Kan köparen återskapa bilderna på min sålda formaterade telefons minneskort?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Walter88, 7 aug 2016.

1. Walter88

Walter88 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Sålde en begagnad telefon samsung galaxy s5 nyss. Formaterade minneskortet via telefonens inställningar-meny och sedan tryckte jag återställ till fabriksinställningar varpå den återställdes. (Det stod nåt om kryptering när jag formaterade minneskortet)

Någon vecka innan telefonen såldes så togs några bilder och filmer som jag inte vill att köparen skall se. Dessa togs bort samma dag som de togs och telefonen användes sedan i några dagar innan jag återställde och sålde den enligt ovan.

Har nu i efterhand läst en del om att det går att återskapa borttagna bilder. Bör jag vara orolig?

Först togs alltså filmerna bort från minneskortet, sen användes telefonen några dagar och jag fotade lite lite som vanligt. Sen formaterade jag och återställde och sålde.

2. pacmeyer

pacmeyer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    626

MINA ENHETER

Finns säkert de som kan detta bättre än jag, men vad jag förstår så raderas egentligen ingenting när man tar bort filer, man säger bara till datorn, eller vad det är, att det här får du skriva över. Men det kanske är annat när man formaterar(?).

3. Walter88

Mottagna gillanden:
    9
    Jo, precis. Detta är ungefär vad jag läst mig till också.
    Hoppas ändå att det kan vara annorlunda vid formatering eller att filmerna kan skrivits över eller liknande. Undra hur mycket man behöver använda telefonen för att gamla borttagna saker ska skrivas över.

4. tndb

tndb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Det går oftast att göra det. Har du formaterat kortet och ingenting har skrivits på kortet sedan dess så är sannolikheten ganska stor att återställa bilder. Ska man vara helt säker så ska man fylla kortet med strunt efter man formaterat det och sen tömma det igen. Finns olika program för detta och det var ett tag sedan jag senast använde det men det är bara att googla :)

5. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det beror även på huruvida minneskortet och telefonen var krypterat. Idag är många Androidenheter krypterade från första boot med Android inbyggda Full Disk Encryption (vet dock ej hur det är med S5 och dess minneskort), vilket innebär att inget skrivs till enhetens lagringsutrymme utan att först krypteras såvitt jag har förstått. När man sedan vill kolla på t.ex. en bild eller öppna en fil dekrypteras dessa on the fly av krypteringsnyckeln som finns lagrad i RAM sedan man slog på enheten.

Eftersom nyckeln behövs för både kryptering och dekryptering är datan värdelös utan nyckeln: har man ingen nyckel kan man inte läsa datan. Vid en wipe bör nycklarna också försvinna, vilket medför att datan - även om den går att återställa - ska vara värdelös eftersom man inte länge har tillgång till krypteringsnycklarna.

jnsson och Walter88 gillar detta.
  6. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det beror på vilken formatering man gör. En snabbformatering skriver bara om "innehållsförteckningen" men skriver inte över filerna så de KAN återskapas av den som har verktyg, lust och kunskap (inte superssvårt). Vid en djupare formatering skrivs alla celler (eller vad det heter) över med nytt material (nonsens) och även då GÅR det att återskapa, men då behövs vassare verktyg och mer kunskap. Har för mig att de riktigt vassa kan återskapa ett par lager av information, men det är oerhört tidskrävande och inget för vanligt folk.

Walter88 gillar detta.
  7. Walter88

Mottagna gillanden:
    9
    Tack för bra svar! Gud vad jag hoppas att det är såhär det förhåller sig på den luren jag sålde.

När jag gick in i menyn och skulle formatera minneskortet så minns jag att kom upp någon varning om någon kryptering, men läste tyvärr inte så noga.

Någon som vet om min s5:a kan ha krypterat allt på minneskortet som lassekongo beskriver?

lassekongo gillar detta.
  8. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

S5 krypterar inte automatiskt, bara om du valt detta i inställningar.
    Dock, efter att du återställt och formaterat luren, så uppdateras det ju direkt en massa appar vilket innebär att nya data skrivs till minnet, så risken att någon kan återställa något från den är inte så stor.

