Kan man klara sig enbart med skype och säga upp sitt vanliga telefon abbonemang ???

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 21 jan 2013.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 294
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har nyss börjat använda skype appen till android, och jag gillar det starkt.
    Förutom att man kan chatta med sina msn kontakter är det även väldigt bra att ringa med, har bara ringt skype till skype, men går ju tydligen också att ringa till vanliga nummer om man lägger till kredit på kontot.

Jag har blivit lite mer intresserad av att ringa med skype istället för att att betala mitt abbonemang jag har nu på telenor.., man kan ringa hur mycket som helst inom sverige för 27 kr per månad ? :O
    Går även att skicka sms via skype.

Jag undrar kan man säga upp sitt vanliga mobil abbonemang och bara köra skype och ringa med ? Det abbonemang som bara har mobilsurf brukar ju vara betydligt billigare och snabbare ?

Och hur funkar det, får man ett eget telefon nummer via skype ?
    För jag antar att man inte kan ha kvar sitt nummer man hos t.e.x Telenor

Andra för och nackdelar man bör tänka på ?

2. shieldfire

shieldfire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

När jag använde funktionen fick man inte ett eget nummer - det gick på ditt Skype-ID. Det heter väl "Skype Out" har jag för mig, leta efter det.

Tapatalked - might contain weirder text than usual.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Om du skall använda skype från mobilen måste du ju som sagt ha en koppling till internet. Det kan ske via wifi om du bara använder mobilen t ex i det egna hemmet där du har wifi-uppkoppling. Det kan också ske via mobilnätet via ett sim-kort i mobilen.

Måhända går det att hitta sim-kort bara avsedda för surf som ger bättre hastighet än de tilläggstjänster som finns till telefonkort, men hittar du verkligen något sådant som är billigare? Nu var det ett tag sedan jag kikade i telenors prislistor, men senast jag kikade så kostade det 69:- per månad för tjänsten obegränsad surf i (den låga) hastigheten 1 Mb/s. Den hastigheten räcker till Skype, men det är nog bäst att kolla upp huruvida operatören tillåter IP-telefoni-tjänster som skype.

Skype brukar också vara väldigt tydliga med att deras tjänst inte får användas till att ringa larmnumret 112. Det kan ju vara tryggt att ha ett abbonemang så att man kan ringa dit om det skulle behövas.

m v h Henrik

4. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Comviq har ett kontantkort nu där 1 års surf ingår. Det enda man behöver göra är att fylla på det med 50 kr en gång. 500 MB verkar ingå. Frågan är hur långt det räcker. Har ingen aning om hur mycket trafik skype använder.

Sedan behöver man väl inget abbonnemang för att ringa 112 har jag för mig...

https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1232788#post1232788

Sleepwalk gillar detta.