Kan man ansluta en Android telefon till ett osynligt WiFi nät?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fractalogic, 16 maj 2012.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej!

Jag har gjort mitt Wi-Fi osynligt för säkerhetens skull och nu kan inte min Android telefon ansluta till det. Datorn har däremot inga problem med att ansluta igen.

Under inställningar för Wi-Fi på telefonen stå det bara Scanning... Är det möjligt att en Android telefon endast kan skanna efter öppna Wi-Fi nät och ansluta till dessa?... det låter ju inte klokt?!

Hjälp?...

2. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    1. Vad har du för telefon? Desire?
    2. Vilken android version har du?

Det hade nog varit enklare om du skrev det i den forumdel som gäller din telefon för det finns många olika utessenden på menyer. Men rent generellt har Android inga problem med osynliga nätverk!

På min Razr har jag alternativet "Lägg till WiFI nätverk" där jag fyller i det jag behöver...

3. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Det är en HTC Desire, A8181 med Sony SLCD skärm. Denna har Android 2.2, original ROM.

Jag har provat att stänga av WiFi, sätta på WiFi igen. Det hjälpte inte. Det står bara Scanning... Jag går in på Menu, Settings, Wireless & networks, Wi-Fi settings och där ser jag mitt nätverk men det står bara Not in range, remembered.

Jag håller inne nätverksnamnet och väljer Forget network. Jag stänger av WiFi, startar om telefonen, aktiverar WiFi igen, det står återigen Scanning... jag trycker på Add Wi-Fi Netowrk, skriver in SSID, väljer WPA/WPA2 PSK, skriver in koden och trycker på Save. Det funkar ändå inte... det står bara Scanning...

Varför slutar den aldrig skanna för helvete?... Den har hittat alla öppna nätverk som finns i närheten, även mina grannars. Varför lägger den inte av med att skanna nu för en gångs skull?... det är som att den vill ansluta till mitt nätverk men inte lyckas.

Hjälp?... jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag har startat om telefonen, jag har stängt av och satt på WiFi igen, jag har tagit bort och lagt till på nytt mitt nätverk i listan. Förutom att roota telefonen och installera en annan ROM, vad mer kan man göra?....

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det är inte så att du har ändrat något mer i routern när du dolt namnet på nätet? T.ex låst mac-adresser eller något annat?

5. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag ser att det är många i forumet här som har haft samma problem. Men enligt vissa källor på nätet så ska det här problemet vara löst i och med Android 2.2 Froyo. Med andra ord så är det ett erkänt problem med Android telefoner att de inte kan ansluta till osynliga WiFi nät. Men notera väl att det här är en telefon med Android 2.2 jag använder.

Kan någon av er här som kan verifiera att ni kan ansluta till osynliga WiFi nät med er Android 2.2?

Här är bara ett urval av alla diskussioner kring det här:
    http://androidforums.com/android-ap...ecting-non-broadcasting-wireless-network.html
    http://androidanswer.com/questions/...-network-ssid-wifi-network-from-android-phone
    http://chriscurtis.org/weblog/entry/connect-to-a-hidden-wifi-network-with-android/

Några föreslår att man ska göra WiFi nätet synligt först, ansluta telefonen, och sedan göra det osynligt igen. Men det var precis så jag hade det, och så gjorde jag eftersom telefonen var redan ansluten när jag gick in på routern och gjorde WiFi osynligt.

Jag ska prova att göra WiFi synligt igen på routern. Och eventuellt installera appen HiddenSSID Enabler, eller något motsvarande.

Har ni andra tips?

6. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nej, jag har endast gått in på 192.168.0.1, loggat in, wireless settings, manual wireless network setup, och ändrat visibility status till Invisible för både 5 GHz och 2.4 GHz. Det är en D-Link router.

Ska jag prova att starta om routern kanske?...

7. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

8. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Nu har jag gjort WiFi nätet synligt igen. Telefonen anslöt inte direkt till den nu utan jag fick välja nätet från listan och skriva in koden igen. Då hämtade den IP adress och är nu ansluten. Tada!

Men ska man inte få ha osynligt WiFi nät bara för att telefonen lever ett eget liv och gör som den behagar?...

Nu ska jag prova att ta bort (glömma) mitt nätverk medan telefonen är ansluten till nätet, och sedan göra nätet osynligt igen och prova att ansluta till det genom att lägga till det på nytt på telefonen.

9. Liten Strumpa

Liten Strumpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    men alltså måste du dölja ditt nätverk?

är du orolig för att någon ska hacka sig in på ditt nätverk så se till att använda WPA krypering och ett långt lösenord med små,stora bokstäver och siffror

sen kan du även slå på Macadress filtrering att bara dom enheter med rätt macadress får ansluta till det trådlösa nätverket

10. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det sista försöker funkade, så som jag beskrev här ovan.

