Fråga: Kan man ha flera olika bankID som pekar mot olika banker mm?

Diskussion i 'Allmänt' startad av elektronikfreak, 9 apr 2023.

1. elektronikfreak

elektronikfreak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Jag har två tablets. En Galaxy Tab S3 SM-T825 och en Galaxy Tab A (2019) SM-T815. Jag har mestadels använt den förstnämnda (SM-T825) som ett smidigt alternativ till stationär dator och laptop. Den senare (SM-T815) köpte jag väl mest som ett impulsköp som jag tänkt installera mobilt bankID på. I nuläget har jag inte ens mobilt bankID eftersom min gamla mobil (SM-G920F) tröttnade jag på att ladda var- och varannan dag så den har legat på laddning (230V > 5V) konstant dygnet runt året runt. Och det uppskattade bevisligen inte det sketna litiumjonbatteriet. Har för övrigt aldrig haft mobilt bankID på den telefonen. Använder fortfarande gamla 2G GSM/3G UMTS mobiler men tyvärr funkar ju inte mobilt bankID på dessa gamla telefoner. Som tur är iof då säkerheten på dessa gamla mobiler är för låg. Men är ypperliga för just att ringa med och ta emot SMS med. :D

Men nu ska jag i vart fall ta det stora steget och installera mobilt bankID på min SM-T815 surfplatta.

Min fråga är - kan man ha TVÅ OLIKA bankID - ett mobilt bankID till ett bankkonto där jag bara har månatliga insättningar och utgående betalningar dvs till ett SPECIFIKT BANKKONTO. Min uppfattning är ju att säkerheten är betydligt LÄGRE på ett mobilt bankID än vad det är på ett "vanligt" bankID där inloggning sker via stationär dator/laptop. Skulle sedan någon lyckas komma in på denna surfplatta och tömma just detta specifika bankonto så kan jag ta den förlusten... vanligtvis har jag bara max 100K kronor på detta bankkonto.
    Sedan ha ett annat bankID, som jag iof sig redan har haft sedan bankID introducerades i Sverige 2003 om jag inte minns fel, där jag har min S*T*O*R*A förmögenhet som VPC, banker där jag har bl a fonder (aktie-, index-, hedge-, blandfonder mm), banker där jag har större besparingar, Transportstyrelsen mm. Detta bankID ska alltså vara HELT SEPARERAT från det mobila bankID.

Jag har frågat samtliga stora svenska affärsbanker men jag har aldrig fått något klart svar och bankID som företag går ju aldrig att få något svar ifrån.

Vanligt bankID har alltid funkat perfekt för mig och mig veterligen har jag aldrig haft något intrång i mina datorer. Kör iof sig MS Win 10 Pro (med daglig uppdatering) i samtliga datorer och Mozilla Firefox på högsta säkerhet så jag känner mig hyfsad säker med mitt 64-tecken långa bankID PW! Men jag känner mig redan osäker på mobilt bankID innan jag ens har installerat det. :(

Någon som kan övertyga mig?

(långt inlägg... jag beklagar)

Önskar er alla en fortsatt fin påskhelg. :cool:

2. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Nej.

jnsson gillar detta.
  3. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Förstår inte riktigt frågan...

Du kan ofta bara ha ett BankID per användare på telefonen/platta. Men som du kanske förstår av svaret så kan du ha flera användare och dessa ha sitt egna BankID (kan vara smidigt om man behöver administrerar en familjemedlems ekonomi)

Dock så är inte BankID knutet till en bank, har du fått BankID godkänd av en bank så kan du använda det BankID:et för att logga in på alla ställen som godkänner BankID som inlogg. Tex om man har BankID certifierat av Länsförsäkringar så kan man logga in med det hos Swedbank.

mattihp, Kristy och jnsson gillar detta.
  4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Varför skulle den vara lägre än "vanligt" bankid?

mattihp gillar detta.
  5. elektronikfreak

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Platta 2:
    Övrigt:
    Tack för ditt snabba svar.

Det kunde jag ge mig fan på att det är så det ligger till och det är därför bankerna vägrar uttala sig. Jag lägger ju inte hela min förmögenhet under ett mobilt bankID. :( :( :(

6. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    527

MINA ENHETER

Beroende på vilken bank dina konton finns på så kan behörigheterna vara begränsade vid inloggning med mobilt BankID. Vissa banker tillåter ex. inte att nya betalningsmottagare läggs till med Mobilt BankID, just för att bedragare inte ska kunna tömma ditt konto. Kolla hos din bank om du hittar info om detta.

jnsson och Kristy gillar detta.
  7. elektronikfreak

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Platta 2:
    Övrigt:
    Mitt vanliga bankID sker ju inloggning via bankIDs mjukvara som enl mig kräver ett 64-tecken långt PW. Sedan krävs det en telefonkod som kommer via ett av mig angett mobilnummer (i mitt fall gammal 2G mobil) som är på 8 siffror som varierar från inloggning till inloggning.

