Kan inte uppdatera med KIES???

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av Mex77, 13 jul 2011.

1. Mex77

Mex77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har rensat och tagit bort ALLT (Darky´s).
    Kollat så jag har rätt produktkod (TEN) för Norge.
    Provade med JM7 först, men det funkade inte...
    Inte heller fungerar det med JM2???

Hur får jag telefonen att uppdatera med KIES UTAN att ändra massa saker i KIES.
    Vill alltså ha telefonen som den var när den var ny :)

Tacksam för svar och hjälp :)

2. Mumrik3n

Mumrik3n Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

finns massa trådar om detta :) sök sök sök!

3. Mex77

Mex77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

.

Sökt och hittar inget matnyttigt, men om du orkar kan du väl skriva några rader ;)

Ser ut såhär idag:

Bifogade filer:

4. Mumrik3n

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

aha okej :) men hmm.. jag har ju själv inte varit i närheten av kies sen jag köpte telefonen, insåg bara efter ett par dagar att kies inte var något vidare så jag flashade custom rätt snabbt.

Sen har jag inte koll på vad senaste officiella firmware versionen heter men det kan ju vara så att det är det du har just nu? och då vill inte kies uppdatera för att det inte finns något att uppdatera.

tror du att det kan ligga någon logik bakom detta? har som sagt INGEN koll på samsungs egna releaser men om du kollar vilken android version du har, har du 2.1, 2.2.1 eller 2.3.3 ?

5. Mex77

Mex77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den har Eclair nu :)
    Har inte använt KIES på 1år, men vill gärna sälja luren så orginal som möjligt går :o

6. Mumrik3n

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

7. Mex77

Mex77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inga problem att uppdatera med ODIN, men vill kunna uppdatera med KIES innan jag säljer den så jag vet att det inte uppstår problem för köparen att uppdatera med KIES :o

8. Mumrik3n

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

kej.. men dra ner en stock-FroYo och testa om du kan få kies att vilja uppdatera till GB :)

Edit: om nu GB finns kvar som officiell? men det borde den väl?? var ju ett bra tag sen samsung drog tillbaka uppdateringen för att det vart knas, så den borde ju dykt upp igen :D

Last edited: 13 jul 2011
  9. Mex77

Mex77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har provat det mesta nu, utan resultat :(

Ladda hem Zippyshare.com - I9000XWJM2.rar (I9000XWJM2.rar, ca 170MB)
    Ladda hem Odin3 v1.0, MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service (399kB) (stäng ner eventuella reklam-popups som dyker upp mha krysset uppe i hörnet på fönstret)
    Om du inte redan har USB-drivrutiner installerade på din dator, ladda hem och installera dem: (du har dem redan om du har installerat Kies)
    Samsung USB Driver för Windows 32bit: http://drivers.softpedia.com/get/MOB...dows-x86.shtml
    Samsung USB Driver för Windows 64bit: http://drivers.softpedia.com/get/MOB...dows-x64.shtml
    Ladda telefonens batteri fullt för säkerhets skull
    Stäng av telefonen och dra ur USB-kabeln
    Note: Man behöver inte böka med att stänga av eventuell lagfix, dvs konvertera tillbaka filsystemen. Odin kommer ändå skriva över allt från grunden.
    Se till att Kies inte kör på datorn (den krockar i så fall med Odin)
    Starta Odin (med administratörsprivilegier)
    Bocka inte för "Re-Partition" och kontrollera att "Auto Reboot" och "F. Reset Time" är förbockade
    Klicka på "PDA"-knappen och välj I9000XWJM2.tar (checkboxen blir automatiskt ifylld)
    Du behöver inte klicka på "PIT"-, "PHONE/MODEM" eller "CSC"-knapparna
    Starta telefonen i Download Mode (starta den med [Volym Ned+Hem-knapp+Power] nedtryckta. Släpp dem när "Downloading..."-skärmen dyker upp)
    Anslut USB-kabeln och vänta tills telefonen dyker upp i Odin (tog ca 4 sekunder för mig). Det ska stå "Added" i Message-fönstret nere till vänster och det ska dyka upp en COM-port på ID:COM-raden högre upp (cellen blev gul på min dator). På telefonen visas fortfarande bara den gula triangeln, inget nytt.
    Tryck på "Start"-knappen. Det tar nu 2 minuter att flasha telefonen.
    Både på telefonen och i den första cellen i Odin visas nu en blå "progress bar" medan den jobbar
    Vänta tills telefonen startar om. (Låt USB-kabeln sitta kvar)
    Min telefon bootade nu in i recoveryläge där den utförde några automatiska updates och bootade sedan om igen
    Nu bootar gamla 2.1 Eclair upp, visar animationen och spelar upp startljudet... (Det tar extra lång tid att boota denna första gång)
    Jag valde att inte mata in någon PIN-kod utan lät telefonen stå här och jobba klart (tog ca tre minuter), fortfarande med USB-kabeln ansluten
    När media-scan och allting kört klart dök telefonen upp i Odin igen, och den blå cellen som sade [Reset!] ändrades nu till en grön [Pass!]. :-)
    Klart. Nu har du en återställd telefon med Android 2.1 och "2e recovery", så det är bara att köra in nya goa ROM's som vanligt igen, gå tillbaka till att uppdatera stock-Samsung-ROMs via Kies igen, lämna in telefonen på garantireparation eller liknande.
    Stäng ner Odin och börja använd telefonen som du vill.

10. Mex77

Mex77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

11. Woops?

Woops? Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Om jag inte missminner mig så fungerade det för mig att uppgradera till jvh via kies efter att först ha slängt in en jvb med csc xee (eller nee, minns inte exakt men båda är ju nordiska så...).
    Men vad är ten för csc? Försökte hitta en sådan variant på xda men misslyckades totalt. Är det någon special för någon särskild operatör (om det nu är så det fungerar ...?)

12. Torparn

Torparn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

13. hallelulius

hallelulius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Koka ihop en XEE-build på http romkitchen.org flasha in med ODIN så borde du få rätt produktkod.
    Sen drar du in JM2 med ODIN också.
    Sen borde det bara vara att starta KIES så ska det nog funka :)

14. Mex77

Mex77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

TEN skall det vara för den är norsk.
    Har även TEN på min SGS2.

Så då är det alltså kört om jag inte "gör om den" till svensk?

Last edited: 15 jul 2011
  15. hallelulius

hallelulius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jaså jaha då läste jag lite slarvigt. Hmm, känner inte igen TEN. Är den låst till någon operatör?
    Det borde ju ändå funka att "göra om" den till en XEE då det är en nordisk produktkod som gäller både för Sverige såväl som Norge.

16. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Du måste göra om den till en XEE eller NEE för att kunna uppdatera med kies.Det enklaste du kan göra är som nån skrev att flasha in en Doc`s rom med XEE som produktkod. När du gjort det kan du använda dig av elofs lathund och återställa telefonen till en Eclair 2.1.Efter återställningen så kan du uppdatera med kies igen under förutsättning att du har XEE,NEE som produktkod

Last edited: 15 jul 2011
  17. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    varför bara inte använda spoofw istället för att flasha 2 gånger SpoofFw - Android-applikation på AppBrain

Den använda jag när jag var på darkys en gång i tiden. Hade XEN och bytte till XEE på 10 sek . Detta funkar för att få tel kompatibel med kies.

18. Mex77

Mex77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har ändrat till XEE, men utan lycka :(
    Såg däremot när jag rootade (tror jag) att det stod KOR på en del platser i luren.
    Antar att det är där problemet ligger!?!?
    Har flashat om den säkert 10ggr nu senaste dagarna, så något knas har det säkert blivit :o

19. Torparn

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

20. Mex77

Mex77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, men jag vill ju se att den uppdateras med KIES efter uppdateringen och det kan jag väl inte med en sån rom?