentisera.
    Verifera användarnamn och/eller lösenord.

Är det några andra som haft problem med den här biten eller har det bara fungerat direkt när ni lagt till exchange kontot?

2. berg35

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag installerade Touchdown istället och där fungerade det direkt. Är det inte någon annan som haft dessa problem? Det vore jätteskönt om man kunde få den att synca mail och kalender utan att gå via en extra programvara.

3. egodeus

egodeus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det beror på vilka säkerhets-inställningar det är på exchange-servern. Bockade du i ssl i inställningarna för exchange-uppkopplingen?

Kör Moxier mail själv, eftersom den kan synka "tasks" och har rätt fina inställningar för NÄR den ska synka. Kan sätta tider per dag den ska pusha eller polla.

4. berg35

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja den var ibockad. Enligt företagets it-service ska det gå. Jag fick manual för vilka värden jag skulle fylla i på server och domän osv men det hjälpte föga. De själva hade enbart testat på någon android emulator och inte på någon riktig telefon så de hänvisade mig till HTC. J**la klåpare som jobbar på vår it avdelning, så jag hoppas på er hjälp istället.

5. egodeus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du skrivit in domännamnet med stora bokstäver?

ska stå samma som det gör då du loggar in i windows på domän-dropdownlistan. Detta är ofta med versaler och då jag först testade skrev jag in vårt domännamn med små bokstäver och då sket sig autensieringen... Först då jag fick en ingivelse att testa med stora bokstäver så funkade det som det skulle.

Last edited: 11 maj 2010
  6. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Exchange fungerar felfritt hos mig.
    Har tidigare haft problem med Exchange servers och mobilklienter som kräver att användarnamnet ska vara i formatet "domän/användare"
    Kolla om det kan vara nått. SSL vet jag annars måste oftast vara ikryssat, men det har du ju redan kollat.

Kan ju vara nått med att servern heller inte godkänner säkerhetscertifikaten i Desire, men det är ju långsökt kanske. Oavsett så tror jag det ligger hos servern.

7. egodeus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det kan vara certifikatet också... Alla fungerar inte smärtfritt. Vi använder GoDaddy hos oss tror jag. Det är ju dock inget som Berg har kontroll över så vi får hoppas att det inte är problemet.

8. berg35

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur gör jag om jag har två fält att fylla i ett för domän och ett annat för användarnamn?

9. egodeus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

skriv domän med stora bokstäver i domänrutan och ditt användarnamn spelar nog ingen roll om det är stora eller små...

10. berg35

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

11. calanbalan

calanbalan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Domännamnet skriver du XXX om du annars får logga in med XXX\username. Sen skriver du användarnamnet utan XXX\. Alltså domän: XXX Användarnamn: username

12. egodeus

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

13. berg35

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

F**n, det vill inte fungera iallafall.

14. Noctrl

Noctrl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3
    Du har inget specialtecken i lösenordet som kan ställa till det?

15. berg35

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Bara versaler, gemener och siffror.

Vad tror ni som verkar ha lite koll att detta kan bero på? Att servern inte godkänner certifikatet från telefonen är ju ett förslag som jag fått tidigare, finns det något annat som jag kan fråga it-supporten om?

16. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jobbar mycket med mobilsynk och exchangeservrar och de kommentarer som finns i tråden
    är korrekta. Det borde fungera. Kör mitt egna race så får du se om det hjälper.

server: er serveradress, beroende på exchangeversion kan detta vara allt från namn.doman.se till remote.namn.se (exchange 2007 fördrar remote adressen för mailsynk)

domän: er domän t.ex. HH

användarnamn: Måste troligen anges i format domän\användarnamn t.ex. HH\pelle, men
    även här kan förekomma att man skall istället köra med endast användarnamn.. tex. pelle

lösenord: Ditt lösenord, var noga med stora/små tecken, special tecken och siffror. Kan även
    vara så att i vissa fall kan specialtecken ställa till det för mobilen.

Klicka i att mobilen skall använda sig av SSL, på vissa mobilen kan man inte göra detta utan måste ange serveradressen med https://namn.domän.se. Nokia är ett praktexempel på detta.

Nu bör det fungera om du har tillgång till internet (wi-fi eller 3G).
    Något som dock kan ställa till det är om ert företag har ett egen signerat Certifikat.
    Vissa telefoner kan inte hantera detta utan totalvägrar att synka då medan andra antingen
    ställer frågan varje gång den skall synka om det är okej att acceptera certifikatet eller
    så struntar telefonen helt i typen av certifikat och kör på ändå. Det sistnämna blir mer och
    mer vanligt, doch finns det "problemtelefoner". Jag har inte själv provat exchangesynk på Desire så jag vet inte hur känlig den är. I de fall där telefonen vägrar acceptera ett egen signerat cert måste man ta ut certet i fil och installera det på mobilen.

Hoppas du får ordning på det. Du kan säkert fråga er it-avd om det är ett giltligt cert eller
    om det är ett eget signerat. Ett giltligt cert utfärdas av ett företag som finns angivet
    från början som "provider" i root-utfärdare i alla system (mobiler, datorer ect).

Stör mig dock lite på att du får igång det med Touchdown, det visar ju på att det kan vara
    exchangesynken i Desire som bråkar och inte dina inställningar. :(

17. Noctrl

Noctrl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3
    För mig fungerar iaf egen signerat cert i Desire. Fick en varning första gången bara.

18. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Då fungerar Desire som de flesta nyare mobilen.
    Den varnar 1 gång och sedan väljer man "tillåt alltid". Samma som på Iphone.

19. berg35

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag gjorde en hard reset och provade igen efter det. Efter att jag skrivit in alla uppgifter, samma som förra gången, så får jag upp en varningsrutadär det står:
    Fortsätt
    Ny e-post
    x Visa certifikat

Under detta har jag tre knappar att välja mellan.
    Problem, Visa och Avbryt
    Klickar jag avbryt kommer jag bara tillbaka till sidan där man ska skriva in alla sina inloggninsdata igen.
    Klickar ja gpå Problem tänker den ett tag och sedan får jag svaret att den inte kan autentisera med servern.
    Klickar jag på Visa så får jag upp certifikatet och där står det något intressant. Som rubrik står det:
    Det här certificatet gäller inte ännu. Det kan ju förklara saken och tittar man längst ner i certifikatet står det:
    Giltighet:
    2009-03-18

Utställt den:
    2011-03-19

Detta måste väl betyda att de har förväxlat datumen för certet har ju gått ut två år innan det är utställt!!!!

Jag ska genast skicka ett mail till it-service och fråga men jag tänkte ändå fråga er om jag har fattat det hela rätt när jag tror att de förväxlat två datum i certifikatet?

20. blittan

blittan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Enkelt sätt att kolla om AS funkar med inloggningen är att gå till http(s)://min.adress.se/oma där ska en authentiseringsruta komma upp och du ska kunna logga in utan problem. om inte funkar inte exchange som det ska. våran jobbserver la av efter ett par veckor så /oma visar endast en blank sida, fixade det genom att installera om .net på servern.