Kan inte synca kontakter

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av huheeje, 18 feb 2011.

1. huheeje

huheeje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har försökt få en (säkerhets)kopia av min adressbok.

1. I kies finns ju två sätt att hantera kontakter. Man kan göra backup vilket skapar en fil på datorn, och man kan gå in under kontakter i menyn i kies och titta på kontaktlistan efter att kies anslutit till telefonen. Har försökt titta på adresserna i kies (2.0.0.11014_49) . kies hittar telefonen, men när kies ska läsa in kontakterna från telefonen står det och tuggar på 28 procent ett tag och ger sedan upp med felmeddelande om att "hittar inte enheten" typ. Men den HITTAR enheten?! Bara att den inte kan hitta kontakterna.

2. Har gjort "backup" i kies. Kies har skapat en .sbu-fil. Vågar inte testa att återställa från denna då det kommer att wipa telefonens kontaktbok. jag vill kolla att kontakterna är kompletta och rätt först. Kan absolut inte ta risken att förlora massa nummer. Det som gör mig misstänksam (förutom kies dåliga rykte) är detta:

3. Har lyckats synca kontakterna till google, exchange och till .vcf-fil, men av någon konstig anledning syncas inga telefonnummer, bara mailadresser och lite annat. I ett fåtal fall syncas även telefonnummer (FÅTAL). Fattar inte varför, hittar ingen skillnad i inställningar mellan adresser som inte får behålla telefonnummer vid synkning och fåtalet som FÅR det.

att kies funkar dåligt är ju ingen överraskning men att inte google och exchange-synkningen får med sig telefonnumrena fattar jag inte.

Tacksam för hjälp!

2. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Hur ser VCF-filen ut? Öppna med någon text-redigera (typ Notepad) och kolla om telefonnumren är med.

3. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag öppnade filen i wordpad och den är svårtydd, mycket lång och mest bara obegripliga tecken. men här och där hittar man kontaktinfo och här och där finns numren med, men de fattas på många håll.

4. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag har inte testat själv, men blir det en mer komplett fil om du exporterar (Export to SD card) dina kontaker i telefonen själv (dvs skippar att använda Kies)?

5. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag har provat både och. ingen lösning.

6. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Svårtydd? Den skall bestå av ren text. Värje kontakt inleds med ett BEGIN:VCARD, sedan ett VERSION-fält, och därnäst fält för e-post (E-MAIL, kanske med ett PREF för att det är den primära adress), N för namn, FN för full namn, TEL för telefon, osv. Eventuella konstiga tecken må vara en kodning till text av t ex bild-info.

Om dina kontakter saknar telefon-nummer i exporten, så må det vara för det att din telefon inte kan "se" numren, och då är det klart att de heller inte blir synkar mott Google.

7. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag ska förtydliga: det är glest mellan "begin v-card" textfälten i filen, däremellan tydligen bildinfo eller liknande, alltså helt irrationella tecken. vilket gör det hela svårt att kolla igenom i sin helhet (vilet var vad jag menade med svårtytt). men vad jag kan se är att jättemånga telefonnummer (inte precis alla, fattar inte varför) fattas i filen, där står bara mailadresser och sånt.