Kan inte ringa in eller ut, hjälp :\

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Drygore, 14 maj 2010.

  1. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har en Trelåst X10:a, alltså en X10i. Redan första dagen, efter en halv dags användade så gick det helt plötsligt inte att ringa ut! Ingen kunde heller ringa till mig, men 3G surfning mm fungerade som vanligt..

    Det riktigt konstiga är.. Att om jag tar ur sim-kortet och stoppar i det i en annan telefon, startar den, stänger av och tar ur sim-kortet och stoppar i det i X10:an, då fungerar det igen :S Tar jag bara ur sim-kortet ur X10:an och stoppar tillbaka så fungerar det inte, utan bara om jag först stoppar i det i en annan telefon..

    Jag trodde först att det var fel på sim-kortet, så jag beställde ett nytt från Tre, men nej, det är likadant. Det verkar inträffa när telefonen tappar kontakten med nätet, t.ex. när jag går in i hissarna på jobbet (Jobbar på ett sjukhus). När kontakten sedan kommer tillbaka så är det kört.

    Jag har hittat en till på nätet som verkar ha samma problem, det var någon som skrev på hemmabioforumet, men som jag såg, så var det ingen som hade en aning om vad som var fel.

    Kan även nämna att sim-kortet fungerar som vanligt i andra telefoner, dvs. det går att ringa in och ut.

    Jag vore riktigt tacksam om någon har en aning om vad som är fel :\
    Tack på förhand.

    Mvh// Micke
     
  2. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Inte för att jag äger en x10 har en nexus one men det har hänt att jag inte heller har kunnat ringa med min telefon. Det som hjälpte mig var att sätta den i flygplansläge. Dvs stänga av all radiokommunikation och sedan stänga av flygplansläge så kunde jag ringa igen.

    Dock så är jag inte säker på om det kommer att hjälpa dig med ditt problem då du verkar starta om telefonen och det fungerar inte. Men kan vara värt att prova i alla fall.
     
  3. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har provat redan, hjälper inte :( Tack ändå.
     
  4. Groppe

    Groppe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Har du kvar ångerrätt (två veckor med distanshandel) så ångra köpet, och köp sen en ny. Det går nog snabbast. Annars så skicka in den på garantin.

    Har du lust så kan du ju pröva att installera om mjukvaran med seus (sony ericsosn update service), ett program man laddar ner från deras sida, nånstans. Samma program som man kan uppdatera med, men tror man även kan ominstallera. I ditt fall skulle jag tro att det är lika bra å välja alernativet då allt återställs, alltså ingen backup. Tex SMS kan man ta backup på med standardapplikationen. Kalender och kontakter kan man synka mot google eller sony ericsson, så får man lätt tillbaka dem sen. Program som man har installerat försvinner, även tex anteckningar om man har ett anteckningsprogram.
     
  5. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har provat det med :/ En fabriksåterställning via Seus. Det djävliga är att jag köpte den via Tradera billigt, utan kvitto, men oanvänd. Den är som sagt Tre-låst. Jag hoppas verkligen att det ändå går att skicka in den, tänkte då på IMEI numret. :/
     
  6. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag skriver för övrigt via telefonen nu, från jobbet. Så 3G biten funkar klockrent. Men alltså inte samtal... Märkligt :S
     
  7. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det kan inte vara så att den är stöldanmäld? var inte längesen någon här köpte en X10 och där säljaren som köpt med kvitto o allt stöldanmälde tfn. direkt efter att han sålt den. Troligtvis för att försöka få ut pengar för en ny... Mitt tips är att kolla med Tre om den är stöldanmäld...
     
  8. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Men fyfan, det tänkte jag inte på.. Är det så så gråter jag floder. Visst, jag fick den billigt för att vara oanvänd (något den faktiskt verkade vara), men det var ändå 3500:- . Man är ju inte direkt rik, så det vore ju katastrofalt om det var så. :\

    Jag hade ändå tänkt ringa Tre och kolla upp telefonen, så ja, vi märker hur det ligger till.. Jag uppdaterar här efter att jag pratat med Tre.

    Men medans så är jag väldigt tacksam för någon eventuell lösning på mitt problem (om det nu inte är så att den ÄR stöldanmäld :\ ) .

    Tack
     
  9. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Har ringt Tre nu, vi körde en spårning via IMEI. Den är inte stöldanmäld eller dylikt. Den är heller inte såld med abonnemang, utan förmodligen med kontantkort då. Säljaren ville inte berätta hur han får tag på telefonerna, han har sålt flera Tre-låsta oanvända telefoner på Tradera.

