Köp i "god tro" finns inte kvar i lagbalken. Man blir av med varan man köpt och riskerar själv böter eller fängelse om man borde misstänkt eller visste om att varan var stulen.
Kvitto är ibland inte alls tillräckligt för att bevisa att varan är inte stulen.
Man läser ofta i media att oärliga människor beställer saker i andras namn och sen säljer dom på olika sajter. Skulle det visa sig att varan är införskaffad på det viset så får du inte behålla produkten även om du har ett kvitto/följesedel. Detta gäller även om du skulle köpt den tex på Tradera.
Kan nämna att jag köpte en iPhone för något år sedan på Blocket.. telefonen var ny, kollade upp med operatören osv. Allt var grönt.. köpet såg bra ut. En månad senare så blev telefonen spärrad.. visade sig att telefonen var inhandlad i annan persons namn och operatören totalspärrade den.
Gjorde en polisanmälan... men den blev nedlagd. Frågade polisen om de ville ha telefonen men det ville dom inte. Efter en längre tids konversation med operatören så sa dom att som policy så öppnar dom inte upp den. De sa att jag fick behålla den men att de öppnar inte upp den bara.
Så i mitt fall så hjälper även inte ens en polisanmälan om man är utsatt själv för ett bedrägeri.
Trist att ett par tusen gick helt i sjön. Sen dess har jag alltid varit extrem noggrann med allt vad som innebär Tradera, Blocket etc.
Last edited: 2 september 2012