Problem: Kan inte ta emot samtal på wifi

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Kåbe, 3 maj 2013.

1. Kåbe

Kåbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Som rubriken lyder. Fick min telefon i tisdags och sim-kortet igår. Insåg precis att jag kan inte ta emot samtal om jag är uppkopplad på mitt wifi. Samtalen går direkt till röstbrevlådan och sms kommer inte fram. Om jag slår av wifi fungerar det utmärkt.

Har en Asus n56 router och tele2 abonnemang. Har någon liknande problem och finns det någon enkel lösning.

2. sansiro

sansiro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag upplever samma problem med min telefon. Jag har lekt runt lite och är inte riktigt säker varför de blir så. De verkar funka bättre om jag ändrar datanät till 3g. Så jag misstänker att det är 4g nätet som ställer till det.

Kåbe gillar detta.
  3. Kåbe

Kåbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Fungerade faktiskt när jag stängde av 4g, men det verkar ju inte klokt att det ska vara så. Finns det någon som kan bekräfta att det fungerar med 4g och wifi påslaget och som då kan ta emot samtal? Får bli doa om det inte finns någon lösning.

4. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Jag har 4g här hemma och kör med wifi på och det är inget problem att ta i mot samtal:)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

5. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Samma för mig

6. britneysapa

britneysapa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag hade ett liknande problem, men då för att den tappade täckningen ifrån 4g och inte hittade något annat nät. Satte på roaming o starta om sen var det löst. Roaming behöver inte vara på efteråt, spelar dock ingen roll i sverige.

7. sansiro

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Kan du prova att stänga av mobil - ta ut sim kortet - torka av den och sätta in den igen.
    Min kom igång nu efter jag gjorde så. Får se om det håller.

Kåbe gillar detta.
  8. Flightcrank

Flightcrank Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har haft liknande problem men inte kunnat härleda det till WiFi-nätet men de missade samtalen har kommit här hemma (det är däremot inga problem att ringa ut) även om vissa kommer fram.

9. Kåbe

Kåbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Otroligt nog fungerar det nu, men kommer det tillbaka om en stund?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

10. Flightcrank

Flightcrank Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Även jag testade att ta ut kortet och "putsa" det och det funkade, sjukt. Hoppas att det håller i sig.

11. sansiro

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Snyggt! Vi får hoppas att det håller ;)

12. sansiro

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Det krångla igen för mig. Med wifi på gick det inte att ringa min mobil. Stängde av wifi så funka det direkt.

13. sansiro

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag har fortsatt problem med att lösa det här problem, felet är inte med wifi iallafall. Det är 4g som hindrar samtal o sms. Problemet försvinner helt och hållet om man stänger av lte. Medans lte på och wifi av så funkar det ibland för en liten stund. Vet inte varför men det här problemet är inte specifikt för sgs4 eller android. Folk från europa och usa har också samma problem. Samsung, Htc och iphone mobiler har drabbats.
    Har återställt mobilen men det hjälpte inte. Och ingen verkar ha en lösning på problemet. Vissa har bytt sim kort utan att det blivit bra. Andra har bytt mobil och då har det blivit bra för vissa medans det inte har hjälpt för andra. Sjukt problem detta.
    Någon som har en ide?

14. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Börja med att ta reda på ifall det är problem att ta emot samtal i ett område, eller överallt. Kan vara så att det är mastfel där du bor, vilket inte alltid är helt lätt att hitta.

Nu vet jag inte vilken stad du bor i. Men titta på täckningskartan för din operatör och se var masten står. Sen åker du så du är närmare en annan. Ja, du kan behöva åka långt ifall du bor på landet.

15. sansiro

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag bor i Linköping och bor mellan två master 3-500m till varje. Täckningskartan visar att jag ska ha snabbast möjliga hos tele2. Det är inga problem med att surfa med 4g. Och jag har inte tänkt på att testa samtal då jag åkt hemifrån. Jag får ta bilen och åka en bit och testa lite senare ikväll.

16. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Gissningsvis kopplar upp dig mot den närmsta i sådana fall på 300m, men det beror också på hur masten är riktad (vilket man inte ser på kartan) samt vad som finns mellan dig och masten. Höga byggnader är t ex inte bra.

17. sansiro

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Skriver ifall någon annan går igenom samma problem och söker efter lösning.
    Min har funkat helt ok nu i några timmar, samtal kom inte fram vid ett tillfälle bara. Jag återställde mobilen igen och det funkar nu. Ser att 4g stängs av automatiskt när man ringer min mobil och 3g nätet tar över. Så var det inte innan. 4g stängdes aldrig av automatiskt så samtalen kom inte fram.

18. redfik

redfik Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Märkte idag att jag har samma problem, hade tydligen missat 2 samtal från min far 1 sms och 1 samtal från frugan. Får inte ens upp det på loggen. Mycket tråkigt om det ska vara så här, hade liknande fel på min s2a där den tappa koppling när den gick mellan 3g och GSM. Har stängt av 4g nu medans jag är uppkopplad mot wifi, hoppas det släpps en lösning... Gjordes aldrig för min s2 så har inte mycket hopp.

19. JAndersB

JAndersB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma problem med 3 st Sony, flera andra i Sony-forumet har samma problem. Tydligen generellt fel i 4G-nätet. Mycket dåligt att operatörerna inte vill kännas vid detta utan marknadsför 4G för fulla muggar.

20. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Fanns ett fel tidigare, vilket Samsung gick ut och erkände att de hade fel i sin mjukvara. Sen har Tele2 haft problem, men detta var minst ett halvår sedan. Känner flera stycken som inte har några problem med sina LTE-telefoner.