Kan man klona ett minneskort?

Diskussion i 'Allmänt' startad av nizzehult, 1 jul 2012.

1. nizzehult

nizzehult Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har ett klass4 minneskort på 8GB som jag har partitionerat 512MB EXT2/7500MB FAT32 i min HTC Desire och allt funkar suveränt numera med den nya Elelinux ROM'en och S2E men det finns ett litet lagg som jag skulle vilja ha bort. Har därför införskaffat ett likadant kort men klass10.

Undrar därför: finns det nåt enkelt sätt att klona över hela gamla kortet med båda partitioner till det nya kortet? För Nandroidbackupen - m fl - backar väl bara FAT-partitionen?
    Kändes drygt att starta frän scratch...

2. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

I Linux är det rätt lätt fixat om du kan koppla in båda i datorn. Bara att köra t.ex "dd if=/dev/sda of=/dev/sdb conv=notrunc,noerror" sda är det gamla kortet och sdb är det nya.
    Har tyvärr inte så mycket erfarenheter i Windows..

3. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Låter bra. Datat på FAT32 partitionen är ju bara att kopiera med en filhanterare. Men man måste alltså partitionera kortet först, det går inte att "Ghosta" alltihopa så att partitionsinformationen följer med? Blir förresten partitionen aktiv då?

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

dd tar allt inklusive partitionering om du pekar den på hela kortet istället för en specifik partition (dvs /dev/sda istället för /dev/sda1). Se bara till att skriva rätt så du inte råkar skriva åt fel håll eller till feldisk.

5. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Blir inte klok på detta. Kopierade mitt gamla minneskort (Kingston Class4) först till en fil och sedan till mitt nya kort (Kingston Class10) med hjälp av dessa instruktioner. Detta då vi bara hade en SD-läsare. Tog en evinnerlig tid, skrivningen rullade på med löjliga 1.4MB/s så det tog två timmar! Läsningen tog 10 minuter.

Jodå det funkade sedan utan mankemang när jag startade upp telefonen men nu har jag gigantiska problem att köra nallen, får felmeddelanden om att "Processen com.xxxxx.yyyy.zzzz (varierar) i programmet xxxxx.yyyyy (varierar också) svarar inte längre och måste stängas ner". Sedan finns bara en "Tvinga till nedstängning" knapp att trycka på.
    WTF?
    Flera program har också hängt sig och Swiftkey har helt fått spel, påstår att det inte är installerat längre.
    Ibland säger Galleri att det inte finns något SD-kort - men jag kan browsa det med File Manager.

Kan jag ha ett trasigt kort, och hur kollar jag det?
    Eller har jag gjort nåt fel??

6. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Då låter det ju som om det är någonting skumt med ditt nya kort.

Dina andra problem kan bero på att kort som är hårdvarumässigt trasigt, men om du har tur beror de bara på logiska problem i filsystemet.

Stängde du av telefonen innan du tog ur kortet? Annars har du nog gjort något fel... Att du har en ext2 partition tolkar jag som att du kör någon ROM med special-stöd för A2SD som ständigt har ext2-partitionen monterad och lagrar apparna där. Om du då utan att stänga av telefonen rycker ur SD-kortet har du inte bara ryckt undan mattan under fötterna för din telefon. Du har dessutom ett trasigt filsystem på SD-kortet i din hand eftersom telefonen inte fick någon chans att snyggt avmontera filsystemet och skriva ut alla de data som låg cachat i telefonens RAM.

Ext2-filsystem lagas med:

fsck /dev/sdb1

FAT32 kan du laga med:

dosfsck /dev/sdb2

Ovanstående kommando antar att sdb1 är ext2-partitionen och sdb2 är fat32-partitionen, sannolikt behöver du anpassa dessa rader för att passa just ditt system.

Men det där med prestandan verkar som sagt lite oroande, kanske har du ändå något hårdvaruproblem med ditt nya kort.

m v h Henrik

7. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jaja, telefonen stängdes av innan kortet plockades ut. Har aldrig inträffat på annat sätt. Men ibland har jag fått stänga av den "hårt", dvs rycka batteriet, dvs nu när den började triskas.
    Var även noga med att unmounta det när det kopierades.
    Kör med gamla kortet nu - går som tåget. Men jag vill ju ha ett snabbare kort, det är ju därför jag har köpt ett Class10 kort.

Kör CM7.2 med S2E och allt ligger på SD-kortet.

Det finns en bockruta i S2E "Mount as ext4" som är ibockad men jag tycks minnas att när jag gjorde det första kortet "manuellt" så var jag tvungen att välja ext2.

Hur kan man enkelt testa om kortet har ett HW-fel tro?

8. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Eftersom du har en image av kortet i form av en fil är det ganska enkelt.

