Kan man förbättra batteritiden?

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av svartterrier, 22 jun 2011.

1. svartterrier

svartterrier Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Halloj!
    Har precis införskaffat en Defy. Med anledningen att den skulle vara tålig och ha bra batteritid... Men hurvida det är tåligheten har jag ingen synpunkt på dock på batteritiden... Hur f-n kan det anses vara normalt att en mobil som ligger standby dvs inget prat spelande surfande skall bara klara knappa dygnet Har satt mobilen i batterisparläge men lika fullt drar den ström. När man går in oc tittar på vad det är som drar ström så står det att under mobilen viloläge att det r en radio som drar ström hur tusan stänger man av denna som jag veterligen inte lyssnar på...likaså när under "fliken" inaktiv telefon hur kan den dra ström då? Snälla är det någon som kan förklara detta för en synnerligen frustrerad mobilamatör... Då jag har försökt få hjälp på annat håll utan att lyckas. Tack på förhand

2. Datoristen

Datoristen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Min Defy klarar sig flera dygn på en laddning om jag mest låter den vara i standby.

svartterrier gillar detta.
  3. goateye01

goateye01 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    181
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Roota och kör SetVsel och ta bort/inaktivera program du inte använder.

AdvancedTaskKiller kan vara en bra start om du inte har något liknande.

4. Datoristen

Datoristen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

I standby är det två saker som drar ungefär hälften av strömmen var enligt batterihanteraren i min Defy. Sen tillkommer lite förbrukning för skärm etc.
    Just nu har jag t.ex. följande värden i batterihanteraren:

1. Mobilens viloläge ("Batteri som förbrukats av radion"): 49%
    2. Telefonen är inaktiv ("Batteri som förbrukats när telefonen är inaktiv"): 48%
    3. Skärm: 2%

Jag har 80% batteri kvar sedan jag laddade telefonen igår eftermiddag. Om din telefon laddas ur på bara ett dygn i standby så är det något som är knas.

Radio i "Batteri som förbrukats av radion" har nog inget med FM-radio att göra utan avser den radiofunktion som används för att kommunicera med mobilnätets basstationer.

Last edited: 22 jun 2011
  5. svartterrier

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ehhh det där var rena grekiskan för mig tyvärr... Har du något tips hur man gör detta?

Ja jag trodde så med datoristen men dom jag har pratat med säger att det är normalt vilket jag vägrar tro... för isåfall hur kort tid har jag om jag skulle börja använda luren??

6. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    svartterrier, vad har du för Android version? Det står i settings/about phone. I Motorolas Android 2.2 för Defy så ingår Task Manager (kallas Uppgifter på svenska). I den kan man ställa in vilka program som ska stängas efter displayen släcks. Jag har inte provat det själv och det sägs att taskkiller inte behövs eftersom Android sköter det själv.

7. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Eftersom att du skriver att du har "precis införskaffat" en defy så förutsätter jag att du inte har laddat den ca 10 ggr som är inkörnings tiden för att kalibrera batteriet rätt. Gör det först och kom sedan tillbaks om du har några fler problem med batteritiden.

Vad du än gör så installera inte en taskkiller då Android själv sköter avstängningen av krävande appar, och det tar mer på batteriet att starta upp dem igen än vad du tjänar in på att stänga av dem.

~Larss00n80~

8. svartterrier

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj! Vilka fantastiskt snälla och hjälpsamma forumiter ni är! Ni är verkligen toppen! Jag har version 2.2.2 på androiden. Nej jag har inte hunnit ladda 10ggr ännu så jag följer den här tråden med spänning och återkommer

9. Hallberg84

Hallberg84 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Radio grejen har jag väldigt hög på min me (lg O1) och där har jag tagit för givet att ju sämre täckning man har desto mer ström/batteri drar den, och det ända man då kan göra är ju att placera telefonen så ofta och så gott de går där den har bra täckning.

Sen som Larsson säger så tar det några laddningar.

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

Last edited: 22 jun 2011
  10. goateye01

Mottagna gillanden:
    181
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Den inbyggda Task Managern är inget vidare skarp.

Bättre att ladda ner en TaskManager från Market och kör den ganska aktivt.

AdvancedTaskManager är ett bra val enligt mig, men det finns fler.
    Gratis - och lägger du widgeten på startskärmen så är det bara ett tryck då och då.
    Detta gör AVSEVÄRD skillnad på batteritiden. När telefonen startas så dras det igång mängder med program som ligger i bakgrunden utan att göra någon nytta...

11. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

När ska man förstå att man inte ska ha en taskkiller på sin telefon?`Det är bevisat i olika tester att batteritiden blir sämre med en sån!

Men det är bra att ha en om ett program låser sig och man måste avsluta det!
    ¨
    ~Larss00n80~

12. goateye01

Mottagna gillanden:
    181
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jag kanske inte har begripit det ännu...

Alternativet borde ju vara att ordna så att alla skräpprogram inte startar överhuvudtaget. Men det är över mitt förstånd. I alla fall utan att avinstallera respektive program helt och hållet.
    Jag pratar om Facebook, Mediashare, E-post, Motorolas Connected Musicplayer, Google Maps osv....
    TaskKillern borde väl rimligtvis dra mindre ström än alla dessa program?
    Och det är ju ingen engångsföreteelse heller för den delen....

Eller är jag helt fel ute??

Och även om det inte påverkar batteritiden i praktiken så är det skönt att på ett supersnabbt sätt frigöra arbetsminnet!

13. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Alla programmen som är igång och du inte använder ligger i bakgrunden, mycket riktigt!
    Men det finns program som måste vara igång för att mobilen ska fungerar och dessa är alltid igång, så som OS mf. Om du nu dödar det programmet så måste det starta upp igen vilket tar batteri, om du nu dödar appar var 30 min så kommer OS starta efter varje gång och det tar MYCKET på batteriet!

14. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Jag har aldrig använt en taskkiller i någon av mina Androider, har inte heller haft några batteriproblem. Jag har varit ganska restriktiv gällande appar och widgetar och dess uppdateringsfrekvens. Låter jag min telefon bara ligga här jag flera dagar i standby, sist jag testa hade jag efter 2dygn ca 65% kvar av batteriet. Då har jag inte rört telefonen mycket men den hade heller inte varit helt orörd.

Sent from tapatalk

15. Hallberg84

Hallberg84 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Android har ju sitt egna val av att döda appar som hängt sig i inställningar - hantera program, så någon anledning att skaffa en annan task killer med syfte att stänga ner hängda appar är ju så sätt oxå onödigt

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

16. svartterrier

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

:mad: Fortfarande lika lite batteritid sista gången nu så klarade sig telifånen hela 21tim 17 min och då hade jag inte pratat surfat eller gjort överhuvudtaget något annat... Så nu tror nog att jag tar den till det onämnbara företaget som sålde den och klagar igen! Suuuuuuck!

17. Henkaoh

Henkaoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

juice defender verkar funka bra på min defy, har iofs inte haft den så många dagar.

Däremot så ungefär dubblade det batteritiden på min wildfire.

Så gå till market och shoppa juice defender - gratis, och utan krångel.
    Ladda hem, installera, aktivera...

18. Stahlin

Stahlin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Bara för att försäkra dig innan du går tillbaks och ev gör bort dig så har du väl inte på blåtand, wifi etc? Sådant drar ju avsevärt mycket mer.

19. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Min man har på allt utom blåtand då, och har väldigt bra batteritid. Laddar varannan dag, och kan lyssna på webbradio, kolla youtube o.s.v. utan problem. En dag lyssnade han på webbradio (på högtalaren, ej headset) för 80 MB men batteriet hade inte gått ned särskilt mycket och behövde inte laddas extra den dagen.

Jag tror inte att det är normalt även med en massa saker på, om då telefonen håller hälften så länge (eller mindre t.o.m.) som en som har på allt.

En Defy bör väl definitivt klara sig med bara en laddning per dygn, om man har "fullt ös" på den?

Förresten, det var väl någon som skrev att D-link Dir-655 kan göra att wifi drar mycket ström? Vet inte om det gällde alla lurar eller bara SGS. Vi har just en sådan, men makens drar lite ström ändå.

20. svartterrier

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack återigen för alla svar men mobil fungerar fortfarande lika dåligt! har haft på kontroll på serviceföretaget men lika dåligt ändå just nu har buktikschefen den på sitt kontor för att kontrollera... De tycks inte tro på mig vilket är synd! Jag ville ju bara ha en mobil som fungerar att ligga i standby ca 4dgr samt var vatten och stöttålig vilket tydligen är en utopi vilket säljaren tycker att det skulle jag minsan veta att det funkar inte så! Rätt trött på detta nu tyvärr.. Varför kan dom inte bara ge mig en annan typ av mobil