Kan man tvinga Autofill (Android Oreo) att träda in för en viss app?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 8 apr 2018.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Den nya Autofill-funktionen i Oreo är fantastisk. Jag använder den tillsammans med Chrome (går ju att byta till Lastpass och andra tjänster också). Tyvärr funkar det inte för vissa appar att spara lösenord.

Webbsidor på datorn kan göra en inställning att autofill ska undanta en viss sajt, men mig veterligen kan en app inte begära samma sak. Därför vet jag inte varför vissa appar inte erbjuder att spara lösenord. I regel har funktionen funkat väldigt bra, den upptäcker självmant nästan alla lösenordsfält.

Kan man tvinga den att spara ett lösenord? Finns det något utvecklaralternativ att slå på eller liknande?
    Till exempel är det Kivra, Halebop och några andra som inte sparas.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 265
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet nej. Men samtidigt skulle jag inte spara lösenord in till Kivra på telefonen.

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Kivra var ett exempel av flera. Tack för svar. Om du råkar läsa om någon möjlighet att lösa detta, skriv gärna här!

Telefonen är krypterad och alltid låst när jag inte använder den. Kommer någon åt innehållet i telefonen så finns det många fler saker jag skulle oroa mig för än Kivra. Men jag förstår din poäng.

4. BrorSnor

BrorSnor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    428
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vad jag har förstått måste utvecklaren av appen göra något för att appen skall funka med Autofill.

Jag skummar lite bara från nedan sida, orkar inte läsa riktigt, men det står bland annat "Apps that use standard views work with the Autofill Framework out of the box.". Antingen kanske de appar som inte fungerar inte använder "standard views", eller så kanske appen måste byggas om med targetSdk >= 26, dvs då det introducerades.

Autofill Framework | Android Developers

Jag har kört LastPass i flera år och jag gissar på att den kanske löser de flesta fall där Autofill går bet.