Först skriver du imag-filen till kortet
    Sedan läser du kortet till en ny image-fil
    Sedan kör du diff på de två filerna och ser om de skiljer.

Ovanstående förutsätter dock att ditt gamla kort och ditt nya kort är precis lika stora, annars kommer storleken och därmed även innehållet på image-filerna att skilja.

m v h Henrik

9. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja men imagen är ju bara identisk till dess att man börjar använda kortet. Och det är ju redan gjort.
    Nu tror inte jag att det är datafel på kortet - då skulle betydligt allvarligare problem uppstå betydligt tidigare - utan jag lutar mera åt prestandaproblem.
    Eftersom korten är lika stora och har samma geometri så skulle man kunna använda ett program som klonar kortet sektorvis; då vet man att dom blir 100% identiska.

10. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Har du använt dd så är det just det du gjort.

11. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Gjorde just ett test. Kopierade en fil på 1.4GB från datorn till de olika minneskorten. Class4: 7 min 30 sek. Class10: 7 min 25 sek. Borde det inte skilja mer?

12. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Googla efter Panasonic SD formatter. Jag kör alltid med den när jag formaterar SD kort.

13. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Kan vara kortläsaren som bråkar.

14. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Ja, fast såvida du inte har spara något viktigt på det nya kortet kostar det ju inte så mycket att skriva ut image-filen en gång till på det nya kortet för att därefter direkt läsa tillbaka till en ny fil.

m v h Henrik

15. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tar upp den här tråden igen....
    Jag har nu testat kortet i en annan Desire. Krånglar även där. Man kan se SD-partitionen när man startar telefonen men plötsligt så försvinner den. Och kommer tillbaka. Till och från.

Hörde från en kollega att vissa mobiler är väldigt känsliga för märke och modell när det gäller minneskort och då kan man få problem liknande detta.
    Kan det stämma?
    Finns någon kompabilitetstabell (detta är ett Kingston Class10 SDHC kort)?

Last edited: 3 sept 2012
  16. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Ingen konkret hjälp, förhoppningsvis dock till hjälp.

Har själv kört klass 10 och klass 4 kort i min Desire, utan att märka någon skillnad. Använder 4ext recovery och där man ventilerar tekniken om denna påstår man klart att olika tillverkares kort fungerar olika bra. Vill minnas att de har en kompatibilitetstabell. Korten lär ha en inbyggd processor som styr var data hamnar på kortet, för att man inte skall skriva på samma ställe jämt. Programmen som används i dessa är inte offentliga och man vet inte var informationen hamnar på kortet.

Kommandon som DD är ju tänkta för hårddiskar, läser och skriver precis som det fysiskt ligger på disken. Utan att veta reser ju då detta ett antal ? Över vad som händer när det finns en processor på kortet som lever i sin egen värld och stuvar om informationen.

Jag har hittat ett sätt att klona SD-kortet, jag kör med 4ext recovery. Lidl sålde 16 giga SD kort för dryga 100-lappen och har två jag växlar mellan, ett som ständig backup. Apparna med data ligger ju på kortet, därför noga med att ha backup.

Formaterar under Linux, ca 15 giga FAT32 och 1 giga ext4. När jag kopierar ext4 partitionen måste jag använda kommandot cp med växlarna - prv. Försöker man bara kopiera blir tillstånden för filerna fel och det fungerar inte. Data2sd bygger på att filer får appens ID som ägare, måste alltså stämma.

17. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

En erfarenhet är att stora filer, flera hundra megabytes, och SD kort kan ge problem när kortet börjar bli fullt och, det redan finns stora filer som är fragmenterade. Skrivhastigheten blir lägre och lägre. Vid överföring från datorn kan det hänga sig till slut.

18. LocoPaco

LocoPaco Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Gear S3 Classic
    En liten fundering runt detta (säkert något som du redan provat). Kan det inte vara så enkelt att något gått snett med skriv/läs/ägarrättigheterna på filerna efter kloning/kopiering. Borde ju inte vara det då du klonat korten men man vet ju aldrig.

19. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja men jag tog ju samma kort och partitionerade om det igen. Med Gparted. Var alltså helt tomt. Gjorde en EXT4 på 512MB och resten FAT32.
    Även då så kommer kortet och går.

20. nizzehult

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hörde att en kollega hade liknande problem på en Xperia, den skrev mer eller mindre sönder två minneskort tills han bytte till ett annat märke.

Nu har jag iaf gjort ett supportärende hos Kingston så jag får höra vad dom säger om detta.

------------------

Har redan fått svar, dom anser att kortet inte är friskt och ska bytas ut!
    2 b continued...

Last edited: 3 sept 2012