Kan man ställa in egen DNS?

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Muggebigge, Nov 25, 2010.

1. Muggebigge

Muggebigge Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör uteslutande wifi för Internetaccess och undrar om det finns möjlighet att på telefonen (HTC Desire LeeDroid) ställa in vilka DNS-servrar som skall användas vid Internetåtkomst?

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du kan göra det, men det krävs att du kör med statisk IP. Alternativt så kan du låta din DHCP-server (router) push:a DNS-servern, men då har du samma DNS för alla enheter som är anslutna till ditt nätverk.

Jag tror där emot inte att man kan låta allt utom DNS tilldelas via DHCP vilket man vanligtvis kan på datorer...

3. Muggebigge

MINA ENHETER

Tack för svar, det låter logiskt. Jag har dynamisk IP och en router, men på min PC har jag ställt in så jag använder OpenDNS istället för de tilldelade jag får via DHCP, precis som du säger. Jag skall dock undersöka möjligheten att kunna köpa till statisk IP istället, hur går jag då tillväga för att använda t ex OpenDNS även på min Desire?

4. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Då får väl nätverkstekniker hoppa in igen. :)

Du löser ditt problem enkelt genom att ta bort din statiska dns på din dator.
    Sedan loggar du in i din router och ställer fast dns där istället. Då kommer den inte
    att hämta en dns från din ISP, utan istället tilldelar den alla ansluta klienter ip, opendns, gateway, nätmask genom sin dhcp-server.
    Så kan du köra dynamiskt, men själv styra över dns.

Kan dock vara så att vissa riktigt usla routers inte har denna möjligenheten, men de
    flesta har det, logga in och kontrollera.

5. Muggebigge

MINA ENHETER

Jodå, det är en bra metod och jag har tidigare kört så (har en gammal Linksys WRT54GL) men om jag kommer ihåg rätt så var det något som ej fungerade så bra...Jag testar igen så får vi se :-) Tack för svaret.

6. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma router och den fungerar i den.. Kör dock inte originalfirmware, utan
    en custom i den (det är ju en L, så du kan ta andra firmwares). Var säkert så att
    det inte fungerade original, men ladda hem en annan då. :)

7. Muggebigge

MINA ENHETER

Flashad med senaste funkande dd-wrt :-) Men jag skall kolla i morgon om det funkar nu, har två datorer, en Dreambox och en IP-telefon i routern så det måååååste funka hehehe. Tack igen.

8. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är alltid bra att ha en nätverkstekniker på speed dial här på detta forum ;)