Kan inte spela vissa .mp4 filer?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Boney, 15 aug 2012.

1. Boney

Boney Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hej!

Är ny i Android världen, men har precis skaffat en Android surfplatta (Zenithink C91 Upgrade)

Vi är på gång att köra på resa neråt i europa, och har tänkt att min dotter
    skall kunna titta på filmer på den. Har massor av DVD filmer hemma som jag
    tänkte göra om, och efter mycket bekymmer, så hittade jag ett program
    som heter Handbrake som verkar funka ganska ok. Dock så kan man inte välja
    så många olika format, men tydligen kan det ibland bli .mp4 (ibland blir det
    m4v av någon anledning, vilket jag inte hört om innan).

Men, efter att ha konverterat två olika filmer, så spelar den den ena filmen,
    men inte den andra?? Hur kan det komma sig? Båda filmerna konverterades
    med samma program, och båda funkar i VLC i datorn, men bara en funkar
    på plattan? (och de blev i .pm4 format)

(finns det kanske något annat bättre program som är freeware? )

2. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Handbrake är ett mycket bra program för att konvertera film. Lite krångligt innan man kommer in i det. Men du ska kunna välja vilket format du vill ha som slutprodukt. Programmet ska inte välja det själv. Prova även att använda de inbyggda profilerna som automatiskt ställer in lämpliga parametrar beroende på vad man ska spela upp filmerna på för enhet. Jag brukar använda iPad och Android profilerna och eventuellt pilla på upplösningen till att passa min telefon..

För uppspelning på din surfplatta så kan du behöva ladda ner någon annan videospelare. Finns många videouppspelare på market som kan spela upp det mesta.
    Jag hoppas din platta har Google Play så att du kan ladda ner nya program. (Vet att det fanns en hel bunt plattor från mindre tillverkare som inte godkändes av Google och därför inte kunde använda Google Play)

VLC finns som beta, MX player är också en vettig. Båda dessa är gratis vad jag kommer ihåg. Dice player är en bra som kostar några kronor.
    Det som de flesta spelare idag har problem med är DTS ljud. Men om du kodar själv lär du inte ha DTS problem. Så då borde nästan vilken spelare som helst funka.

3. Boney

Boney Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack.
    Ja, Google Play har jag.

Skall testa VLC bland annat när jag kommer hem. Men som du säger, eftersom jag kodar
    själv, så väljer jag Stereo som ljudformat, så jag inte skall få några bekymmer, men ändå
    så verkar det strula.
    Får testa mer ikväll. Om filmen råkar ha större upplösning än 1024x600 som plattan är,
    blir det bekymmer då? Funderade på om det kan vara något sådant som gjort det kanske

4. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Upplösningen borde inte spela så stor roll om den inte är väldigt konstig eller väldigt hög. Jag menar jag kan spela upp både 720p och 1080p på min Galaxy Nexus som har 1280x720 skärm. Men självklart är det mindre risk för bekymmer med filmer som har samma upplösning som skärmen.

5. Boney

Boney Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ok. Tack.
    Återkommer ikväll när jag testat mer.

6. Boney

Boney Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Provade VLC igårkväll, men det ville sig inte heller med den ena .mp4 filen.
    Äh, får väl leva med det helt enkelt att den inte fungerar.