Jag har två tablets. En Galaxy
Tab S3 SM-T825 och en Galaxy
Tab A (2019) SM-T815. Jag har mestadels använt den förstnämnda (SM-T825) som ett smidigt alternativ till stationär dator och laptop. Den senare (SM-T815) köpte jag väl mest som ett impulsköp som jag tänkt installera mobilt bankID på. I nuläget har jag inte ens mobilt bankID eftersom min gamla mobil (SM-G920F) tröttnade jag på att ladda var- och varannan dag så den har legat på laddning (230V > 5V) konstant dygnet runt året runt. Och det uppskattade bevisligen inte det sketna litiumjonbatteriet. Har för övrigt aldrig haft mobilt bankID på den telefonen. Använder fortfarande gamla 2G GSM/3G UMTS mobiler men tyvärr funkar ju inte mobilt bankID på dessa gamla telefoner. Som tur är iof då säkerheten på dessa gamla mobiler är för låg. Men är ypperliga för just att ringa med och ta emot SMS med.
Men nu ska jag i vart fall ta det stora steget och
installera mobilt bankID på min SM-T815 surfplatta.
Min fråga är - kan man ha TVÅ OLIKA bankID - ett mobilt bankID till ett bankkonto där jag bara har månatliga insättningar och utgående betalningar dvs till ett SPECIFIKT BANKKONTO. Min uppfattning är ju att säkerheten är betydligt LÄGRE på ett mobilt bankID än vad det är på ett "vanligt" bankID där inloggning sker via stationär dator/laptop. Skulle sedan någon lyckas komma in på denna surfplatta och tömma just detta specifika bankonto så kan jag ta den förlusten... vanligtvis har jag bara max 100K kronor på detta bankkonto.
Sedan ha ett annat bankID, som jag iof sig redan har haft sedan bankID introducerades i Sverige 2003 om jag inte minns fel, där jag har min S*T*O*R*A förmögenhet som VPC, banker där jag har bl a fonder (aktie-, index-, hedge-, blandfonder mm), banker där jag har större besparingar, Transportstyrelsen mm.
Detta bankID ska alltså vara HELT SEPARERAT från det mobila bankID.
Jag har frågat samtliga stora svenska affärsbanker men jag har aldrig fått något klart svar och bankID som företag går ju aldrig att få något svar ifrån.
Vanligt bankID har alltid funkat perfekt för mig och mig veterligen har jag aldrig haft något intrång i mina datorer. Kör iof sig MS Win 10 Pro (med daglig uppdatering) i samtliga datorer och Mozilla Firefox på högsta säkerhet så jag känner mig hyfsad säker med mitt 64-tecken långa bankID PW! Men jag känner mig redan osäker på mobilt bankID innan jag ens har installerat det.
Någon som kan övertyga mig?
(långt inlägg... jag beklagar)
Önskar er alla en fortsatt fin påskhelg.

Click to expand...