Fråga: Kan man använda USA-versionen (i515) utanför USA?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Love, 20 dec 2011.

1. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Funderar på att köpa USA-versionen dels för att den är billigare och dels för att jag befinner mig närmare USA än Europa (i ett land där den förmodlingen aldrig kommer släppas) . Dock är jag lite förvirrad över specarna. Jag hade hört att den enda versionen i USA var LTE-only, dvs utan sim = värdelös i större delen av världen utanför USA. Men så läste jag specarna på Samsung Galaxy Nexus - Full phone specifications.

Här är en del av dem:
    2G Network GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
    3G Network HSDPA 850 / 900 / 1700 / 1900 / 2100
    4G Network LTE 700 (region specific)

Enligt GSMarena har den alltså inte LTE istället för gsm utan även "penta-band" vad gäller 3g. Vad jag vet är detta alla HSDPA-frekvenser som finns i hela världen! Dock vill man ju inte riskera 700$ i onödan så tänkte kolla med er om någon kan bekräfta detta. Kort sagt: kan jag köpa denna modell och stoppa in ett simkort från var som helst i världen och få det att funka?

2. will

will Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Det finns två varianter av Galaxy Nexus, en GSM och en LTE.

Galaxy Nexus I9250: Den som säljs i Sverige, fungerar i alla GMS-nät i hela världen.

Galaxy Nexus i515: Verizons egna variant, fungerar bara i deras LTE-nät.

Tror att båda går att köpa i USA men är inte hundra, om så är fallet se till att köpa en I9250 :)

3. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

ah ok tack, det verkar stämma, GSMarena klantade sig. Verkar även som det går att köpa I9250-versionen i USA, trevligt. Mkt trevligt också att det verkar stämma att den har alla band på 3g-frekvenserna (i stort sätt alla nya mobiler har alla band för gprs, men för 3g tror jag är ganska ovanligt fortfarande. N1an t ex saknar vissa frekvenser så här i Sydamerika har den bara EDGE.)

4. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag passade på att ändra titeln på tråden för att undvika att folk som inte läser den missuppfattar vilket namn som hör till vilken version.

Det är som sagt CDMA/LTE eller GSM/HSPA+ som finns att välja på där den första i princip enbart fungerar på Verizons nät.

5. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Vart finns den att köpa i USA? HSPA versionen då alltså. Jag hittar den ingenstans. Jag hittar bara LTE versionen för 7-800 dollar..
    Jag hade nämligen först tänkt att köpa den i USA när jag ska dit nästa vecka men jag orkade inte vänta eftersom releasen har varit så jävla seg där och LTE versionen är den enda jag har sett hittills, så jag köpte den i Sverige iaf för någon hundralapp mer.
    Finns den till ett vettigt pris där så blir det kanske en till flickvännen när vi är där.

6. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

GSM versionen finns inte att köpa i affärer i USA. Dom som bor i USA och inte vill ha en Verizon-version måste importera via t.ex. Expansys USA. Verizon har fortfarande ensamrätt i USA på den.

7. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    verizon kommer att ha ensamrätt 3månader i USA sen kommer man troligtvis kunna köpa LTE/HSPA+ olåst eller genom andra operatrörer.

8. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    HSPA-versionen säkert. LTE-versionen är nog mer tveksamt då USA ju tenderar att undvika allt vad standardiserade frekvenser heter. Det micro-SIM som sitter i påverkar tydligen också bara just LTE, inte CDMA-radion. Det är visserligen möjligt att det senare är en enkel fix men ingen av CDMA-operatörerna i USA använder normalt SIM-kort vad jag vet.

9. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Förutsätt att det stämmer att I9250 är 3g versionen så finns den visst i USA, bl a på Amazon: http://www.amazon.com/dp/B005ZEF01A/?tag=swedroid-20. Eller har Amazon gjort ett misstag?

10. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Amazon är en webshop, då lyckas dom säkert komma runt det på något sätt. Jag är nästan helt 100 på att man inte kan gå in på tex best buy och köpa en olåst GSM version, bara en Verizon version. Men själva ensamrätten ligger mycket i att ingen annan carrier kan släppa den subsidised ännu, dvs billigare med ett abonnemang.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Last edited: 23 dec 2011
  11. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Namnen i9250 och i515 och vad de betyder är officiellt bekräftade så på det behöver du inte tvivla. :)

Amazon säljer import-telefoner i detta fall vad jag vet. Har för mig det diskuterats på XDA mer specifikt också.

12. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ok men då blir det nog att köpa därifrån tror jag, webshop eller fysisk spelar ingen roll för mig.

685$ är väl ok? Billigare än Sverige iaf va? Vart är det billigt annars? Hört att det finns billiga i Tyskland.

Nån som kan bekräfta att 3g-radion klarar alla fem frekvenser? Är i Sverige halva tiden och Sydamerika resten, tidigare har jag varit tvungen att välja när jag köper telefon, 3g i Sverige eller 3g här... Och Edge suger som vi alla vet