Kan jag strypa hastigheten i mobilen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av creeel, 22 jan 2014.

1. creeel

creeel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej.

Kör idag på Tre och får ca 5-40Mbit/s ner beroende på var jag befinner mig.. Men problemet är att jag har 3GB/per månad.

Jag läste idag i kommentarsfältet här att vissa har abonnemang från Universal Telecom med obegränsad surf och en maxhastighet på 1Mbit/s. Och måste säga att jag är väldigt intresserad på att byta till detta. Jag streamar t.ex. väldigt sällan musik i mobilen för att jag inte vill nå mitt tak på 3GB. Brukar vara på gränsen och då enbart av att surfa och kolla lite videos etc.

Med detta abonnemanget skulle jag inte behöva tänka på någonting alls utan streama så mycket musik jag vill.
    Jag tror också att jag hade klarat mig på 1Mbit/s, kan säkert stå ut med att det är lite slöare.

Men innan jag i så fall byter hade jag (om det går) velat strypa min egen hastighet till runt 1Mbit/s och köra på det i några dagar för att se om jag klarar mig på det.
    Vet ni något sätt jag kan göra detta på? Och på tal om Universal Telecom så måste jag fråga om ni som använder deras abonnemang är nöjda?

Tack på förhand!

2. manola1027

manola1027 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Antingen är du ute och cyklar eller så skämmer jag ut mig nu:) Så vitt jag vet så har hastigheten ingenting med datamängen att göra?

3. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Nej det har det ju inte. Jag kanske var lite otydlig. :) Nu har jag ingen hastighetsbegränsning på mitt abonnemang från Tre, men det är den jag vill strypa till 1Mbit/s och köra på det i några dagar för att avgöra om jag tycker det är för segt innan jag eventuellt byter till Universal Telecom.

Last edited: 22 jan 2014
  4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Universal är som företag bra. Har deras fiber hemma i lägenheten och det har aldrig, verkligen aldrig, strulat på grund av Universal.

Två gånger har nätet legat nere men då har det vart något med själva nätet som Universal inte äger rätten till att laga. Typ ombyggnationer och sådant.

Fakturorna kommer via e-mail i PDF-format och kundtjänsten är lätt att få tag på. Deras chat-kundtjänst fungerar snabbt.

Bytte ifrån Comhem och det är en av de större skillnader mellan företag som erbjuder samma tjänst jag någonsin hört talas om eller varit med om.

5. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Hör med tre om dom kan strypa dig

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

6. Buzz

Buzz Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Jag ser två möjligheter:
    Undersök om Universal (eller någon annan) har kontantkort med den hastigheten, dvs något som inte har lång uppsägningstid eller kostar mycket att skaffa. Så kan du prova genom att bara byta simkort i telefonen.

Det andra är att sätta upp en dator med proxy som begränsar hastigheten och sedan ställa in telefonen att enbart gå via proxyn.

7. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tack för tipsen. Hittade en inställning i routern igår där jag kunde begränsa bandbredden till olika enheter så jag får gör så att jag testar lite hemma.

Men frågan är vilket abonnemang man borde välja.
    Det som heter Pratis 18 Kostar 0.88 i öppningsavgift sedan 0.18 i minuten. Där kan man lägga till surf för 50kr.

Surfis 57 Kostar 0.09 i öppningsavgift och 0.77 i minuten.

Pratis kostar en tia mer om man lägger till surf-tillägget.

Vad tror ni?

8. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Tänk på att upp-hastigheten bara är 128kbit/s samt att universal telecom numera ägs av alltele.se

9. creeel

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jo har sett det.

Att de ägs av Alltele, är det bra eller dåligt?

10. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det vet jag inte, men Alltele har samma deal så det kanske är bättre att gå direkt på dem och inte ha kontraktet med något uppköpt bolag.

11. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 404
    Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 14, Pura 70 Ultra
    Det där kan enbart du räkna ut själv. Beror på om du ringer många men korta samtal eller mindre mängd samtal men som är väldigt långa.