Problem: Kan inte spela musik när DND mode är aktiverat

Diskussion i 'Allmänt' startad av Laurentiuz, 29 dec 2019.

1. Laurentiuz

Laurentiuz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello (Telia)
    Telefon:
    Blackberry Key2 LE

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello (Telia)
    Telefon:
    Blackberry Key2 LE
    Jag undrar om det är möjligt att ändra någon inställning i telefonen som gör att man kan lyssnar på musik-appar som t.ex. Spotify eller liknande när man har DND (Do Not Disturb mode) aktiverat? Jag tycker det skulle vara skönt att kunna ha stunder när man kan stänga av alla former av notifieringar från sociala nätverk, telefon och sms, när man lyssnar på musik.

Det finns visserligen separata volymkontroller för t.ex. media och telefon. Men det blir inte riktigt samma sak, för då blir jag ju fortfarande notifierad i form av att telefonen blinkar eller att den vibrerar så fort det är något nytt eller om någon ringer. Jag vill ju kunna stänga av allt sådant helt och hållet, utan att det påverkar andra ljud-appar eller Spotify.

Jag har såklart googlat lite själv kring detta innan jag postade här och har själv letat runt lite i inställningar för DND mode, men det har inte gjort mig mycket klokare. Jag har hittat information om att det ska finnas någon inställning under "Priority" i DND inställningarna för att aktivera media-uppspelning, men för mig syns ingen sådan inställning. Jag kan hitta inställningar under Priority för t.ex. kalender, påminnelser, meddelanden, telefon, men ingenting för att ändra media-uppspelning.

Jag har även hittat information om att det ska finnas en sektion under DND mode som kallas "Allow exceptions", och då tänkte jag att jag kanske kunde använda den funktionen för att göra undantag för t.ex. Spotify, men den inställningen verkar inte heller finnas för mig. Jag har letat runt som en tok, men det verkar inte finns något sätt för mig att lösa detta på. Är det något fel på min telefon eller har android ändrat så att det inte är möjligt att göra sådana inställningar?

Jag har även testat med varianten att kryssa i "override DND mode" i inställningarna för respektive ljud-app som jag vill aktivera i DND mode, men det gjorde inte heller någon skillnad. Enda sättet för mig att spela musik just nu, är allstå att inaktivera DND mode, men det är ju så jätteoptimalt.

Jag har en Blackberry Keyone med android version 7.1.1 om det har någon betydelse. Är det någon som vet hur man kan lösa detta? I värsta fall får jag skaffa en separat telefon som enbart är till för Spotify-lyssning, om detta inte går att lösa på något smidigt och bra sätt.

2. frassedylan

frassedylan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 169

MINA ENHETER

Om du bara höjer mediavolymen höjer du ju BARA mediavolymen?

3. Laurentiuz

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello (Telia)
    Telefon:
    Blackberry Key2 LE

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello (Telia)
    Telefon:
    Blackberry Key2 LE
    Absolut. Men som jag skriver, så är det endå inte riktigt vad jag söker och är inte en helt optimal lösning. Det enda den inställningen gör, är att den visserligen stänger av ljudet för telefonen och höjer volymen för media-uppspelning, men jag får ju fortfarande notifieringar i form av att telefonens lampa och skärm börjar blinka och att telefonen vibrerar.

Jag vill inte bara stänga av ljudet, jag vill stänga ALLA typer av notifieringar helt och hållet, och detta kan jag ju uppnå med DND mode, men eftersom det även stänger av ljudet för Spotify, så fungerar ju inte det för mig.

4. Laurentiuz

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello (Telia)
    Telefon:
    Blackberry Key2 LE

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello (Telia)
    Telefon:
    Blackberry Key2 LE
    Jaha. Nu lyckades jag äntligen lösa det på egen hand, efter lite ytterligare pillande i inställningarna. Så hittade jag en meny i DND mode där jag kunde växla från "Total silence" till "Priority only", och då plötsligt kunde jag få till det precis så som jag ville ha det. Den inställningen hade jag missat helt och hållet. :)

Kristy, N6290, indika och 1 annan gillar detta.