Kan inte synca contacts med gmail *Problemet Löst*

Diskussion i 'Hero' startad av LoneDog, 19 sept 2009.

1. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Efter nu att htc släppte sin uppdatering var jag snabb att uppdatera min lur och om den blev mycket snabbare!

Dock gjorde jag backup på allt med mybackup.
    Sen återställde jag allting men efter det synkade den med mitt gmail konto så jag fick dubbla kontakter. Till slut drog jag ner en app lät mig exportera från telefonen men jag lyckas inte få telefonen att synca med gmail längre med kontakterna dvs.

Jag kan ta bort dom i telefonen och från gmail sen lägga till i gmail för att dom ska syncas med telefonen då står det dock i telefonen under synkning av kontakter att den har ett problem med synkningen. Vad vet jag inte för det säger den inte.

Någon som vet en lösning på detta dilemma?

Last edited: 26 sept 2009
  2. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Kolla Meny,inställningar,och datasynkronisering till sist google,där kan du fixa några inställninger.

3. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är det jag har varit inne i. Det är där jag får under contacts för gmail "sync is currently experiencing problems, it will be back shortly"

4. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så har det nu stått i cirkus 5dagar

5. A_M

A_M Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma meddelande, men i mitt fall så försvann alla mina kontakter från gmail när jag uppdaterade firmware. Jag har kvar dem på telefonen, men de synkas inte (/läggs inte till) i Gmail. Istället får jag felmeddelandet "sync is currently experiencing problems, it will be back shortly".

6. Tegurt

Tegurt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem jag med.. Skulle vara kul om någon har en lösning eller ett svar på vad det kan vara..

7. slotrat

slotrat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Prova Menu -> Settings -> Applications -> Manage Applications -> Gmail och Clear cache + Clear data.

(Har bara gissat på översättningen då jag kör Android 1.6 på Svenska på min telefon (och inte orkade byta språk), och där är det Meny -> Inställningar -> Program -> Hantera program -> Gmail och Rensa cacheminne + Rensa data.)

Jag har själv aldrig haft problem med detta, men det sägs att om man rensar upp där så skall synkningen må bättre igen, eventuellt är det bra att starta om telefonen i samband med detta. Lycka till!

8. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har provat detta och även startat om telefonen. Det funkar fortfarande inte står fortfarande "sync is currently experiencing problems, it will be back shortly", på mina "people" så står varje kontakt som "google" så det är udda(dyker ej heller upp i några grupper).
    På mitt gmail konto under "starred as android" dyker inget upp.

Ska prova när jag kommer hem att exportera kontakterna och importera via goggle. Har för mig att jag har provat detta redan men det är ett väldigt veligt scenario där man inte vet vad som är fram eller bak :P

Last edited: 22 sept 2009
  9. A_M

A_M Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag provade detta igår kväll. Exporterade mina kontakter till CSV med appen ExportContacts. Stängde av sync av kontakter, raderade alla kontakter (som inte var på SIM) från telefonen och importerade sedan CSVn på GMail. Därefter slog jag på sync i mobilen igen.

Kontakterna ploppade prompt upp i mobilen, men jag har fortfarande samma felmeddelande. När jag testade lägga till en kontakt i mobilen och initierade en manuell sync så hamnade den inte på GMail, så det verkar som jag bara har envägs-sync (Gmail -> mobilen). Det står fortfarande att min senaste kontakt-sync var den 13:e september. :(

10. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tja då känns det meningslöst att göra detta om den inte synkar nya kontakter =/

Börjar undra, synkade den förut? Dvs. ny kontakt på telefon sen åkte det in på gmail?
    *edit*efter ha sökt runt på goggle mobiles forum så är det väldigt många som har detta problem på andra telefoner. *edit*

Last edited: 22 sept 2009
  11. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

*bump*
    Någon som hittat en lösning än?

12. jagjami

jagjami Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,
    gå till Heros webbsida och ladda:

1. HTC Sync-uppgradering för HTC Hero
    2. ROM Upgrade for HTC Hero_2.73.405.5

Det finns förklaringar hur ska du installera uppdateringar.
    Och, jätte viktig: stäng av alla program och först och främst antivirusprogram.
    Allt gick automatisk och gmail fungerar.

http://www.htc.com/se/supportdownloadlist.aspx?p_id=283&act=sd&cat=all

13. jagjami

jagjami Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanske jag var otydlig.
    Du ska ladda båda uppdateringar till datorn.
    Koppla HTC med usb kabel till datorn.
    Först ska du installera sync och starta om datorn och sen ska du installera ROM Upgrade.
    Lycka till! :)

14. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är detta en ny rom upgrade eller är det den senaste 1.5?
    För jag har senaste 1.5 på telefonen ifall detta inte är en hotfix?
    *edit* vad jag kan se så är det den jag har. Det var efter jag och många andra uppdaterade till denna som problemen kom.

Last edited: 24 sept 2009
  15. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Får på mitt gmail som slöar väldigt mycket nu:
    Gmail is temporarily unable to access your Contacts. You may experience issues while this persists. Learn more

Trycker man på learn more står följande:

Contacts temporarily unavailable
    Print

Your contact list is temporarily unavailable, which may result in a few issues:

* Auto-complete may not work
    * The contact manager may not load
    * Chat may not work

We're working to fix the problem, and in the meantime, you should be able to continue to read and send mail as normal. Thank you for your patience.

16. Tegurt

Tegurt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har lyckats lösa detta

Jag tog hem Mybackup och ExportContacts. Gjorde om mina kontakter till .csv. Gjorde sen en Backup på sms och mms mm. Sen en factory reset. Startade upp allt igen och sen la jag in alla sms mms mm. Öppnade sen csv filen i gmail. Och sen synkade jag mobilen med gmail.. fick då hemma alla kontakter och sen fungerar det fint åt båda hållen.

17. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok tack! Ska prova när jag kommer hem :) Vill helst undvika såna här grejer om man kan :P
    *edit* Tänkte jag skulle kolla hur man återställer telefonen, fanken gör man det nu? Står säkert i manualen dock är jag på jobbet.

Last edited: 25 sept 2009
  18. LoneDog

LoneDog Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det funkade. Tack Tegurt för hjälpen!

Om ni som läser detta har likande problem läs Tegurts svar till denna tråd för möjligast lösning! Tog mig ett tag att få det att funka åt andra hållet, gjorde en ny test kontakt men den syncade inte upp, hade inga errors. Efter en stund kom jag på och editerade den och valde "android" som grupp fördelning för den som jag skapade. 2sek senare var den uppe på mitt gmal contacts.