Kan inte synca magic med win

Discussion in 'Magic' started by cloned, Jun 14, 2010.

1. cloned

cloned Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör windows 7 64bit ( precis nyinstallerat ) och kan inte få min magic att hitta datorn/datorn att hitta magicen

Har inte rootat telefonen eller nånting liknande. När jag kopplar telefonen till datorn så uppfattar inte datorn telefonen.

I telefonen får jag inte heller upp någon indikation (mount usb) så att jag kan mounta den och få windows att hitta den. OBS jag har markerat ( och även testat avmarkerat ) settings > application > development > usb debugging

usb sladden fungerar, telefonen laddar och när jag startat om telefonen har jag fått datorn att försöka installera drivrutiner bara för att sedan misslyckas och få meddelandet "unknown device"

det största problemet är att telefonen inte ens vill ge mig möjligheten att mounta usb då den valmöjligheten aldrig dyker upp. bifogar en dålig bild men man bör se att usb:n är inkopplad och att telefon laddar men att usb alternativet saknas.

Jag skulle kunna testa att köra en factory reset men då vill jag ju först ha över mina filer, kontakter, foton mm till datorn och eftersom jag inte kan få dator och telefon att leka ihop sitter jag lite i en rävsax ...

Hoppas att nån har någon idé på hur jag kan gå tillväga!

tack på förhand.

2. cloned

MINA ENHETER

okej jag har inte fått några svar men jag tänkte att jag skall göra en liten återkoppling i alla fall.

Jag har testat med en annan usb kabel nu, nämligen den till sixaxis kontrollerna till PS 3:an och det hjälpte inte. Det var ingen HTC kabel men det närmaste jag hade att tillgå.

Jag testade att köra telefonen på min flickväns laptop ( som också kör win 7 fast 32 bit ) utan resultat.

Jag har kört en factory reset utan lycka.

Nu börjar jag fundera på om det kan var något hårdvarurelaterat och om det kan vara värt att få till en garantireparation. I Juli har jag haft telefonen i ett år. Abonnemanget är från tre, det som är så trevligt men Magicen var att det var den absolut första bachen av Magic de fick in så den kör inget av tre:s egna firmware

3. Victor

Victor Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

jag hade liknande strul efter rombyte, löste sig genom att gå in och aktivera usb tethering och sedan inaktiverat :S

4. cloned

MINA ENHETER

okej det lät intressant, vart hittar jag denna USB tethering inställning?

Jag kör orginal 1.5 och har en HTC brandad Magic [PVT32A]

Jag är fortfarande en babydroid så jag kan behöva lite hjälp i rätt riktning :cool:

För framtida referenser så skall jag skriva vad alla mina försök resulterar i utifall det kan vara till hjälp för någon annan stackare

EDIT USB tethering är väl inte tillgängligt om man kör orginalfirmware (1.5) alltså kan jag inte testa denna metod tyvärr

Last edited: Jun 16, 2010
  5. vurna

vurna Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör nästan likadan uppsättning som dig skulle jag tro. Original firmware som kom med telefonen android 1,5. Ej rootad telefonen.

Jag hittade en tether applikation på market som är gratis och fungerar kanon.
    "PdaNet" heter den.
    Numera kan jag köra internet från min bärbara dator och telefonen som 3g modem när jag behöver!

EDIT: Gratis versionen på market som vi nordbor är bunden till låter dig dock ej surfa på https sidor. Enda nackdelen vad jag förstått.

6. cloned

MINA ENHETER

@Vurna
    appen du tippsa om verkar helt klart bra och något jag skulle kunna tänka mig att använda framöver, dock hjälpte det mig inte att lösa problemet.

Den laddar via USB och telefonen känner igen headsetet via USB och det fungerar som det skall, dock ingen framgång att få den att kännas vid datorn.

Är det någon som kör Windows 7 Ultimate 64 bits och kan konfirmera att Magic med sync osv fungerar för dem eller har upplevt problem? Verkar ju konstigt om det skulle vara hårdvarufel när den känner av andra tillbehör som kopplas till porten korrekt.

Telefonen har tidigare fungerat med Vista home premium 64 men det var säkerligen ca 4 månader sedan jag testade det senast och vet inte hur det skulle "reagera" idag. Win 7 Ultimate 32 fungerade inte heller när jag testade på laptopen..

7. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det fungerar med Win7 ultimate 64-bits.
    Både massdriver/usb-tether/ samt usb-debug.

Så felet ligger inte på windowsmaskinens sida.
    Det ska absolut inte vara skillnad på de här punkterna på olika premium o ultimate o andra sorters win7.
    Testa snabbt och kör en live-cd med exv ubuntu och se om den kan få fatt i din telefon?

8. cloned

MINA ENHETER

Testade att ansluta mobilen både till en dator på jobbet med win xp samt min egen med hjälp av en ubuntu live-cd som PatrikS rådde till ovanför utan resultat. Telefonen markerar inte att den är ansluten till en dator.. Vet inte hur det funkar med ubuntu men jag fick inte något alternativ att automatiskt installera några drivrutiner, inte heller påpekade operativet att något nyss blivit anslutet till datorn även om det inte gick att känna igen. Så varken dator eller telefon verkar lägga märket till varandra förutom att batteriet börjar laddas..

Hade jag kunnat hade jag gärna uppdaterat min firmware, lite varför jag vill ha det hela att fungera, en ny firmware kanske skulle hjälpa men utan kontakt med datorn kan jag ju glömma en uppdatering ..

Är det bara jag på detta forum som haft det här problemet med sin Magic?

Last edited: Jun 25, 2010
  9. ambassaden

ambassaden Teen Droid Medlem

Operatör:
    3, Telia

MINA ENHETER

Operatör:
    3, Telia
    Nej, jag har exakt samma probelm... Använder dock Gyd 2.1... Datorn hittar öht inte telefonen :(

10. fregor

fregor Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan du posta din rom version?

HTC har två uppdateringar ute för Magic:2.20.401.2 utan Sense och 3.05.401.3 med Sense

Har du ingen av dom så prova med 2.20.401.2 först. (tror kanske magicen kom med nått liknande 2.15..)

Du kan även prova att köra uppdateringen från HTC medans telefonen står i fastboot (PÅ+ pil
    tillbaka)

Kolla under enhetshanteraren i windows, dyker telefonen upp där?
    USB tether ligger under nätverk i sista Magic versionen med Sense. (grå om du inte har usb påkopplad)

Saker du kan prova.
    -Avinstallera HTC Sync och HTC Driver, installera den sista versionen sync ( 2.0.33 ) på nytt med internet till pc'n av kopplat (läste att windows kanske hämtar egna drivers från M$ om internet är på)
    -Om telefonen dyker upp i enhetshanteraren som "android ADB device" eller "My HTC" så borde det fungera, om inte, radera enheten och kör ett enhetssök på nytt från pc'n
    -Starta upp telefonen i fastboot (PÅ+pil tillbaka) medans telefonen är tillkopplad pc'n. (se om pc'n hittar enhet)
    -Installera Android SDK's drivers http://developer.android.com/sdk/index.html

Hoppas något av detta hjälper.

Last edited: Jul 8, 2010
  11. ambassaden

ambassaden Teen Droid Medlem

Operatör:
    3, Telia

MINA ENHETER

Operatör:
    3, Telia
    Jag provade fastbootmetoden och den fungerade utmärkt :teeth:
    Borde fungera för dem som inte kan synka telefonen... Bra tips :)