Kan inte stänga av maps, vad händer med gps?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gnopps, 3 aug 2010.

1. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag är helt ny på Android och har nu förstått att jag inte behöver stänga av appar.

Dock är jag orolig över batteritiden. T ex Google Maps. Om jag växlar från Maps fortsätter då GPS:en vara aktiverad och dra ström? Om den å andra sidan avaktiveras när jag växlar från Maps så måste väl telefonen få satellitkontakt på nytt när jag växlar tillbaka, eller?

2. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Gpsen drar bara ström när den används och maps är inte igång om du "tabbar ner" det. Alltså kommer maps inte använda gpsen och dra ström. Ja den måste nog få kontakt med satteliterna igen men det är nog inget som drar så mycket, går ganska snabbt.

3. Gnopps

Gnopps Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Tack för svaret! Men hur fungerar det med multi-taskingen då? Om jag t ex har använder en gps-tracker, slutar den då spåra mig när jag växlar bort från den?

Jag gissar att en GPS-tracker kan göra någon slags override så att gpsen fortsätter fungera även när jag växlar bort från den. Om så, hur gör jag då för att avsluta den appen så att gpsen verkligen stängs av?

4. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Precis som du säger kan appar köras i bakgrunden och inte bara sparas undan i minnet. Om en app körs i bakrunden kommer den att berätta det för dig, troligen genom en ikon i notification bar(längs upp på skärmen). Om du vill veta mer om hur det fungerar, googla runt lite. Det finns gott om svar.

5. jmkhenka

jmkhenka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

dom flesta program stängs ned eller pausas om du trycker på pil bak, och vissa även vid tryck på home.

dom program som är aktiva, tex Sportypal (som använder GPS att mäta distans och rita en rutt på karta) kommer fortsätta köras i bakgrunden och lämnar en icon vid aktivitetsfältet, detta är dock inte standard bland alla.

lätt sätt att se om din gps är igång är att du har en GPS icon vid klockan, iaf har då min legend det o det borde rimligtvis vara samma på andra androidlurar.