9. Walter88

Mottagna gillanden:
    9
    Tack, men apparna lägger väl sig automatiskt på telefonens egna minne och inte på minneskortet vid återställning?
    När jag använde telefonen så hade jag inställt på att lägga appar och bilder på minneskortet.

10. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 082

MINA ENHETER

Man blir ju ganska nyfiken på vad du fotograferat... Går hoppas köparen inte läser här :)

11. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Ajdå, du menar ett externt minneskort, det var värre. Du har inte möjlighet att be att få tillbaka kortet då? Köp ett större och byt med? Eller du tror att köparen redan återskapat något?

12. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Det finns väl bara en sak som @Walter88@Walter88 kan ha fotograferat och filmat om hen är rädd att nån återskapar bilderna. Det har nog med födelsedagskostym och vissa aktiviteter att göra. ;-)
    Som tur är så bryr sig de flesta inte om att försöka återskapa bilder.

13. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Jo alla som har android läser väl Swedroid! så jag kan tänka mej att de som just köpt en beg. S5 försöker återskapa bilder för fullt just nu;)

Skämt åsido...

Det som nog räddar ts i det här fallet är faktumet att de "privata" bilderna raderades och därefter togs några nya bilder som sparades på samma ställe om jag tolkar det hela rätt. Då skrevs ju ny information på kortet och gjorde det i alla fall bra mycket svårare att återskapa något.

14. mrnenad

mrnenad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Men varför skulle köparen få för sig att återskapa bilderna? Vem bryr sig om andras foto? Såvidare du inte är orolig för lite fängelsetid haha

15. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Oavsett vad man har på sin mobil så är det väl väldigt få situationer där det skulle gagna säljaren att köparen återställer datan som fanns på mobilen? Av princip och av intigritetsskäl så skulle inte jag vilja att någon återställde min data om jag sålde min mobil, även om jag inte har något av värde på min mobil så jag förstår @Walter88@Walter88 oro.

Som tidigare skriver skulle jag dock tro att inte så många försöker sig på att återskapa raderad data. Köper man en telefon tänker jag att det är för att man vill ha en telefon och inte för att återställa data.

mrnenad gillar detta.
  16. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    266
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
  17. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Wear leveling. För att inte minnescellerna i ett kort ska "slitas ut" så sprids skrivandet. Det betyder att nya filer som skapas inte läggs på samma ställe som de filer som nyss togs bort, utan på ställen där det har skrivits minst.

Ska man vara på den säkra sidan behöver man "fylla" kortet med skräp innan man formaterar det.

torbjorn och Walter88 gillar detta.
  18. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag personligen brukar aldrig sälja minneskort som jag har använt, det är inte värt 100-200:- för att riskera att den nya köparen håller på och återskapar osv även om man inte har något att dölja. För telefoner som jag aktivt använt brukar jag återställa 2-3 gånger innan jag väl säljer telefonen.

19. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Det där gäller för fysiska hårddiskar där små skillnader i den magnetiska informationen jämfört med hur en perfekt bit lagras kan göra så man kan ta reda på vad som sannolikt lagrats på den platsen förut.

Jag ser det som osannolikt att detsamma gäller för elektroniskt lagrad information.

Asawi gillar detta.
  20. reallyawesomemark

reallyawesomemark Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Håller med, mycket osannolikt att det gäller för nand-flash. F ö tror jag inte det gäller för magnetdiskar heller de senaste 10 åren iaf. Men vem vet vad säpo har i bakfickan.

Som allmänt svar: tyvärr (?) mycket möjligt att det går att återskapa. Har experimenterat med det där för skojs skull (true story), och det går ofta med mikrosd-kort trots wear leveling och trots att man tagit nya bilder efter att de gamla tagits bort, etc (gissar att wear leveling inte alltid kickar in, beror ju antagligen på vilket kort det gäller också så klart). Det är väldigt lätt gjort att återskapa med lite Windows och programmet Recuva.