kan inte öppna pdf:er - står "Det går inte att öppna filen"

Diskussion i 'Allmänt' startad av Pacman5, 16 okt 2015.

1. Pacman5

Pacman5 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

När jag klickar på en pdf i Chrome så laddas den ned, men när jag drar i rullgardinen och klickar den så står det "Det går inte att öppna filen". Jag har försökt med allt jag har kunnat komma på, men det blir alltid samma meddelande. Jag vill alltså att den antingen öppnas direkt eller när jag klickar på den i rullgardinsmenyn - utan att slippa att gå in i en filhanterare och klicka på den där. Gör jag det så öppnas den utan problem.

Jag har haft det problemet hela tiden jag har haft min N5, trots ett par totala ominstallationer. Jag har för mig att det var samma sak på min N4.

När jag har letat lösningar så är det här enda tråden jag har hittat: https://swedroid.se/forum/threads/oeppna-nedladdad-pdf.99799/#post-1379465 :P

Vore otroligt skönt att slippa att klicka runt varje gång jag ska ladda ner en pdf. Något jag gör en 2-3 gånger varje dag.

2. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Du behöver installera ett program som är associerat med pdf-filer!

3. Pacman5

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Jag har självklart en hög med appar som kan öppna pdf:er. Adobe Acrobat, Aldiko, Kindle, Google-PDF-läsare, Dropbox pdf-läsare och ett par till.

Problemet är att jag aldrig får välja en app att öppna filen med från rullgardinsmenyn - jag får aldrig chansen att välja en standard-app eller öht en app att öppna den med. Det blir direkt en ruta som säger "Det går inte att öppna filen".

Jag hittade en handful trådar på engelska där alla handlade problemet med det här just på Nexus-telefoner och ingen hade en lösning så jag misstänker att det är kört. Segt med tanke på hur ofta jag behöver öppna en pdf och när de runtomkring med Samsungs och iPhones kan göra det utan problem.

Skulle någon mot förmodan hitta en lösning så tar jag gärna emot den :)

4. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

MINA ENHETER

Telefon:
    Byter ofta
    @Pacman5@Pacman5 i programmet ES file Explorer kan du välja program.
    Du gör det genom att bläddra till din pdf, långtrycker, och väljer 'öppna med', sen dokument och nåt av dina pdfprogram.
    Det kanske verkar krångligt men brukar funka för mig :)

indika gillar detta.
  5. Pacman5

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Jo, jag har redan associerat pdf:er med Adobe Acrobat. Det fungerar inte ändå. Jag har testat olika pdf-program med samma resultat.

Testade fö med ES file explorer (som alltid har varit min favorit-filhanterare) men det som händer när jag långtrycker är att filen markeras. I vilket fall som helst är pdf:er redan associerade med ett program.

Misstänker att det helt enkelt är en bug som jag får leva med. Otroligt irriterande bara. Tänk att snegla på nån med en iphone och vara avundsjuk :P

6. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

MINA ENHETER

Telefon:
    Byter ofta
    Ja, sorry. Det är ju inte långtryck längre. Man markerar och trycker på dom 3 plupparna. Skumt fel hur som helst.

7. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Kan du öppna filerna via en filhanterare eller har Chrome skapat korrupta filer?

Fungerar det inte ens att öppna via filhanteraren är det definitivt Chrome som på något vis modifierar filen vid nedladdningen (eller inte laddar ned den helt så den blir korrupt).

Själv kör jag Firefox under AOSP (Sony Concept ROM) och kan ladda ner PDFer utan problem - samma gäller med AOSP Browser. Allt bara fungerar. Min rekommendation är således att byta webbläsare - ladda ner Firefox (som förövrigt är mycket bra) och testa att ladda ner "strul-PDFen" igen - den kommer garanterat att öppnas.

Jag kan även rekommendera dig att byta ut Adobe Reader mot MuPDF (kan laddas ned från F-Droid) som är en betydligt mer kompakt, snabb och effektiv läsare.

8. Pacman5

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Tackar!

Det var Chrome som var boven i dramat! Det går utmärkt att öppna filerna genom en filhanterare så de är inte korrupta, men det är något med chrome som gör att jag inte får öppna pdf:erna direkt.

Ska bli otroligt skönt att slippa omvägarna när jag öppnar pdf:er (vilket är flera gånger dagligen). Det är alltså inte en strul-pdf utan det har varit alla jag har öppnat :P Av någon anledning har jag inte haft en tanke på att det skulle vara Chrome som hindrade öppningen av pdf:erna från rullgardinsmenyn - samtidigt som de som sagt inte är korrupta...

Stort tack :D

AVR4000 gillar detta.
  9. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har även varit med om att Chrome vill öppna apk-filer med MoonReader och EzyPDF.... D.v.s laddar man ned en apk och trycker på den i notifikationerna föreslås dessa program (nej, installeraren är inte med bland alternativen). Firefox är den helt klart bästa läsaren som jag ser på saken. Har kört AOSP Browser i flera år men övergav den till slut till förmån för FF - som verkligen är en desktop browser ifråga om funktionalitet m.m. Pluginstödet är perfekt.