Problem: Kan inte ringa utan headset - mic problem?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av garm, 18 sept 2011.

1. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag har fått ett skumt fel på min tele, när jag ringer eller tar emot samtal och inte har headset i så slocknar skärmen och telefonen reagerar inte på knapptryckningar. Men då fort jag stoppar i headsetet så vaknar telefonen och fungerar som vanligt.

Det spelar ingen roll om jag ringer från inbyggda telefonklienten (gsm) eller med csipsimple (sip).

Till saken hör att jag igår hade isär telefonen för att pilla på gps-kontakten för att förbättra gps-mottagningen. Därför var min första tanke att micen gått sönder. Men inspelning av ljud funkar, ljudet är perfekt (utan headset). Finns det fler mikrofoner på telefonen? Eller vad kan vara problemet?

Om det gör någon skillnad har jag Tornado JVR RC2 installerat.

Tacksam för tips!

Ps. Jag har sökt i forumet, jag vet inte om det är för att jag använder tapatalk eller om sökfunktionen verkligen är helt värdelös. Jag får upp ett virrvarr av topics från hela forumet. Hittills har det varit enklare för mig att manuellt söka. Ds.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

2. Cyrax

Cyrax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Som alla andra problem, testa fabriksåterställning fungerar inte det, flasha en stock rom fungerar inte det säkerligen hårdvarufel. Tråkigt svar men det enda tipset jag har iaf.
    Lycka till

3. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jo ska testa det, väntar på att JVS ska bli någorlunda stabilt innan jag orkar flasha.

Men det verkar vara hårdvara, eller iaf ljus- och proximitysensorn är döda. Upptäckte det idag, när jag testade sensor test, https://market.android.com/details?id=ctsr.android.SensorTest . Kan ju bero på det.

Känns ju lite konstigt iom att jag inte va där o pilla, den sensorn e ju limmad på baksidan av skärmen vad jag förstår. Såvida det inte e nån driver eller likn.

4. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag har nu testat att flasha om med stock JVR och mina sensorer är fortfarande döda. Att telefonen dör/somnar under samtal om jag inte har headsetet i är bara värre i stock. Drar jag ur headsetet måste jag pilla ur batteriet och starta om.

Jag förmodar att detta beror på att proximitysensorn inte fungerar.

Någon som vet var kontakterna till den är, eller hur man kontrollerar om den är fysiskt trasig? Hör den till skärmen eller hur gör man för att byta?

Ska åka utomlands en längre stund nästa vecka o de känns sådär att alltid behöva ha headsetet i.

Edit: När jag startar telefones egen ljussensor test, *#0589#, krashar phone-processen och jag tappar gsm-täckningen ett par sekunder. Kul party-trick :/

Last edited: 20 sept 2011
  5. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Har du något task killer program installerat?

Last edited: 21 sept 2011
  6. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Nej, det ska jag inte ha, såvida det inte följer med något när jag flashar.

På stock hade jag inget installerat förutom sensor test.

Nu e jag tillbaka på tornado jvr rc2, inget modpack installerat. Jag har watchdog installerat, men det varnar bara.

7. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Du har PM