    Frågan är ju nu vad felet är.. eftersom det fungerar igen efter att stoppat simmet i en annan telefon, ett tag. Det är precis som om att telefonen gör något med sim-kortet.. Suck.. Undra om Tre:s reparationsverkstad tar emot den utan kvitto... Tjejen på Tre var skeptisk. Alltså lär jag få betala själv.. Suck.. :(
     
  10. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ok, intressant... har du testat att göra en total återställning på telefonen? dvs. via PC Companion att du rensar telefonen helt och uppdaterar den? hur vet du att den var "orörd" när du köpte den?
     
  11. Groppe

    Groppe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Slå en signal till Sony Ericssons support också, hör vad dom säger, om du kan skicka in den till dem.
     
  12. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har ännu en gång ringt till Tre. Vi spårade via IMEI igen. Den finns inte ens i systemet (tjejen var dock osäker på om den ska synas där om den är såld med kontantkort). Men i övrigt verkade det inte vara några konstigheter. Visserligen, är den inte ens såld, så är ju det förstås konstigt i sig...

    Jag ska prova att kontakta Sony Ericsson också, helt klart. Det jag är mest nojig över är att jag får betala en eventuell reparation själv.. Utan X10:an i veckor plus en fet summa stålar, vilken fest... :\

    Men jag fattar fortfarande inte hur det kan börja fungera igen om jag tar sim-kortet och pular i det i en annan telefon, sedan tillbaka till x10:an.. Märkligt är väl bara förnamnet.
    Som sagt, 3G:t i sig fungerar ju hela tiden, surfning, mail, ja allt.

    Ni som skrivit ska ha ett stort tack för att ni tar er tid att läsa och försöka hjälpa till, det betyder väldigt mycket för mig.

    Jag uppdaterar här så fort jag vet mer.

    //Micke

    Edit: Glömde nämna att ja, jag har även gjort en återställning, fast inte via PC companion, utan via Seus (Sony Ericsson update service). Hjälpte inte.
     
  13. Nervsjuk

    Nervsjuk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Prova att stänga av pinkoden..
    Jag hade problem med att något kraschade i telefonen då och då och sa att simkortet inte var tillgängligt. Direkt efter så hittas kortet och jag var tvungen att logga in i telefonen igen. Stängde av pinkoden efter det och slapp problemen. Hoppas detta fixas i en uppdatering, om man nu får någon sådan när man har Tre :(
    Har ju inte fått någon hittills.......

    Är ju i varje fall värt att prova att stänga av pinkoden en stund för att se vad som händer.
    Visst, pinkod är ju bra om man inte vill att någon skall ringa.
    Men man spärrar ju skiten så fort den försvinner och den som tagit telefonen kan ju ringa tills telefonen stängs av även om man har pinkod.
     
  14. hermees

    hermees Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lämna in den på mobilbyrån, www.mobilbyran.se dom frågar inte efter kvittot.
    Dom kollar bara så den inte är stulen via imei.
     
  15. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har faktiskt redan provat det, har pinkoden avstängd nu när jag skriver detta.

    Om den nu skulle vara stulen föresten, då borde väl inte 3G surfningen fungera heller, eller?
     
  16. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har nu, via en snäll person på Tre som kontaktade mig här på Swedroid, kollat upp telefonen till fullo via IMEI nummer. Telefonen är STÖLDSPÄRRAD.

    Svinet på tradera har alltså sålt stöldgods till mig, och nu snackar vi om en kille som har över 160 omdömen, alla positiva. Hur fan kan detta vara möjligt?

    Så jävla typiskt att sånt här skit ska hända mig... :(
     
  17. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Är ledsen för din skull. Men han kommer inte undan. Gör en polisanmälan och meddela tradera så fixar de fram hans uppgifter till polisen. :D

    Dessutom så är du nog inte ensam om detta och förhoppningsvis är det fler som anmäler detta och då kommer nog polisen att prioritera det lite högre iaf.
     
    Last edited: 14 maj 2010
  18. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag mailade och sms'ade säljaren förut, med hot om polisanmälan och att jag ville ha tillbaka pengarna. Varpå han svarar precis som om att jag menar att telefonen är sönder och har haft otur... -_- ... Jag har flera gånger under kvällen mailat och sms'at fram och tillbaka. Han verkar inte bry sig om att jag ska polisanmäla... Känns ju riktigt stabilt när hans nummer står skrivet på ett företag i Malmö (han bor i Gbg) och dessutom finns inte hans namn på en sökning på gatan.. C:a 55 andra finns på adressen (lägenheter) men inte hans namn..

    Man lär ju ha blivit blåst av något organiserat, dessutom lär jag ju ha retat upp fanskapet (som dessutom har min adress..) .

    Kan det bli bättre.... -_- :(
     
  19. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Om du vet vad han heter och ungefär vart han bor i gtb. så använd www.birtday.se (regga dig) så får du fram vart han är skriven...
     
  20. King Cannon

    King Cannon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Lider med dig Drygore...kan tyvärr inte hjälpa dig, bara ge min support. Hoppas den fan får vad han förtjänar...