Utan det långa 64-tecken (valfria bokstäver versaler och gemener, siffror och specialtecken) långa PW + den 8 siffriga koden som bankinstitutet skickar till mig som jag loggar in med (jag kan ha olika mobilnummer till olika bankinstitut) så kan jag inte logga in. Det är alltså olika 8-siffriga koder för varje gång jag loggar in och jag kan använda mobil #1 till bank 1, mobil # 2 till fondföretag 2 osv.

Denna säkerhet är så nära 100% man kan komma.

Men jag skulle ju inte lägga en förmögenhet på några hundra miljoner med inloggning via mobilt bankID. :mad:

Jävligt märkligt system egentligen!??

8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Så har det aldrig varit för mig. När jag hade Handelsbanken så kunde man inte använda mobilt bank-id (det går nu) och då hade man en sexsiffrig kod tillsammans med ett bank-id på kort som man använde med en kortläsare. Ungefär samma som mobilt bank-id enligt mig. Sen låter det väldigt konstigt att det krävs 64-tecken lösenord. Aldrig hört talas om det

mattihp gillar detta.
  9. elektronikfreak

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Platta 2:
    Övrigt:
    Enda möjligheten skulle vara om man kan göra en skriftlig överenskommelse med både banker och fondinstitut att de enda transaktioner som kan göras ska göras via bankID och att inga transaktioner via mobilt bankID godkänns.

Jag får kolla upp det innan jag ens lägger ner energi på att installera mobilt bankID på min SM-T815.

Tack för svar!

10. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Mobilt Bank-Id är jäkligt säkert, största risken med det är användaren som går på luringen att låta någon skapa ett nytt Mobil Bank-Id med sin inloggning men så dum är förhoppningsvis inte du!

Du kan göra som så att du har inloggning via ex.vis fingeravtrycksläsare men om du ska godkänna någon transaktion så måste det göras med en kod, om du sedan glömmer bort koden så kan du inte göra dessa transaktioner...
    Jag tror knappast att din bank kan stoppa (eller ens vill stoppa) transaktioner via Mobilt Bank-Id, varför skulle de göra undantag för dig? Så viktig kund är du inte...

Gorgeous, katho och Asawi gillar detta.
  11. elektronikfreak

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Platta 2:
    Övrigt:
    Minsta accepterade PW som bankID köper är väl 6 tecken om jag inte minns fel. Och det får inte vara sex likadana tecken typ "aaaaaa" utan det ska vara OLIKA tecken.
    LÄNGSTA accepterade PW som bankID accepterar är just 64 tecken. Och man är väl dum om man inte väljer längsta möjliga PW. Eller hur?

Sedan förutsätter det naturligtvis att man har PW inlagrat i hjärnan eller i vart fall på ett supersäkert sätt. Det tar ju mindre än 30 sekunder och skriva in ett 64 tecken långt PW och det är mina stålar värda. :D

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag skulle iallafall aldrig välja ett sånt långt lösenord

evilpenis, katho och Kristy gillar detta.
  13. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    215
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Tvärtom. Säkerheten på datorer är kass i jämförelse på mobiler. På datorer har alla program rätt att komma åt alla filer som du som användare kan komma åt. På mobilerna finns ett helt annat säkerhetstänk där det inte går på det sättet. På datorn kan även programmen fritt interagera med varandra, mot deras vilja om så vore fallet. På din mobil kan apparna inte röra varandras data om de inte båda har godkännande i koden om det, eller om de är gjorda av samma tillverkare.

Enda nackdelen med mobiler är ju att de inte uppdateras lika länge. Min dator är 8 år gammal och får fortfarande uppdateringar till Windows 10 varje månad. Vad jag vet finns det ingen mobil på 8 år som fortfarande uppdateras.

mattihp, katho, schrödinger och 2 andra gillar detta.
  14. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    215
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Ditt 64-tecken långa lösenord kan fångas upp av en keylogger utan större problem.

Ditt mobilnummer går att avlyssna eller kapa. Om personen i fråga är i närheten av dig är 2G rentav trivialt att kapa. Vi snackar något som går att göra med utrustning köpt på eBay för femhundringen.

mattihp, katho, Das Erdbeerkuchen och 3 andra gillar detta.
  15. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Dessutom är sannolikheten att det går att lista ut större än du (@elektronikfreak@elektronikfreak) tror eftersom du kan lägga det på minnet och knappa in det på 30 sekunder så finns det någon form av regel som du använder för att komma ihåg det.