Jag passade även på att ändra WPA Mode från Auto (WPA or WPA2) till WPA2 Only samt Cipher type från TKIP and AES till AES bara. Så nu när jag aktiverade WiFi på telefonen så har den inte jävlats med att skanna efter nätverk i all evighet, även nätverk som är dolda. Så då gick jag bara in på Add Wi-Fi network, skrev in alla uppgifter och vips så var den ansluten till mitt "osynliga" nätverk. ;)

Jo, jag har hört kritiken mot "osynliga" SSID förut! Hehe! :) Jag har testat faktiskt inSSIDer precis nu när jag gjorde mitt nätverk "osynligt" och visst fan hittar den mitt "osynliga" nät.

Jag är inte helt säker på varför jag valde valde att dölja nätet om jag ska vara helt ärlig!:P Kanske bara för att jag kan! Kanske av samma anledning som ni rootar era telefoner, för att ni kan.

Jag har alltid haft mitt SSID synligt, men krypterat förstås. Och det har funkat prima. Det är bara det att routern har laggat mycket på sistone och loggarna visar att den har blockerat ovanligt många inkommande anslutningar sedan jag flyttat in i ny lägenhet. Därför valde jag att dölja mitt SSID för att se om det har någon effekt, av ren desperation alltså! :P

Det är inte hardcore hackers som oroar mig. Det är alla dessa nosiga ungar och script kiddies som lär sig hacka på Youtube jag vill hålla borta. Även om det är just riktiga hackers man bör oroa sig för mest. Men om en duktig hacker vill ta sig in så kommer han också att lyckas, så det finns inte mycket man kan göra åt där.

11. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Vet du hur man gör det på en D-Link router? Är det samma som att man reserverar en viss IP adress för en viss MAC adress? Är det vad som menas med mac filtrering? Fast den borde inte bara tillåta rätt MAC och IP adress, den bör då blockera/stänga ute alla andra MAC adresser också eller hur?

12. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Det är inte samma sak, det du pratar om är att reservera en ip adress till en viss Mac adress t.ex om du öppnar portar på en ip adress så kan den bli reserverad osv.

Mac filtrering är att bara tillåtna Mac adresser kan ansluta och använda internet genom routern.
    Som extra säkerhet alltså

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

13. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag har också gömt mitt Wifi pga av samma orsak.

Min LG O2X hittar mitt osynliga nät utan problem , min Htc Desire gjorde oxå samma sak. bara att skriva in min dolda SSID så hitta dom den.

14. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej igen!

Nu har jag haft möjlighet att testa den nya konfigurationen. Jag har pravat att starta om telefonen några gånger, jag har startat om datorn och routern. Varje gång har telefonen anslutit till mitt WiFi utan några problem. Men datorn verkar tappa anslutningen ibland nu. Dock inte telefonen, så det där kan vara relaterat till datorn bara eller Windows.

Om ni själva stöter på probelemet att er Android telefon inte vill ansluta till routern så prova göra så som jag sa här innan.

1. Gå in i routern, gör ditt 2.4 GHz och eventuellt 5 GHz band synligt.
    2. Aktivera WiFi på telefonen och anslut.
    3. Ta nu bort ditt WiFi nät från listan på telefonen och stäng av WiFi.
    4. Gå in i routern igen och gör ditt nätverk osynligt och spara ändringar. Vänta en liten stund så att de nya inställningarna sparas och routern eventuellt startas om. Låt det gå några minuter.
    5. Aktivera nu WiFi på telefonen, och välj att lägga till WiFi nätverk och knappa in dina uppgifter. Nu borde den hämta IP adress och ansluta.

Se till att du sätter WPA2 som WPA läge och AES som kryptering. Som standard brukar det stå i läget "auto" eller "mixed" och liknande för att garantera kompatibilitet med äldre WiFi utrustning. Det här kan du ändra i steg 4 ovan.

Angående MAC filtrering, inställningen ligger under Advanced på D-Link routrar.

1. Gå till 192.168.0.1
    2. Logga in
    3. Advanced
    4. Network filter
    5. Configure MAC Filtering below: Turn MAC Filtering ON and ALLOW computers listed to access the network
    6. Skriv in dina MAC adresser och spara. Om du sedan tidigare har reserverat IP adresser för dina enheter så kan du välja dessa i listen till höger under DHCP Client list. Annars måste du först ta reda på MAC adresser till alla enheter t.ex. med kommandot ipconfig/all i cmd, etc.

Jag har också gjort lite research för Netgear och Linksys användare. Så här hittar ni det på dessa.

För Netgear:

1. Advanced - Wireless Settings
    2. Wireless Card Access List - Setup Access List
    3. Turn Access Control On
    4. Add, eller Edit, och Apply för att spara

För Linksys:

1. Wireless
    2. Wireless MAC Filter
    3. Enable
    4. Permit computer listed below accessto the wireless network
    5. Save settings

Det här är riktigt bra att göra om man vet att endast några stycken olika datorer eller telefoner kommer att ansluta sig till routern. Har man gäster ofta på besök som ska kunna surfa via WiFi så kan man lika gärna lägga till deras MAC adresser också, om de gästar ofta hemma hos en liksom. Annars kommer det ju inte funka för dem.

Det här påverkar bara fysisk WiFi access, så alla program eller appar man har som använder Internet på telefon eller dator kommer inte att påverkas. Till exempel program för fildelning.

Tack för hjälpen i alla fall! Jag hoppas att ni fick något tillbaka här nu. :cool:

15. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon: