Fråga: Kan man styra wifi plug med zigbee fjärr?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av laserturken, 1 okt 2023.

1. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, med Home Assistant är det möjligt. Jag använder zigbee fjärrkontroller för att styra saker i Home Assistant.
    Exakt hur man gör beror på din konfiguration. I mitt fall använder jag zigbee2mqtt för att ansluta zigbee-prylar. Då går det att spåra på MQTT-event för att upptäcka när en knapp trycks in på fjärrkontrollen. Du kan sedan skapa en regel och bestämma vad som ska hända när den knappen trycks in.

Det är det som är styrkan och skönheten med Home Assistant, att man kan gå över systemgränserna och låta en en zigbee-fjärr styra en wifi-pryl eller en 433MHz-fjärr styra en zigbee-pryl. Eller vilken annan kombination du vill. Kan man bara få grejerna att prata med Home Assistant så går det att skapa regler som gör vad som helst sedan.

Det kan dock krävas lite googlande för att ta reda på exakt hur man gör för det finns så många olika varianter beroende på vilken utrustning och vilken mjukvara man använder. Men man kan vara trygg med att ALLT går att göra i Home Assistant. Och som regel är det redan någon annan som har gjort det du vill göra och lagt upp en beskrivning på nätet. :)

Rocco420 gillar detta.
  3. laserturken

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

@svenix@svenix
    Tack för det, då får jag kika närmare på det och se om jag hittar någon lösning.

4. laserturken

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

Tjo håller på att migrera från RF 433mhz (telldus) till zigbee och skulle vilja ha en motsvarande fjärrkontroll likt telldus med av/på separat för varje enhet om 4 st.

Skulle en Philip hue fjärr kunna lösa det, kan man programmera den så varje knapp kan sköta av/på separat med enkel/dubbel tryck?
    Det är nätpluggar från ikea trådfri som styras alltså bara av/på.

Eller finns det annan fjärr/bättre alternativ?

Philips Hue Dimmer Switch v2 (EU) RWL022 Zigbee compatibility

Som sagt så körs HA i grunden.

Last edited: 13 dec 2023
  5. svenix

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I princip kan du använda vilken zigbee fjättkontroll som helst bara den har tillräckligt många knappar. De flesta fjärrkontroller har också funktioner för att kunna ha fler kommandon på samma knapp med enkeltryck, dubbeltryck, långtryck t.ex.

Jag använder de här sex knapps fjärrkontrollerna från Aqara Oppo. De har flera möjliga kommandon på varje knapp så det går att styra många prylar.

16.77€ 20% OFF|Aqara Opple Schalter Doppel Vier Sechs Tasten ZigBee Schalter Drahtlose Fernbedienung Licht Homekit Schalter|Smarte Fernbedienung| - AliExpress

upload_2023-12-13_14-39-3.png

Men det går som sagt att använda andra fjärrkontroller också. Jag använder också IKEA:s fjärrkontroller t.ex. Styrbar som har fyra olika knappar.

STYRBAR Fjärrkontroll, smart vit - IKEA

Sedan kan det vara lite meckigt att konfigurera detta i Home Assistant om man inte är van. Jag kör zigbee2mqtt för mina zigbee-prylar vilket gör det ganska enkelt att spåra på mqtt-event. Varje knapp skickar ut ett mqtt-event. Man kan använda det som trigger för att skapa en automation som gör valfri sak. Jag brukar använda toggle-funktionen för att tända och släcka lampor. Då räcker det med en knapp som "togglar" lampan mellan on och off. På så vis kan man kontrollera lika många lampor som det finns knappar på fjärrkontrollen. Och börjar man använda dubbeltryck och långtryck kommandona så kan man styra två eller tre gånger så många lampor. :)

Last edited: 14 dec 2023
    milky81 gillar detta.
  6. laserturken

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

@svenix@svenix
    Tack för det tipset och utförligt svar.
    Har inte riktigt tänkt på att på att man kan "toggla" knappar.
    Har en conbee 2 sticka och precis kommit igång ZHA, men kanske ska hoppa på mqtt för att öppna upp för fler möjligheter.

7. svenix

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tyvärr kan jag inte säga något om ZHA eftersom jag inte provat det. Det borde dock gå att göra liknande grejor i ZHA men då får man spåra på något annat än mqtt-event.

Tidigare körde jag Conbee 2 med Deconz och det gick att göra liknande där fast man fick spåra på en annan typ av event. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket. Om du googlar lite på ZHA och remote control så hittar du nog en del.

Det kan ju också vara ett alternativ att byta till zigbee2mqtt men både ZHA och zigbee2mqtt är mycket kompetenta så ZHA är väl inget dåligt alternativ. Bara att jag inte känner till det för jag har inte provat det.

laserturken gillar detta.