Kan man slå ihop två google-konton till ett?

Diskussion i 'Allmänt' startad av traxx314, 17 mar 2016.

1. traxx314

traxx314 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    När jag i begynnelsen skaffade en smartphone så valde jag att skapa ett nytt google-konto till mobilen (kalla det Konto A). Jag hade redan då ett annat gmail-konto (Konto B). Anledningen var att jag på den tiden höll isär mobil- och datorvärlden...

Nu har tiden gått och idag hanteras båda kontona i mobilen (använder Samsung Galaxy S5). Det här skapar problem för mig och jag vill på ett säkert sätt avsluta Konto A. Det mesta hanteras genom Konto B, t.ex. mail, kalender, facebook, Google. Men jag använder fortfarande Konto A för appar på Google Play. Jag har inte vågat avsluta Konto A eftersom jag är rädd att förlora appdata, appar, betalningsinformation, m.m.

Kan jag överföra all app-information från Konto A till Konto B och därefter helt enkelt koppla bort Konto A från mobilen?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 382
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det går mig veterligen inte att överföra köpta appar från ett konto till ett annat. Du kommer med andra ord att behöva köpa om apparna med konto B.

Det är naturligtvis trist, men så är det tyvärr för det stora flertalet digitala tjänster idag, vilket är ett stort problem.

Du kan däremot exportera en mängd data som är knuten till ditt konto genom Googles verktyg för ändamålet: https://support.google.com/accounts/answer/3024190?hl=sv

Kristy gillar detta.
  3. traxx314

traxx314 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tack

Vet du vad som händer (om det nu går) ifall jag plockar bort/inaktiverar Konto A i mobilen? Försvinner då alla köpta appar/framsteg/data? Det kontot ställer till det för mig ibland, speciellt i kalendern då mobilen tycks välja godtyckligt konto...

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Allt som är knutet till ett ett visst Google-konto försvinner. Alla appar lagrar inte centralt och då är det ju inga problem. Fast då får du problem när du ska byta mobil.

Jag kör just nu med 4 Google-konton inlagda på min mobil utan några problem med kalender eller andra appar. Då och då måste jag välja vilket konto som ska användas, ex. för Google Play i olika spel och när jag ska kolla på G+-profiler via Ingress.

I ditt fall så hade jag börjat använda konto B för allt inklusive appköp, Google Play etc.
    Kollat upp vad det är för problem med kalendern. Om du inte redan gör det börja använd Google Calendar. Den skapar nästa event i den kalender som du senast skapade ett event i och det är inga problem att byta till en annan kalender och nästa gång blir det då den kalendern som används.

Det är ju skönt att bli av med konto A och om kostnaden inte är skyhög för att köpa apparna igen så kanske det är värt att ta den kostnaden.

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 047

MINA ENHETER

Några år senare... Hur gick det? Gjorde du dig av med konto A?