Kan inte öppna bilder från backup från Huawei P20 Pro

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av rafflan, 19 aug 2024.

Taggar:
  1. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hej,

Jag hade för några år sedan en Huawei P20 Pro, och tog en backup på bilder på den tiden. Men nu när jag ska öppna några bilder så får jag bara såhär i Photos-appen på min Windows-dator: imgur.com

Körde exiftool på Linux och den ger: Error : File format error
    Sen om man kör kommandot "file" så säger den bara "data" istället för att det är en jpg eller png fil.

Har ni något förslag på hur jag kan öppna dessa bilder eller vad jag kan prova med?

2. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    410
  3. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag hade en P20 Pro under flera år och bytte bara för att jag spräckte skärmen. Om det gäller att göra backup lokalt på datorn så gjorde jag aldrig det och har inte gjort sedan molntjänsterna blivit så bra som de är. Körde allt direkt till Google-molnet och alla de bilderna finns kvar ännu (t ex Honor 8, P10+ och P20Pro). En fördel är att man direkt ser om något är fel när man tittar i foto-appen.

Så, tyvärr kan jag inte hjälpa just nu iaf, kanske senare när jag fått fundera ett tag.

Men som sagt, ett allmänt råd är att använda vedertagna och välkända backupsystem som man vet garanterat fungerar, typ Google, Onedrive, iCloud m fl. Kör man egen backup lokalt, som jag gjort många gånger av annat än bilder, så måste man alltid kontrollera backupen regelbundet så att den är ok. Mycket kan gå fel. bara för att en kopia är korrekt innebär det inte att alla efterföljande är det.

Edit: Nu när jag tittar i mina lösenordsprogram så ser jag att det finns sparat lösenord till backup från HiSuite eller vad Huweis backupprogram hette och jag tror det var ett krav. Min gissning är att det är satt lösen och filerna är krypterade, därför okänt format. Du måste ha rätt version av deras backupprogram och ange lösenordet. När jag googlar säger också andra att lösenord alltid efterfrågades. Uppenbart därför jag sparat ett lösenord ifall det skulle bli aktuellt.

Last edited: 20 aug 2024
    rafflan gillar detta.
  4. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245
    Telefon:
    Team Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Team Pixel
  5. rafflan

rafflan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

6. Huawhy

Huawhy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart
    Telefon 2:
    Samsung J4 +
    Telefon 3:
    Ericsson Aspen
    Påminner om mitt problem att överföra bilder och videoclips till en PC, med kabel.
    Det såg likadant ut för mig utom att det kom upp en massa bilder på pc:n direkt, (alla bilder på mobilen) men som inte gick att spara eller göra något med öht.
    Vad har jag för lust att leta program från Huawei för detta?
    Nej jag följde rådet att överföra allt i /Huawei/DCIM/Kamera till min PC.
    Dock fick jag då inte ALLA bilder, men jag fick det jag var ute efter, alla videoclips.
    Senare såg jag att resterande bilder fanns i sina mappar som jag skapat på mobilen
    i /Huawei/DCIM/Pictures

Man vill inte hålla på med moln när man har begränsad datatilldelning via 4G.
    Det är i mitt fall rätt svårt att få det att räcka ändå. Har väl 20 GB/månad tror jag
    Onedrive tycker jag verkar ovanligt korkat och dataslukande, det blev faktiskt dubbleringar
    både i molnet och på hårddisken.

Last edited: 24 aug 2024
  7. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Normalt sett har väldigt många tillgång till internet via WiFi, antingen hemma, hos vänner, på jobbet eller offentliga platser. Där kan man passa på att synka. 80% av min dataanvändning i mobilen går vi WiFi, kanske ännu mer.

xjocke gillar detta.
  8. Huawhy

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart
    Telefon 2:
    Samsung J4 +
    Telefon 3:
    Ericsson Aspen
    Många på landet saknar wifi. Om man inte drar igång en "hotspot" åt sig själv för att köra andra enheter på (som suger mobildata) Och skulle man ranta iväg med mobilen till en lycklig som har wifi hemma eller tex på tåget, så är det samma problem om man vill ha filmerna över till sin pc. (som det var även i mitt fall)
    Då suger det mobildata.
    Man kan ju lösa det genom att ta med sig en hårddisk eller ett antal rejäla usb-minnen till tex bekanten men knappast till en offentlig plats.

9. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag bor i en by med 200 hushåll ungefär. Sätter jag mig längs en av sidogatorna så får jag in minst 7-8 WiFi-nät i den direkt närheten. Telia, MicroNät och andra ISP:er som alla skickar med prylar som ger WiFi hemma eftersom den absolut majoriteten vill kunna använda chromecast, bevakningskameror, styra lampor och annat sådant mm mm som jag inte kommer på nu. Jag bor själv helt ensamt men grävde fiber eftersom jag inte vill vara avskuren från omvärlden. Grävs den av finns Telia mobilt bredband som backup, men där kostar ju data. Allt sådant jag nämnt går via routers med WiFi.

Men om du verkligen råkar bo någonstans där alla människor saknar WiFi och fast internet på något sätt får jag bara beklaga.

Last edited: 24 aug 2024
    paycheck gillar detta.
  10. Huawhy

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Huawei smart
    Telefon 2:
    Samsung J4 +
    Telefon 3:
    Ericsson Aspen
    aha, det är wifi från folk som har fiber och mao inte mobilt bredband.
    dessa ska väl vara skyddade med lösenord?
    Jag vet att många missar detta och att man lätt hittar oskyddade wifi samt
    att hackers och brottslingar åker runt för att nyttja det så de kan agera utan risk.
    I vissa andra länder är det ännu enklare sägs det, eller finns ingen lagstiftning
    mot alla de som agerar mot Sverige för att lura åldringar på alla besparingar.
    Människovänligt?
    Det digitala träsket håller på att strypa mänskligheten.
    Barn tappar verklighetsuppfattningen redan vid 4 års ålder numera med näsan över paddan.
    Företag, 1177, sjukhus osv blir hårt drabbade eller utslagna.
    När är det bankernas tur?
    Kärnkraftverken?
    Osv.