Kan man byta färg-temperatur på skärmen? (+ en liten skapa-wallpaper-guide)

Diskussion i 'Galaxy S' startad av elof, 23 okt 2010.

1. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag ägnade nyss en halvtimme på att fixa en egen snygg bakgrundsbild men upplever den för varm på SGS:en.

Finns det nån gömd kod för att ställa in färg-temperatur på skärmen? Jag gillar snarare kalla eller neutrala färger än varma...

Jag snodde den här bilden på Sully (från Monsters Inc):
    ...gjorde om storleken och laddade upp till telefonen. Bilden av Sully på telefonen känns dock för varm, särskilt när jag kan jämföra den med samma bild på datorn. Jag lade även in den på min kalibrerade TV. TVn och datorn visar den så som jag upplever att den ska se ut, men telefonen visar alltså för varma färger.
    Går det att ändra?

Just nu har jag gått runt problemet genom att manipulera bilden i Photoshop, så att SGS:ens värme och mina modifieringar tar ut varandra. :-)

För den som är intresserad:

Ett Wallpaper ska vara exakt 960x800 pixels.

Jag stoppade in bilden i Photoshop och ökade höjden (via Image | Resize) från 768 till 800 pixels (varpå bredden automatiskt blev 1067 pixels).
    Sen croppade jag bilden genom att sätta om canvas-storleken (Image | Canvas); jag satte bredden till 960 pixels och valde att behålla bilden i mitten till höger. Detta får som effekt att 107 pixlar på vänstra sidan av bilden croppas bort (en ointressant del av bilden).
    Nu har jag en bild på 960x800 pixels.
    Jag går in på Image | Adjustments | Hue/Saturation och sätter HUE +5 och Saturation +5 för att motverka SGS:ens varma färger. Jag passar även på att minska Lightness till -5 för att göra den lite mörkare (bakgrunden bakom ikoner ska inte vara för ljus och ta överhanden).
    Jag sparar filen som en ny jpg-bild för att hålla nere storleken (390kB) (sparar jag den som PNG blir filen 1.3MB).
    Jag för över filen till telefonen via USB mass storage.
    Jag väljer Wallpaper | Gallery och söker upp bilden.
    I crop-verktyget som dyker upp markerar jag HELA bilden (flytta upp rektangeln upp till övre vänstra hörnet, tag sedan tag i nedre högra hörnet av den orangea crop-rektangeln och dra nedåt till höger så 100% av bilden markeras). Spara.

Klart. Nu har mina startskärmar en mysig blå bakgrundsfärg med en touch av turkost, samt ett i mitt tycke roligt motiv.

...och så använder jag startskärm #4 som min primära skärm (och #3 och #5 som sekundära), så fokus ligger oftast mitt i Sullys ansikte. Det ger en snygg/kul lockscreen också. :)

Hehe, blev lite Off-Topic här i slutet. Tänkte bara berätta och hinta för dem som ännu inte gjort ett eget Wallpaper.

Ett tips för wallpapers: Försök ha en genomående färg genom hela bilden (som ovan). Det blir ofta snyggare som bakgrund när det sen kommer olika färgglada ikoner ovanpå den.

2. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Finns mig veterligen inget program för det. Killen som gör voodoo lagfix fixade det för android 2.1 men har inte lagt till det för 2.2 än.

3. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Var finns sandlådan/lekplatsen?

Last edited: 24 okt 2010
  4. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Det är nog inte ett program jag är ute efter, utan någon gömd *#*#NNNNNNNN#*#*-kod där man kommer in i en service-meny för skärminställningarna.

Jag tycker att det borde finnas gömt någonstans.

5. GregerW

GregerW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

*#*#197328640#*#* kanske denna?
    och denna *#0*# for LCD TEST

http://www.youtube.com/watch?v=L0aLtiIaa5M

Last edited: 24 okt 2010
  6. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag har redan varit inne på de två koderna, och även om det finns intressanta saker så hittade jag inga "Color settings" eller liknande.

7. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Om det skulle finnas i settings tror jag inte voodoo-killen hade bemödat sig att fixa det i kerneln.