Problem: Kan inte lägga tillbaka personliga data och uppgifter från backup i Kies.

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Rodin69, 1 okt 2011.

1. Rodin69

Rodin69 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej!

Här är ännu en idiot som tagit sig vatten över huvudet.

Jag hade över huvud taget inte tänkt att ge mig in på hacker-scenen med min stackars Samsung. Sedan läste jag om hur lyriska folk var över Android 2.3.5... :o

Det var lite som när jag egentligen hade tänkt att vänta på iPhone 5 som ersättare till min iPhone 3Gs. Plötsligt läste jag om Samsung Galaxy S II, och innan jag själv visste ordet av så hade jag köpt en, och alla tankar på iPhone 5 var som bortblåsta.

Hur som helst. Som en del av er förstår så var det ju oerhört bråttom att få in nya 2.3.5 i telefonen när väl tanken på det hade väckts. Så bråttom att jag över huvud taget inte hade en tanke på att kolla upp alla nödvändiga fakta, trots att jag vanligtsvis brukar vara ganska försiktig och nogrann.

Jag följde instruktionerna på Samfirmware och lyckades utan större bekymmer få in 2.3.5 (stock, om jag inte misstog mig). Instruktionen jag följde gjorde att telefonen rensades, vilket jag nu i efterhand förstått kanske inte var helt nödvändigt. I alla fall om man ska tro XDA-Developers instruktioner.

Detta såg jag inte som något stort bekymmer eftersom jag hade tagit en backup på allt via Kies tidigare samma dag. Men... När jag fått telefonen att ansluta till Kies så gick det inte att köra in hela backupen. Det enda jag kunde köra in var musik/foto/övrigt... Alltså allt som inte har med de personliga inställningarna att göra.

Eftersom jag gärna ville få tillbaka sms och samtalsloggar så tänkte jag ge mig på att flasha tillbaka till originalmjukvaran. Detta var lättare sagt än gjort. Eftersom jag varit så otroligt ivrig att jag inte ens kollat upp vissa grundläggande saker så visste jag inte ens om jag skulle ha den europeiska eller nordiska versionen. Efter mycket trassel så kom jag i alla fall fram till att det var NEE som jag haft från början. Jag flashade en sådan originalfirmware och fick fel CSC, men lyckades sedan ändra även detta tack vare tips i forumet. Slutligen hade jag en version som godkändes av Kies, och jag kunde även genom Kies lägga in den senaste mjukvaran (KI4). Nu trodde jag att mina bekymmer äntligen skulle vara över, men problemet kvarstår fortfarande.

Jag kan inte lägga in personliga data och uppgifter från backupen.
    Så vitt jag kan bedöma har jag nu samma version som backupen är tagen med. Telefonen är inte och har aldrig varit rootad. Är det någon som har en liten idé om vad som kan hindra mig att ladda in det jag vill ha in?
    Eftersom jag valt att fabriksåterställa telefonen så har jag ju möjligheten att välja om jag vill ange mitt Google-konto eller hoppa över det. Jag har provat båda varianter. Har även provat att återställa med och utan Samsung-kontot angivet i telefonen.

/Micke

Edit: Bifogade bild på dialogrutan i Kies.

Bifogade filer:

Last edited: 1 okt 2011
  2. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Använd inte kies helt enkelt .
    Du får ta den erfarenheten med dig .

Då blir livet så mycket enklare :-)

Finns andra program du kan använda istället

3. Rodin69

Rodin69 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tack för svaret, även om det inte var till särdeles stor hjälp.

Jag provade att ta en ny backup på telefonen nu, men inte ens den gick att återställa. Så kanske är det trots allt inte mitt krångel med ny firmware som gjort att jag hamnat i den här situationen.

Någon som vet om man kan använda en .sbu-fil med något annat backup-program, eller på något sätt tvinga Kies att återställa användarinställningar, samtalsloggar med mera.

/Micke

4. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    En sökning gav detta:

https://swedroid.se/forum/41036-backup-restore.html

Du kan ju kolla igenom den.

Kies är en av Samsungs nackdelar.. Bäst att inte använda överhuvudtaget. Så när du fått ordning på det, installera något annat program är mitt tips ;)

5. Rodin69

Rodin69 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tack Ozzalbatrozz, men det var inte riktigt det som var bekymret, så tyvärr hade jag inte mycket hjälp av det heller.

Jag lyckades dock till slut hitta en annan person som också hade drabbats av samma problem och den personen misstänkte att det var en bugg i senaste versionen av Kies. Jag lyckades då hitta föregående version här: Download Samsung Kies 2.0.2.11071_128_2 - Makes it easier for you to synchronise data and - soft82.com

Jag avinstallerade den nyaste versionen och installerade denna. Nu är alla rutor bockade, så att jag kan återställa personliga data och inställningar, och jag håller som bäst på att återställer telefonen. Än så länge är jag inte helt säker på att det fungerar, men det ser just nu väldigt lovande ut. :-)

/Micke