Jag vet en person som använde ett långt lösenord i form av en filmtitel utan mellanslag, inte alls svårt att memorera men alldeles för lätt att knäcka, lösenord i datorer är mycket enklare att få reda på jämfört med ex.vis de sex siffror som du använder för ditt mobila Bank-Id (om du nu inte använder någon av de andra metoderna som mobilt Bank-Id erbjuder som fingeravtryck).

katho och Kristy gillar detta.
  16. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Som redan har påtalats är Mobilt BankID mycket säkert.
    Har du funderat på varför det extra steget med verifiering krävs vid BankID på datorn? Jo, för att BankID på datorn annars är på tok för osäkert. Och det har inte med längden på lösenord att göra, utan för att det ligger just på datorn där det tydligen går förhållandevis "lätt" att komma åt det för den med rätt kunskaper (vilket jag absolut inte har, så fråga mig inte hur!)

För att någon ska kunna använda ditt mobila BankID på surfplatta måste de
    1. Lägga vantarna på surfplattan
    2. Ta sig in på surfplattan. Förbi skärmlåset.
    3. Knäcka din kod till BankID.

Har man kommit till punkt 3 har man 5 försök på sig innan det spärras. Självklart ingen hundraprocentig säkerhet men instituten som ANSVARAR för dina pengar anser den i alla fall tillräckligt hög för att de ska ta på sig det ANSVARET.

mattihp, katho, Heleg och 2 andra gillar detta.
  17. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Wow 64 tecken är mycket!
    Minst en stor bokstav minst en siffra och en symbol i 12 tecken är max vad jag klarar av!
    Sista jag skulle installera Bank-id på är en dator med windows!

Heleg, Asawi och Kristy gillar detta.
  18. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Trådstartaren, du tycks ha missförstått hur Mobilt Bank-ID fungerar i flera avseenden. Att du skulle kunna knyta Mobilt Bank-ID till ett visst bankkonto, eller till en viss beloppsgräns eller till en viss bank, det är alltså inte så det fungerar. Har du Mobilt Bank-ID så kommer tjänsten kunna få tillgång till alla dina bankkonton och alla dina banker, det finns ingen möjlighet att lägga in begränsningar alls.
    Enda begränsningen jag känner till där det är kopplat till en viss bank är att för att få ut ett NYTT Mobilt Bank-ID så kan du behöva använda Bank-ID utfärdat från samma bank, dvs det är enda situationen jag känner till där den utfärdande banken har någon betydelse.

Om du vill leva säkert så är det bästa du kan göra att installera Bank-ID t.ex. på plattan, som du enbart förvarar i hemmet, givetvis en platta med senaste säkerhetsuppdateringarna och ett skärmlås för att kunna öppna den. Att ta med sig Mobilt Bank-ID på stan i sin vardagliga telefon, jag kan förstå att vissa vill undvika det.

Som också nämnts, den generella uppfattningen är att Mobilt Bank-ID är mycket säkert. Andra Bank-ID-lösningar, t.ex. den du installerat på en Windows-dator, skulle jag ALDRIG använda. Jag delar uppfattningen som redan nämnts, att Windows är ett stort hål av säkerhetsbrister, åtminstone historiskt sett men till stor del även idag.

Du pratar också om 2G/3G-telefoner, det låter nästan som att du skryter om att du använder "gammaldags" telefoner, lite som att du tror att såna skulle vara säkrare. Där vill jag påpeka att både 2G och 3G är äldre och osäkra protokoll, som knappast gagnar din säkerhet. Särskilt 2G är ju en enorm säkerhetsbrist som borde stängts ner för länge sedan, krypteringen i det protokollet är obefintlig. En ny telefon, som kör 4G, och som får senaste säkerhetsuppdateringarna, är det överlägset säkraste du kan välja.

Gorgeous, MultiMan, katho och 5 andra gillar detta.
  19. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja om du sätter upp profiler på mobilen så kan du sätta upp ett bank id per profil. Däremot kan du bara ha ett bank id per profil.

Kristy gillar detta.
  20. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Fast han ville ju att de olika Bank-ID-installationerna skulle kunna göra olika saker, typ att ena installationen fungerar för en viss bank upp till en viss beloppsgräns, medan den andra installationen ska fungera för andra slags överföringar.

tpalsson och Asawi gillar detta.