kan man ställa in slutartiden i kameran?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av DefSyde, 21 feb 2011.

1. DefSyde

DefSyde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

kan man på nått sätt ställa in så att den alltid utgår från minimum 1/60 sekund, som det är nu verkar den alltid köra 1/30 sekund vilket gör att man får mkt oskarpa bilder.. man kan ju ställa in iso och ljusstyrka men inte slutartid?

kan det vara så att man skall ha på mörkaste ljusstyrka och sen styra ljuskänsligheten med iso istället?

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ingen aning, det beror på hur kamera-appen är programerad... men det verkar logiskt att dra ner "ljusstyrkan" och kompensera med ISO för att få lägre slitartid... men högre ISO ger ju som bekant mer brus vilket leder till sämre bilkvalitet och skärpa (mobilkameror ät inte precis kända för att vara brusfria) så det är bara att välja på vilket sätt du vill ha oskapra bilder, skakningsoskärpa eller oskärpa pga brus... Men i värsta fall är "ljusstyrkan" modifierad efter att bilden är tagen genom mjukvara och då är det bättre att låta den vara så att den påverkar så lite som möjligt... Om du har tid, ork och lust får du gärna experimentera lite :)

Nästan OT:
    Personligen anser jag att Deisre inte har en kamera... eller åtminstone inte en kamera värd namnet, men den duger för att fotografera av komihåg-lappar, visitkort etc.

3. DefSyde

DefSyde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

testade lite snabbt och noterade följande:
    (1) iso200/halva ljusstyrkan -suddigt
    (2) iso200/lägsta ljusstyrka - suddigt
    (3) iso800/lägsta ljusstyrka -skarpt
    (4) iso800/halva ljusstyrkan -jättesuddigt.

slutsats: (3) iso800/lägsta ljusstyrka ger snabbast slutartid dock med brusig bild, detta var fotat i mitt rum med en vanlig taklampa (halvdunkelt), fotat med blixt och jag vobblade kameran lite i sidled. Jag får väl återkomma med dagsljusexempel senare..

Prövade att fota i dagsljus med samma inställningar men även med iso100/lägsta ljusstyrka, alla bilder blev skarpa, dock med avläsningsdistortion. (lodräta linjer blir böjda)

Bifogade filer:

• 1.jpg
      1.jpg
      Filstorlek:
      7,4 KB
      Visningar:
      112
    • 2.jpg
      2.jpg
      Filstorlek:
      11,6 KB
      Visningar: