Kan jag ha orsakat denna skada på en veckas tid ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Miss_Monday, 13 mar 2013.

1. Miss_Monday

Miss_Monday Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Vet inte om jag gör rätt :) men jag testar.

Vill se om jag kan få tag på nån som kan göra en snabbbedömning av en fuktskadad mobil innan jag skickar ärendet till ARN.

Enligt Phonehouse är jag skyldig till denna skada, jag har dock bara haft telefonen i en vecka och undrar om en mobil kan se ut på detta vis efter så kort i tid. Jag är övertygad om att jag har fått en redan skadad mobil o_O

Mobilen är inte använd, utan jag använder min iPhone.
    Mobilen la av efter 1 vecka, lämnade in den och jag fick tillbaks denna bild av verkstaden.

Det ser ju ut som andra världskriget har pågått i den.

Är någon duktig på detta ? Zooma gärna över skadan...

Mvh

Miss_Monday <3

http://files.emrox.net/storage-stab...59_{781AFE05-9E1A-4A28-A400-BC8EF4C95A3C}.jpg

2. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Om jag får tolka ditt inlägg på mitt sätt så har du alltså köpt telefonen av en privatperson? Denna person visste troligtvis om att den höll på att sjunga på sista versen och ville så klart göra sig en hacka... och du fick ta smällen... bajs händer...

Det där är en fuktskada och sånt går inte på garantin. Bajs händer. Varje dag.

3. Miss_Monday

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om det vore så väl - då hade jag ju fått skylla mig själv.

Men nope "ny" telefon inköpt på Phone House Tyresö :) som jag har ägt i en vecka.
    Och den är inte ens använd- skulle enbart ha den som extra telefon. Använder iPhone.

Mvh

//MM

Last edited: 13 mar 2013
  4. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag tycker nog frågan är lite märklig.

Om den nu har legat oanvänd i sin kartong inomhus i en torr miljö så kan naturligtvis inte detta hända. Den frågan är närmast överflödig.

Om du har råkat utsätta telefonen för vatten på ett ogynnsamt sätt så kan detta naturligtvis hända. Den frågan känns också överflödig.

Så vad är poängen? Är du ute efter någon sorts scam?

Om telefonen är ny och varsamt hanterad så får du förstås driva ditt ärende och försöka bevisa detta. Om du nu har råkat göra något dumt så är det bara att stå sitt kast.

5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 236

MINA ENHETER

Jag tror han vill att någon kunnig tittar på bilden och säger om det kan se ut så efter några dagar eller om det tar flera månader innan det ser ut så vid en vattenskada.

Miss_Monday gillar detta.
  6. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jaha? Jag tror du var lite snabb med att klippa i det jag skrev. Om du hade läst hela så hade du även sett detta:
    "Om du har råkat utsätta telefonen för vatten på ett ogynnsamt sätt så kan detta naturligtvis hända."

Det är absolut inget konstigt att en telefon inte mår bra av att utsättas för vatten eller andra obehagligheter. Det kan se rejält mycket värre ut på bara tio minuter, det beror helt på vad den utsätts för.

Vad de handlar om är att telefonen är skadad på ett otillbörligt sätt som verkstaden anser vara kundens fel. Sedan kanske de inte kan bedöma helt korrekt orsaken, det kan t.ex. vara en annan vätska än vatten eller även andra grejer.

Men det intressanta är inte orsaken utan att den är i ett skick som bedöms ha uppstått pga användarens slarv el.dyl. Om telefonen sett ut så här vid köp så bör den rimligtvis inte kunnat fungera då, så att hävda att detta var med från början känns utsiktslöst.

7. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 335
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Var den ny när du köpte, det var inte från någon fyndhörna eller något ?

Spican är ju en riktigt gammal modell...

8. Pixeln

Pixeln Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Inget snack om saken, den är fuktskadad. Troligen blivit rejält blöt också.

Hade min i regnet ett tag och fick se något liknande då jag öppnade telefonen.

Har du köpt den på TPH som ny så har dom gjort fel naturligtvis och du bör kunna lämna tillbaka telefonen.
    Kan ju vara svårt att bevisa att den var sådan när du köpte den, men om så är fallet så borde det gå att spåra den via IME nummret och se om den har varit i farten innan.

Har du alltså köpt en telefon och låtit den ligga orörd i en vecka utan att ta upp den och titta/startat den?

9. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 236

MINA ENHETER

Så ditt svar är alltså att det kan ske på 10 minuter. Det framgick inte av första svaret utan där nämndes ingen tid alls.

10. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Som redan påpekats, det är ju ingen nyhet till lur direkt.

Det krävs väldigt lite vatten för att det ska de ut sådär. Och det tar heller inte särskilt lång tid, vattnet kan ju ta en sekund på sig att rinna in. Sedan när det torkar så ser det ut sådär.

Antagligen så har den, någon gång, inte bara legat i sin låda.

Hur länge sedan är det du köpte telefonen, och hur mycket fick du betala?

Last edited: 13 mar 2013
  11. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Telefonmodellen släpptes för ett par år sedan och säljs väl knappast av Phonehouse idag. Om de gör det så har du vattenskadat den. Kanske bättre att stå för att du klantat dig än att slösa på samhällets resurser med ARN eller skylla på ett företag som vad jag vet gör ett skapligt jobb. Nu har vi väl matat troll nog...

12. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är tom 3,5 år sedan den släpptes.

13. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Eh, trollar du?

Frågan löd

"ny telefon ...som jag har ägt i en vecka."

besvarade jag med

"Om du har råkat utsätta telefonen för vatten på ett ogynnsamt sätt så kan detta naturligtvis hända."

Ja jag har förtydligat att detta kan ske på tio minuter, men det var som sagt inte den exakta tiden som var frågan utan huruvida en telefon kan förstöras av vatten inom relativt kort tidsrymd som man ansåg att en vecka var.

14. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 236

MINA ENHETER

Jag tycker inte att de tidigare svaren har varit tydliga på punkten om tiden. Men nu har du varit klar och tydlig det tackar jag för.

15. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ibland är det lätt att tycka att man är tydlig även när man inte är det. Sorry för otydligheten tidigare, och skönt att det blev tydligare nu. :-)

16. Miss_Monday

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så här är det:

Jag hade en spica som min dotter har använt (inköpt som ovan säger för ett par år sedan) Denna råkade få en spräckt skärm - jag hade försäkring på den och fick en ny Spica som fanns kvar i lagret i TPH i Huddinge. Jag fick den inte i kartong utan fick bara mobilen.

Jag laddade mobilen när jag kom hem . Det kom dock något vitt ut när jag drog ur laddaren. Alltså det satt nått ludd på laddaren. Jag tänkte inte mer på det.

Jag la ifrån mig telefonen och när jag en vecka senare tog fram den så började ikonerna blinka. Mobilen dog och gick inte att ladda upp. Jag gick tillbaks till TPH. När ena säljare tar telefonen så säger han: men denna telefon kan du väl inte fått ny ? Han ansåg att det såg ut som en begagnad telefon.
    - Jag svarade som det var att jag fått den för en vecka sedan.

Telefonen skickades in på verkstad och jag fick denna bild tillbaks.
    Personalen i butik anser att skadan ser för extrem ut för att vara fuktskadad i ett par dagar. Vi skickade in ärendet till reklamation hos TPH men dessa säger då att jag har orsakat detta.

Jag kan inte och vet inget om fuktskador - och självklart så tar jag på mig ansvaret om jag orsakat detta. Men i mina ögon - om en mobil är i det närmsta demolerad och rostig inuti så borde detta ta ett tag och inte ske på så kort tid. Men jag kan ha fel – och det var också det som var min frågeställning.

Jag har bara ställt en fråga för att jag själv inte kan något om det - förstår inte varför det blir så många taskiga påhopp :ehm:

Jag skiter väl i telefonen i sig, jag hade bara tänkt att låta den ligga om någon skulle behöva en extra mobil. Men klart att jag blir galet sur om TPH har gett mig en använd/fuktskadad telefon.

Hälsning

Eva

17. Miss_Monday

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis - det var min fråga :)

18. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 335
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Fick du ingen kartong så var den begagnad, förmodligen något dom haft i själva butiken som prova på eller något liknande.

Tror dock du är rätt rökt...

19. Miss_Monday

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej men som sagt ett försäkringsärende. Och det fanns ett par stycken Spica kvar i en butik - därav fick jag en likadan (utan kartong) - jag använder iPhone och hade enbart tänkt att ha den som extra telefon.

20. Miss_Monday

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Butiken har kollat och den har inte varit såld tidigare - men då den är fraktad från Huddinge till Tyresö så säger butiken att de inte kan ta ansvar för hur den har blivit behandlad i Huddinge.

Jag har laddat upp den. Testat den men inte använt den. Lagt den i en låda och sen har den legat där. Så är det.