Kan man flasha sönder sin telefon?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av droidwi, 14 okt 2010.

1. droidwi

droidwi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Att bricka sin SGS är som erfarenheten visat svårt, eller rent av omöjligt.

Så i går när jag försökte få in JP6 med en hel del negativa följder började jag fundera på om man kan "ha sönder" sin SGS på andra sätt. Vad som hände mig var att när jag försökte förbereda genom att lägga in JM8 så fick jag ett felmedelande om att multi csc inte fungerade. Jag prövade att flasha andra fw fram och tillbaka och för varje gång som jag flashade JM8 blev det bara fler felmedelanden (jag minns dem inte nu då jag blev lite skärrad och blev klar så sent att jag inte orkade skriva upp allt, men det var tre olika bla om media filer). Det slutade med att jag inte ens kunde få igång telefonen med JM8, vilket jag kunde första vändan.

Felen rättade inte heller till sig när jag flashade äldre och yngre fw där jag fick färre felmedelanden, eller inga alls. Slutligen gick jag tillbaka till JPK vilket funkar. Det jag funderar på är om man kan sabba inställningar eller filsystem, som inte repareras om man flashar nytt. Och om det är så, vad skall man göra då? Just nu tex funderar jag på hur jag skall få in JP6 då jag inte kan ta mig förbi JM8.

2. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Men varför undrar du det när du redan kommit förbi JM8 med JPK?

Jag gick nyss från JPK till JP6, gick hur smidigt som helst, alla inställningar och appar behölls efter uppgraderingen.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=807351

Last edited: 14 okt 2010
  3. dyallo

dyallo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad jag förstått skall man alltid wipa cache/partition data eftersom att man ofta får kvar många skräpfiler som läggs på hög och kan i sin tur sabba för dig. Vet ej om det kan ha med detta att göra..

4. droidwi

droidwi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

För att det stod att man skulle det om man kom från någon annan fw. Tack för tipset.

Men, vad jag undrade var om man kan göra när felmedelanden haglar. Kan man te göra någon form av total reset?

5. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Ok du tänkte på att många trådar skriver om att man först ska backa tillbaka till JM8 innan man ger sig på JP6? Men som det står i bl.a. den länk jag skickade så beror det lite på vad och hur man flashat in FW:n, det går som sagt bra att gå direkt från JPK till JP6.

Om du flashar in JPK med Odin så rensar du ju telefonen helt. Se till bara att du använder rätt pit-fil, en del har fått problem när de använt 803:an till JPK. Själv följde jag denna länk till JPK och det var inga som helt problem:

http://ip208-100-42-21.static.xda-developers.com/showthread.php?t=790686

Därefter körde jag enligt tidigare länk till JP6.

6. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 553
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    verkar som det funkar bra att köra JP6, som jag gjorde, alltså direkt utan JM8 om man bara wipar data efter flashning.