kan inte installera adb drivers?

Diskussion i 'Magic' startad av urotsukidoji, 26 nov 2009.

1. urotsukidoji

urotsukidoji Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Halloj,

Jo nu med nya updaten av google maps med navigation tänkte jag att man skulle trycka in det. Men för att göra det måste jag ju avinstallera min gamla maps applikation via adb. Problemet är bara att jag inte kan installera drivers... jag kör på senaste cyanogen romen och har laddat ner 1.6 SDKn. Måste man ladda ner adb driver separat? När jag pluggar in luren med usb debuging i kryssat så installerar datorn alla drivers utom adb. Kör Windows 7.

please help :)

2. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    samma problem här

samma problem här, verkar inte finns 64-bits windows 7 drivisar än.

3. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Är det usb-drivrutinerna till telefonen ni söker? Adb är ett program och läggs bara i en mapp. Det i sig kräver inga drivrutiner... Om det är för usb ni letar efter så kolla i tråden om Vanilla till CM så bör de finnas där.

4. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Det finns, jag använder dom. Kommer med SDK precis som ADB-tools.

5. urotsukidoji

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

var hittar du dom då? i tools mappen eller? när jag connectar min lur så installerar den alla drivisar utom den spom det står adb någonting på...

ska kolla i vanilla posten...

Det vad usb-drivrutinerna som jag behövde. Problem solved! Tack så mycket för hjälpen! Coolt med navigation....

Last edited: 27 nov 2009
  6. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Gå till C:\android-sdk-windows och klicka på SDK Setup (grön android) och låt programmet starta… gå sedan till >Settings< och Bocka för Force Https://.... Gå sedan till >Available packages< och Bocka för Https://... länken och sedan klicka på >Refresh< så får du upp en lista.. Bocka för Usb Driver Packages och sedan Klicka på Install Selected…Bocka för Accept och sedan Install Accepted.. så nu är USB drivrutinen installerad. Du borde sen en mapp som heter usb_driver i android-sdk-windows mappen.

7. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    adb och windows 7

Aha! Ja det var ju smart, naiv som jag var trodde jag att HTC skulle förse mig med drivrutiner till telefonen men det kunde man ju anat att så var det inte. :-)

Efter att ha installerat dom via SDK gick jag till "Device manager" i Windows 7 där jag hade ett litet utropstecken på adb. Tog "Update driver" och pekade den på usb-driver katalogen i sdk katalogen.

Efter det funkar adb finfint och hittar min telefon.

8. urotsukidoji

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gjorde samma sak, lirar finfint nu!

tack för hjälpen

9. Adiis

Adiis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

tjenare,

Jag har problem med detta också men mitt verkar ju inte vara lika lätt att lösa som det var för er andra..När jag går in i Device Manager så står det ett frågetecken på "SAMSUNG_Android" jag har förskt att uppdatera drivrutinerna med att peka på drivers mappen men det står bara att det itne finns några drivrutiner.
    Jag kan föra över filer till mobilen när jag har mountat den..Men det funkar inte med USB felsökning..
    ngn som har ngn idé ??

EDIT:
    Jag löste det med samsung drivrutinen man var ju tvungen att installera samsung drivruntier:P
    Men Android ADB drivrutinen kvarstår och han vill inte hitta drivrutiner trots att jag pekar på USB_drivers i SDK mappen..
    någon som har någon idé ??

Last edited: 2 sept 2010
  10. duhlin

duhlin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

hej

har problem med min magic kan inte få den att ansluta i fastboot läge när telefon är igång så hittar jag den i adb men i fastboot så får jag det inte att fungera har avinstallerat och installerat drivrutinerna i sdk utan framgång ,
    '
    har cm 5 installerat
    radio 3.22.20.17
    spl 1.33.2010

ngn som har förslag vad det är som ställer till det

tacksam för hjälp

11. zay

zay Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ADB Drivers till HTC Hero

Har letat i andra trådar utan att bli ett dugg klokare.

Har provat det som står citerat ovan, men efter att jag "forcat" den där adressen så finns det ändå inget på Available Packages att installera. Provade att installera allt som fanns där, men den säger bara att "nothing was installed."

Varför kan jag bara inte få använda min telefon? Kan någon vänlig själ berätta det enklaste sättet för mig att kunna använda min telefon på datorn också.. ;) Som jag förstår det så är alltså problemet att "ADB Drivers can't be found", så vart finns dessa?

12. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Drivrutinerna för din Magic ska du kunna läsa in genom att ladda hem ADB-drivrutinen genom SDK:t och sedan, låt oss nu säga att det är första gången du ansluter telefonen till datorn (som om den vore helt nyköpt), säga till drivrutingsguiden att installera drivrutinen som finns i SDK:t.

13. addeadde

addeadde Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ungefär samma problem som övriga och jag får det inte att fungera genom att försöka installera drivrutinerna jag tankat ner genom SDK Managern. Jag kör Win7 64-bit och har en vanlig Desire.

Är det nån som har koll på exakt vilka filer man ska ha?

14. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Hmm, fåse nu om jag kan räta ut det här;

Desire är förvisso inte en Magic, och du är i Magic-delen av forumet. Hindrar dock inte en annan från att kunna försöka sig på en hjälpande hand.

För Desires del är det HTC Sync som gäller för drivrutinerna, såvitt jag vet. Det är HTC som tillhandahåller de verktyg/drivrutiner som behövs för att kunna snacka med telefonen och det kan vara kärvt nog som det är att försöka få HTC Sync på 32-bitars system att lira snällt, än värre med 64-bitars, men det är nog något som löser sig med tiden.

Jag rekommenderar att du laddar ner HTC Sync från HTC:s hemsida, för din telefon, sen när det är gjort och det fortfarande inte fungerar (jag har sett ett par trådar om trubbel tidigare) så kan du försöka ge dig på att installera drivrutinerna med lite mer handpåläggning genom Enhetshanteraren i Windows och drivrutinerna som ska ligga i en mappp där HTC Sync installerades.

15. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    yes starta Android-SDK, tryck på cancel om den visar dig tillgängliga uppdateringar.

Välj Available Packages i menyn till vänster. Klicka på Android Repository och bocka för Android SDK Tools Revision 10 och Android SDK Platform-Tools Revision 3. Tryck sedan install selected.
    <--

-->
    Välj Available Packages igen i menyn till vänster. Klicka på Third Party addons, sedan Google Inc.add-ons. Scrolla ner till Google USB Driver Package Revision 4 och bocka för den. Klicka sedan på Install selected.

När du kopplar in telefonen i datorn måste USB Debuggning vara aktiverat. Drivers ska börja installeras av sig självt.
    Klart!

Sådär nu har du drivers och adb installerat på samma gång :)

(omstart utav datorn krävdes för mig när jag installerade senaste SDK:n , den med 3.0 stöd, och nya drivers, 64bit vista)

16. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Alright, om det här funkar skulle jag gärna vilja veta det. Jag har alltid haft för mig att det bara varit "Google-endorsade utvecklartelefoner" (Dream, Magic, Nexus*, nån tablet som jag inte kan komma på) som lirar, utan problem, med SDK-drivrutinerna. Kan ju vara lite intressant att få reda på om man ska slå hål på den slutsatsen.

[edit]
    Det här var nog det jag hade i bakhuvudet (http://developer.android.com/sdk/win-usb.html):
    The Google USB driver for Windows provides support for the following Android-powered devices:

ADP1 / T-Mobile G1*
    ADP2 / Google Ion / T-Mobile myTouch 3G*
    Verizon Droid*
    Nexus One
    Nexus S
    * Or similar hardware on other carriers

Any additional devices will require Windows drivers provided by the hardware manufacturer. See OEM USB Drivers.
    [/edit]

Last edited: 8 mar 2011
  17. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    "The Google USB Driver is only for Android Developer Phones (ADP), Nexus One, and Nexus S. If you're using a different Android-powered device, then you need to get a USB driver from the device OEM. For help finding the appropriate driver, see the list of OEM USB Drivers."

misstänker att du postade fel länk Drlaban! :)
    har alltid funkat med sdk drivers på de htc lurar jag mixtrat med iaf!

18. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Aha, mja. Jag ser vad som är fel med länken; extratkolonet.

Ok, då har jag varit alldeles för "strikt" i min tolkning att det inte skulle lira med andra lurar. Jag vill dock minnas att jag petat på en Legend och/eller Hero och inte fått det att lira med SDK-drivarna. Det var dock ett tag sen så jag tar inte gift på det.

Däremot kan jag tänka mig att andra HTC-lurar skulle kunna fungera. Det är ju inte helt osannolikt att samma tillverkare producerar telefoner som käkar i sig samma drivrutin över modellerna.

Så, addeadde, se till att skriva om dina resultat. Jag är nyfiken som bara den.

[edit]
    Kikade lite i "android_winusb.inf"-filen som hänger med när man laddat ner drivrutinen genom SDK:t och hittade detta;

[Google.NTx86]
    ; HTC Dream
    %SingleAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_0BB4&PID_0C01
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_0BB4&PID_0C02&MI_01
    %SingleBootLoaderInterface% = USB_Install, USB\VID_0BB4&PID_0FFF
    ; HTC Magic
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_0BB4&PID_0C03&MI_01
    ;
    ;Moto Sholes
    %SingleAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_22B8&PID_41DB
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_22B8&PID_41DB&MI_01
    ;
    ;Google NexusOne
    %SingleAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_18D1&PID_0D02
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_18D1&PID_0D02&MI_01
    %SingleAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_18D1&PID_4E11
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_18D1&PID_4E12&MI_01
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_18D1&PID_4E22&MI_01

[Google.NTamd64]
    ; HTC Dream
    %SingleAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_0BB4&PID_0C01
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_0BB4&PID_0C02&MI_01
    %SingleBootLoaderInterface% = USB_Install, USB\VID_0BB4&PID_0FFF
    ; HTC Magic
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_0BB4&PID_0C03&MI_01
    ;
    ;Moto Sholes
    %SingleAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_22B8&PID_41DB
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_22B8&PID_41DB&MI_01
    ;
    ;Google NexusOne
    %SingleAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_18D1&PID_0D02
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_18D1&PID_0D02&MI_01
    %SingleAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_18D1&PID_4E11
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_18D1&PID_4E12&MI_01
    %CompositeAdbInterface% = USB_Install, USB\VID_18D1&PID_4E22&MI_01

Jag tolkar detta som att det är de modeller som drivrutinen har ett direkt stöd mot. Om PID och lite andra ID:n delas av flera telefonmodeller kan den här vägen att installera drivrutinen fungera. Sen ska man ju bara luska ut om den modell man har faktiskt är kompatibel och se om drivrutinen installeras och går att använda utan problem. Jag snokade runt lite och försökte få mig en bild av hur det gått för andra att installera det här och det har varit rätt blandade resultat. Hmmmm.... Intressant, detta.
    [/edit]

Last edited: 8 mar 2011
  19. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    nu blir jag också nyfiken!

20. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Kom igen nu, addeadde! Nu är vi två som väntar på ett svar på om det fungerade eller inte.
    Fast det är väl helt i sin ordning och som sig bör; så fort man önskar/förväntar sig ett svar så blir det TVÄRTYST. Hindrar mig dock inte från att tycka att det är ett intressant socialt fenomen. :P

[Fan ta webbläsares hantering av dålig anslutning. Satt och skrev säkert fyra rader och när jag trycker på Posta-knappen så får jag "Unknown host" och hela mitt inlägg åker i papperskorgen. Det är 2011, webbläsare har funnits i typ HUNDRATUSEN ÅR och fortfarande hanteras inte dålig-anslutning-problem som sig bör.]