Fråga: Kan man ge ett allmänt omdöme om Uber

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 23 okt 2023.

Taggar:
  1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 257
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har åkt med dom en gång då polaren betalade och det kändes som vanlig taxi, men vad tycker ni då det är olika förare och kanske olika priser? jag har noll aning..
    Tänkte möjligen åka mellan service verkstad och Eskilstuna, typ 1 mil beroende på vad det kostar.

Finns det några Doe´s and Dont´s?

2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 596
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Det är förarens egna bil, räcker med vanligt vett & etikett och att inte slå in dörren i en stolpe så är det inga problem. Vill du prata med föraren sitter du fram, annars bak. Jag föredrar dock Bolt, eftersom det är ett europeiskt bolag.

Jag kikade vad det kostar att åka centralt från Estilstuna till Kjula (som jag valde slumpmässigt, ligger ca 1 mil ut). Det gick loss på ca 260:-. Oftast får man någon rabatt första gången man åker, så borde bli lägre för din del. Priserna varierar dock över dagen, ju mer efterfrågan desto dyrare blir det.

Last edited: 23 okt 2023
    Kristy och Salvion gillar detta.
  3. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 257
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    @schrödinger@schrödinger
    Jo det där med bilen är jag med på. jag tänkte mer på är det stor skillnad mot "vanlig" taxi. får undersöka det på torsdag.
    Sist jag var på verkstaden var det sommar och jag hyrde (också för första gången) en el scooter, tror det kostade 45 kr och tog kanske 15 min, var väll inte direkt imponerad över kvalitén på fordonet, men det är ju stor skillnad i pris.

4. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 596
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Kan du ta en elspark så är det ett bättre alternativ i mitt tycke. Glöm inte vantar, halsduk och mössa!

Kristy och Salvion gillar detta.
  5. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Uber och Bolt är generellt sett betydligt billigare än de mer "vedertagna" taxibolagen. Brukar skilja nästan 60-70% i pris för mig i sthlm iaf när man bokar on the fly i appen - ska man boka längre i förväg brukar skillnaden vara minimal i pris. Det som stör mig dock är att förare kan tacka nej till körningar vilket kan vara lite stressande om man VERKLIGEN behöver vara på en viss plats en viss tid.

Fick det förklarar för mig av en förare så som att om turen är kortare än 30 min ser inte förarna hur långt du vill åka dvs de ser bara att det finns en kund som vill åka i närheten av var de är. De tackar ja och ser att du vill åka 29 min bort för 230kr dvs de avbryter körningen och den läggs ut på marknaden igen. Så där kan man stå och se hur ditt försök till bokning hoppar mellan bilar..

Dvs Uber är skitbra när man ska snabbt ta en taxi från A till B utan någon större stress. Appen fungerar bra och det är smidigt att betala med Apple Pay t.ex. Man vet vad det kommer kosta innan resan osv.

MEN skulle aldrig räkna med en Uber till flygplatsen en onsdag morgon klockan 04:30 om du förstår vad jag menar.

Side note - hade älskat om Uber la till att man kunde uppa sitt pris direkt i appen INNAN den åker ut på marknaden och förarna kan se den - jag fattar också att inte många vill köra ut till Huddinge en fredagkväll klockan 22 för 230kr men för 330kr hade de kanske velat? Och jag hade lätt betalat 330kr eftersom jag vet att det är 150kr billigare än Taxi sthlm t.ex.

bernard, Kristy och Salvion gillar detta.
  6. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 257
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    @erik.rahm@erik.rahm
    Ett sådant beskrivande omdöme var exakt vad jag var ute efter!
    Åker extremt sällan taxi, nästan aldrig, kanske 10 ggr/10 år?

erik.rahm gillar detta.