Kan jag rädda anteckningarna på det interna minnet?

Diskussion i 'Allmänt' startad av zaar93, 29 jan 2013.

1. zaar93

zaar93 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en ZTE Blade II med android gingerbread. Den är inte rootad.
    Mobilen fastnade i en så kallad "boot loop" för mer än en månad sedan.
    Boot loopen verkar inte gå att fixa genom att ladda batteriet till 100% etc. (sista gången jag startade om mobilen innan jag hamnade i boot loop gjorde jag det för att det inte gick att skicka sms med den, när jag tryckte "skicka" så raderade bara det jag skrivit, inget annat hände)
    Jag kan starta mobilen i recovery mode, och jag vet att jag kan åtgärda problemet genom att återställa den till fabriksinställningar etc.
    Dilemmat: Jag har anteckningar på mobilen (som jag tagit med anteckningsprogrammet som medföljde) som tyvärr inte är sparade på SD-kortet.
    Jag vill kunna få igång min mobil igen utan att anteckningarna på det interna minnet kommer till skada.
    Hur gör jag?

(Kan man på något sätt roota/komma åt mobilen utan att interna minnet raderas?)

2. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Farbiksinställningarna tar inte bort något på varken Interna eller Externa minneskortet. Det har dom inte gjort på någon mobil jag har har haft när jag fabrikåterställt

Men värre är väl om "anteckningen" har sparas i app datan. då försvinner den nog.
    .

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Om den recovery du har tillåter dig att ansluta med ADB och att mounta och läsa /data kan du ju kopiera appens data på det sättet. Har du CWM eller TWRP så kan du det. Appens data ligger i /data/data/paketnamn.

4. zaar93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så anteckningarna ligger alltså i "app datan" och kommer alltså att raderas vid en fabriksåterställning?

Min mobil är inte rootad, så jag har alltså bara Android system recovery < 3e>.

5. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Ja, förmodligen ligger de där.

Det är inte så att ZTE lämnat fastboot boot eller fastboot flash av osignareade images tillgängligt? I så fall kan du ju boota exempelvis CWM och kopiera över filerna till sdkortet. Du kan till och med få ett grafiskt gränssnitt med touch för att göra det sistnämnda om du vill genom att använda AROMA File Manager.

Enligt tråden nedan verkar fastboot tillåta osignerade images. För att lämna stock-recoveryn orörd kan du byta ut "fastboot flash" mot "fastboot boot" (vilket jag förutsätter att de tillåter om de tillåter fastboot flash) i instruktionerna i den tråden.

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=80352

Väl inne i CWM mountar du /sdcard och kör sedan "adb push aromafm-1.80.zip /sdcard/". Sedan "flashar" du den för att starta den. Den flashar egentligen ingenting utan är en väldigt mycket mer avancerad update-binary vilken normalt bara finns där för att tolka och köra updater-script-filen. I den kan du sedan bläddra runt och kopiera godtyckliga mappar ur /data/data som du tror kan tänkas vara för anteckningar-appen. I annat fall kan du nog googla fram paketnamnet.

Om AROMA inte fungerar kan du använda ADB istället men det är aningen krångligare.

Last edited: 30 jan 2013
  6. zaar93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tråden du länkade till säger "Innan ni börjar se till att ni har tillgång till Dator, att ni har drivrutinerna till telefonen installerade på datorn, att ni har lagt över SuperUser på SD-kortet och att ni kryssat i USB-felsökning på telefonen. (Ni hittar den under inställningar/program/utveckling"

Hur kryssar jag i USB-felsökning om jag inte kommer in på telefonen?
    Jag har försökt utan att kryssa i det, men det har inte verkat fungera, då står det bara "device not found" när jag skriver "adb reboot bootloader" i kommando-fönstret.

Jag har ställt frågan på den tråden också, för över en månad sedan, men ingen har svarat mig.

7. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Boota in i fastboot med rätt knappkombination (du får Googla fram vad den är just för din modell). Testa sedan det jag beskrev med AROMA File Manager.

8. zaar93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har redan testat det, men zip-filen vill inte installeras eftersom mobilen inte är rootad.

9. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Ja, men när du bootat till bootloadern (fastboot-läget) kan du väl köra 'fastboot boot recovery.img' eller liknande med en custom-recovery? Då kommer du sedan kunna flasha den filen.

Sleepwalk gillar detta.
  10. zaar93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag förstår inte alla termer du använder. Bootloader (fastboot-läget) är detsamma som recovery mode, va? (dvs: http://bit.ly/10XjtnX)

Vad innebär det att köra "fastboot boot recovery.img"? Och vad är en "custom-recovery"?

Vad innebär termen "flasha"?

Ursäkta!
    Tack för ditt tålamod!

11. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Bootloadern är den som tillhandahåller fastboot, ja. Nej, recovery och fastboot är helt olika saker. Den förstnämnda är en väldigt nerstrippad Android-installation med diverse verktyg och funktioner. Det sistnämnda är ett protokoll och verktyg för att flasha image-filer (dvs. skriva till det interna lagringsutrymmets partitioner).

En custom-recovery är helt enkelt en recovery-"installation" skapad av communityn som bland annat innehåller mer verktyg än standard-recoveryn och i detta fallet är det framför allt tillgången till ADB och möjligheten att läsa /data som du är ute efter.

12. zaar93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah! Tack för förklaringen!

Men grejen är ju att min mobil inte är rootad vilket ju betyder att jag inte kan installera någon custom-recovery. Det är ju det som är hela problemet.

13. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Fast enligt någon av länkarna tidigare verkade det som att den tillät att man bootade osignerade recovery images även med stock-firmware. Därmed skulle du kunna göra det direkt som jag redan beskrivit.

14. zaar93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Just det, ursäkta!
    Dock så verkar de, enligt nedanstående källor, på min modell (Blade II) tagit bort funktionen att boota i fastboot utan att roota den först. Så det verkar inte vara något alternativ längre.

1. https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=43637

2. "You do have fastboot, just not by holding volume + & power on. There are a few other ways to get into fastboot mode, you just need root. "

15. zaar93

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

16. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Jag kan tänka mig att det där fungerar för att Galaxy Nexus kör filsystemet ext4 internt och recovery-programmen troligen har stöd för det filsystemet. Din telefon samt de flesta äldre har troligen inte eMMC flash som lagring utan något simplare. Därmed kör de troligen yaffs2 eller liknande mer exotiska filsystem som det inte är säkert att programmet i fråga har stöd för. Det måste du i så fall kolla upp först.