"kan inte installera på usb minne och sd kort"?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av ninino, 28 jan 2012.

1. ninino

ninino Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helt plötsligt säger min HTC desire åt mig att jag inte kan installera eller uppdatera appar till mitt SD kort.

Det den precis säger är "kan inte installera på usb minnet eller SD kort"
    Jag har fortfarande inget problem att ladda ner podcasts och jag har tillräckligt med minne.

Har läst på flashback forum att det här har hänt andra, är det någon som har en lösning som inte inkluderar att boota om hela min telefon eller SD kort.

Jag förstår inte ens vad som hände då det plötsligt bara var så en dag.

2. magnus.larsson

magnus.larsson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem!
    Jag har rootat min med partionerat sd minne och a2sd
    Försökte flytta apparna till telefon minnet men det hjälper inte.

3. gogasos

gogasos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vad du har råkat på vet jag inte riktigt "sry"

Men för dej så räcker det med en om partionering av sd-kortet "eventuellt"
    en full whipe ^^ :cool:

4. ninino

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur ompartionerar man sitt SD kort. har faktiskt tankar nu på att blåsa den för har andra problem också som att den klagar på bristen av minne och att jag inte kan installera uppdateringar pga det.

5. ninino

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

okej så jag blåste min telefon totalt och installerade saker manuellt från början för att problemet inte skulle följa med i gamla inställningar och telefonen fungerade i hela TRE DAGAR sen kom problemet bara tillbaka "Du kan inte installera på usb minne eller SD kort"

Hjälp mig någon innan jag smäller den här HTC skiten in i väggen!

6. nizzehult

nizzehult Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har ett liknande fel. Tacksam för hjälp och tips.
    Trots rootning och Link2SD (1.9.10) så får jag fortfarande problem med systemminnet, har nu så lite att inte ens alla ikoner visas. Kör 2.33 stock.
    Detta uppenbarade sig före helgen då det hade kommit en massa uppdateringar till olika appar som jag drog ner. Jag har tidigare kört "Create Link" till nya och befintliga program, men eftersom jag såg att systemminnet (Internal) låg ganska högt så tänkte jag att jag i stället skulle köra "Move to SD" så jag valde ett gäng appar och körde dessa som en enda batch. Skulle jag inte ha gjort.
    Fick till slut helt slut på minne och de sista gick inte igenom alls. Försöker jag nu köra en Create Link så får jag alltid INSTALLED_FAILED_INSUFFICIENT_STORAGE, dessutom pekar den alltid på/mnt/asec där alla appar verkar ligga. Kan inte heller köra Move to Phone, får samma fel. Kan heller inte ladda ner nya appar. Install location pekar på External. Tittar jag i storage info vyn så visar den Internal 3% free (5.87MB), SD Card 9% Free (647MB) och SD Card 2nd part 85% Free (405MB). Har formatterat om SD-kortet igen (med ROM Manager 4.8.1.3) och partitionerat andra partitionen som EXT3, 512MB med 64MB swap. Körde sedan tillbaka backupen som tagits strax innan. Försöker jag köra en Recreate mount scripts och pekar på EXT3 så får jag bara Mount script cannot be created - failed. Försöker jag med EXT2 (som det var partitionerat tidigare) så får jag Mount script cannot be created. mount: device or resource busy. Går jag till Programvyn så påstår den dock att de flesta program ligger på SD-kortet. Inte ens om jag väljer en liten app som borde rymmas så kan jag flytta den till phone. Körde en "reparera filrättigheter" (Fix permissions) inifrån ROM Manager men det gjorde ingen skillnad. Nu har jag slut på uppslag.

7. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Kanske ingen hjälp men du kan ha råkat ut för ett problem med link2sd som jag varit rädd för. Har sökt ordentligt för att hitta någon som råkat ut för det och vad man gör åt det men inte hittat något:

När man installerar en app första gången liksom när man uppdaterar appar måste man rimligtvis behöva internminnet. Vad händer då om det inte finns internminne så att det räcker till? Har man väl fått över allt på SD-kortet fungerar det säkert igen.

Vet inte om du kan avinstallera appar och på så sätt frigöra internminne.

8. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det jag skrev ovan avser nizzehults problem. Ett generellt tips, man kan själv manuellt flytta filer från internminnet och länka till dem. Man måste ha en sen variant av Root Explorer. Inga instruktioner i appen, så här gör man:

Flytta filen du vill ha bort från internminnet dit du vill ha den, lämpligtvis på den partition man skapat speciellt för link2sd. Krav för att telefonen skall fungera om du ansluter SD-kortet till datorn som disk via USB.

”Långklicka” på filen så får du upp en meny. Längst ner på menyn hittar du ”Link to this file”. Det dyker även upp två ”knappar” längst ner. En av dem heter ”Create link”.

Gå tillbaks dit du hämtade filen och klicka på ”Create link”.

Det finns appar som är slarvigt gjorda och link2sd inte klarar av att flytta dem. Ett exempel är en app med en biblioteksfil man lagt på fel ställe. En stor fil, 8 megabytes.

OBS

Finns säkert en massa filer man inte kan flytta. Prova dig fram och se till att ha en backup.

9. nizzehult

nizzehult Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

OK, tack för svar.
    Några problem.
    1. Mindre problem: Root Explorer är en betal-app.
    2. Större problem: inga appar kan (längre) installeras, får bara felmeddelande om att utrymma saknas (fast det finns).
    Funderar starkt på att blåsa om den och starta från scratch. Igen.
    Fick höra om en annan app som var bättre än Link2SD men hittar den inte. Hette nåt med 4SD eller nåt...
    Hur ska jag göra för att slippa hamna i den här fällan igen?

10. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Detta huvudsakligen för nizzehult, hoppas någon annan kan ha nytta av det också.

Du bör kunna göra internminne ledigt genom att avinstallera appar, detta borde inte kräva något internminne. Ett annat sätt att frigöra minne är att metodiskt gå igenom apparna under inställningar - program – hantera program och där kolla hur mycket data olika appar använder. I en del fall kan man radera data utan några konsekvenser, i en del fall raderar man inställningar. Ett känt problembarn är appen för e-post. Den kan börja svälla okontrollerat och man kan frigöra mycket minne där. Kör själv med 2.3.3, e-post appen skall totalt ta lite drygt 3 mega. Konsekvensen om man raderar data där är att alla inställningar får göras om. Samma sak med browsern. Raderade data där och frigjorde flera megabytes minne, fick ställa in bokmärken och annat igen. På detta sätt bör du kunna frigöra åskilliga megabyte internminne, kan du inte radera data eller avinstallera appar är något fundamentalt galet.

När telefonen är igång på normalt sätt är den andra partitionen monterad. Detta innebär att vissa operationer inte kan utföras; som att formatera den till exempel.

I och med att vi inte vet vad som orsakar ditt problem är det inte lätt att säga vad man skall akta sig för i framtiden för att undvika detta problem. Jag brukar se till att jag har ganska mycket minne ledigt i telefonen. Han som gjort link2sd säger att han jobbar med att appen även skall kunna flytta data till SD-kortet.

11. OrbiT

OrbiT Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Radera följande fil så kommer det fungera igen:
    /sdcard/.android_secure/smdl2tmp1.asec

janfernqvist gillar detta.
  12. kim_1138

kim_1138 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Hade samma problem och detta löste det! Tack!

13. marwall

marwall Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad glad jag blev när det verkar finnas en lösning på problemet men jag fick ett nytt problem. Mappen .android_secure är tom och jag hittar inte smdl2tmp1.asec någon annan stans.
    Telefonen är inte rootad.