Problem: Kan inte lagra filer på mitt minneskort

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av WebMaximus, 30 maj 2014.

1. WebMaximus

WebMaximus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Osäker på ifall mitt problem ligger i appen jag använder (ES Filutforskaren) eller om det är specifikt för min nya mobil (Sony Xperia Z2) men av någon anledning kan jag inte längre spara ner något på mitt minneskort som jag tidigare använde i min förra mobil (Samsung Galaxy S3).

Det är ungefär som det skulle vara skrivskyddat eller som om jag saknar skriv-rättigheter på kortet. Däremot syns ju kortet inkl allt innehåll som det ska och åt andra hållet funkar det bra, dvs jag kan läsa/kopiera saker från kortet till exempelvis det inbyggda minnet eller externt till min dator över det trådlösa nätet.

Minneskortet är ju av micro-typ (eller vad det nu heter) och har för mig att det förr ibland på större minneskort kunde finnas ett mekaniskt skrivskydd men inte hittat något sånt på det här lilla kortet.

Någon idé om vad det här kan bero på? Kan det kanske ha något att göra med att minneskortet från början suttit i en Samsung och att jag därför behöver formatera om det i min Sony Xperia Z2?

Tack på förhand!

2. GS2

GS2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag har också märkt att det är något med minneskortet. Jag kan tex inte radera saker där med andra filhanterare än den som följde med. Men när jag kopplat till datorn fungerar allt. Dock hade jag velat att man såg den som en riktig enhet där vid hårddiskarna och inte som en bärbar enhet.

Jag tror problemet med minneskortet har att göra med den nya androidversionen.

3. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Android 4.4 tillåter inte längre alla appar skriva på SD-kortet. ES filutforskaren kanske inte är uppdaterad. Inget fel på din lur eller på ditt kort.

4. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    I kitkat har Google introducerat regeln att alla tredjepartsappar endast har skrivrättigheter till sin egen skapade mapp på extSdCard. Inget annat, bara läsrättigheter på det.

Detta är en helt regelvidrig regel som gör bla att ditt problem uppkommer. Man slår på så vis undan benen för användandet av externa sdkort, samtligt som man skyller på "förbättrad säkert". Yeah right! Det hela är bara ett sätt för dem att försöka tvinga dig till att lagra i molnet.

Själv är jag pga detta kvar på Jelly bean & kommer helt sonika helt skit i Kitkat.

(om du rootar kan du busenkelt ändra dessa rättighet till som de varit på GB/JB. Kan göras på olika sätt, enklast genom appen "SDfix:Kitkat writable microsd" i Play Store.)

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

5. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Wow...vad sjukt!

Hade inte förväntat mig att det skulle bero på en sån strypning från Googles sida men tack för infon.

Surt värre...innebär alltså att det är läge att skaffa en kortläsare till datorn så får man fixa till SD-kortet som man vill den vägen och sen sätta in det i mobilen. Fast förstod jag det ni skrev rätt kanske det ev kan komma en lösning iom en uppdatering av ES Filutforskaren då...får hoppas på det!

6. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Ja, vi får hoppas. Hade en annars ypperlig fotoapp som jag använt till mina Googlealbum (online) och som heter JustPics, men tyvärr funkar den ej mer eftersom den inte kan skriva cache till SD-kortet. Senaste uppdatering till JP är över ett år gammal, så stöd för KitKat finns ej.

Använder för tillfället Picasa Tool (aka Tool for Picasa), vilken verkar rätt så hyfsad. Den skriver ingen cache på SD.

7. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hittade en app som hängde med mobilen som heter File Commander som fixar att skriva till SD-kortet så problemet löst.

Däremot är den inte lika smidig när jag ska ansluta till min dator utan kräver att jag sätter upp ett share så hoppas fortfarande på att det kommer en uppdatering till ES Filhanterare som gör att även den kan skriva till SD-kortet igen.

8. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Japp, precis som jag skrev så gäller begränsningarna som Google infört tredjepartsprogram/appar. Systemappar som följer med telefonen vid leverans har fulla skriv/läs-rättigheter.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

9. DigitalDeleriu

DigitalDeleriu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    ROM:
    Stock
    Mycket märkligt att det funkar med htc one m8. Sony bajsar på användare

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

10. Don MC

Don MC Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jag skulle kanske påstå att det är Google som bajsar på användaren. HTC bajsar på Google.

11. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ja, fast det skumma är att File Commander i det här fallet inte verkar vara en systemapp på det sättet för har kollat och sett att jag kan avinstallera den vilket man inte brukar kunna med systemappar såvida man inte rootar mobilen om jag minns rätt.

Jaja, whatever...glad att det funkar med någon app iaf och hoppas att ES Filehanteraren kommer med en uppdatering framöver så allt funkar som vanligt även i den för tycker den är riktigt schyst och har använt den länge.