Fråga: kan min s3 bli spärrad

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av mikaoj, 1 september 2012.

1. mikaoj

mikaoj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hej allesammans.

Jag har köpt en galaxy s3 genom tradera på auktion.
    Priset landade på 4259kr. Vilket jag Tycker är ett rimligt pris på en
    Begagnad telefon.

Men jag börjar bli lite orolig pga att när jag fick hem telefon så
    Märkte jag att på kvittot/garantin var det ett annat namn än det som stod i vinnarmailet
    Från tradera.

Vad kan hända lm det skulle visa sig att killen har köpt en telefon i en annan identitet
    Och sen sålt den vidare?

Kan jag bli av med telefonen på nått sätt eller att den blir spärrad osv?

Imei-numret är samma på kvitto, kartong och telefon

Mvh

2. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Ingen aning, man vet aldrig med folk nuförtiden, själv hade jag inte köpt en telefon beg men antagligen kanske inget händer om imei nummret är samma men vad vet jag..

3. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Jo tror det, att du kan bli av med den även fast du köpt den i god tro (om du ni innehar stulet gods t.ex)

4. Droid76

Droid76 Guest

Det är köparens skyldighet att kontrollera om varan är stulen. Är den stulen blir den spärrad och du har förlorat både mobil och pengar.

Varför köpa en begagnad S3 till det priset?

5. Likor

Likor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52
    Kan ju vara så enkelt också att han som sålde den på tradera köpt den begagnat tidigare och tyckte att telefonen inte var något för honom och därför la ut den till försäljning. Det har jag varit med om tidigare

6. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Men om du både har originalkartongen och kvittot så känns väll chansen att den är stulen som rätt liten samt att de kan vara svårt att stöldspärra den? Utan varken kvitto eller kartong?

7. sannispannisen

sannispannisen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Du kan ju kolla om den anmälts stulen, det ska synas här.Det innebär dock inte automatiskt att den blir spärrad då polisen ej gör det utan operatören. Denna ger mer exakta uppgifter än övriga gratistjänster som finns. Checkmend http://www.checkmend.com/eu

8. mikaoj

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Tack för info. Jag har kollat med min operatör och allt ser bra ut på den fronten.

Jag har även kontakta säljaren. Och han påstod att han köpt den av en bekant och sedan sålt den vidare

Så det var därför namnet inte stämde. Jag hoppas på det.

Men jag tycker kvitto och kartongen som jag har måste ju vara ett bevis att jag köpt den rent.

9. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Köp i "god tro" finns inte kvar i lagbalken. Man blir av med varan man köpt och riskerar själv böter eller fängelse om man borde misstänkt eller visste om att varan var stulen.

Kvitto är ibland inte alls tillräckligt för att bevisa att varan är inte stulen.

Man läser ofta i media att oärliga människor beställer saker i andras namn och sen säljer dom på olika sajter. Skulle det visa sig att varan är införskaffad på det viset så får du inte behålla produkten även om du har ett kvitto/följesedel. Detta gäller även om du skulle köpt den tex på Tradera.

Kan nämna att jag köpte en iPhone för något år sedan på Blocket.. telefonen var ny, kollade upp med operatören osv. Allt var grönt.. köpet såg bra ut. En månad senare så blev telefonen spärrad.. visade sig att telefonen var inhandlad i annan persons namn och operatören totalspärrade den.

Gjorde en polisanmälan... men den blev nedlagd. Frågade polisen om de ville ha telefonen men det ville dom inte. Efter en längre tids konversation med operatören så sa dom att som policy så öppnar dom inte upp den. De sa att jag fick behålla den men att de öppnar inte upp den bara.

Så i mitt fall så hjälper även inte ens en polisanmälan om man är utsatt själv för ett bedrägeri.

Trist att ett par tusen gick helt i sjön. Sen dess har jag alltid varit extrem noggrann med allt vad som innebär Tradera, Blocket etc.

Last edited: 2 september 2012
  10. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    vad har kön och nationalitet med saken att göra? svara inte ens, du är ändå troligtvis bara en obildad "jag är inte rasist.. men"-typ som tycker att kvinnor hör hemma i köket.

11. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Kan bara konfrontera dig i det Du skrev...

Har inget med rasism eller vilken "nivå" man kan ha.
    Men jag blev mest häpen att det var en kvinna som lurade mig. Det var det sista jag kunde föreställa mig.

12. mikaoj

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det känns ju väldigt surt om man skulle bli av med den. Hur spärras telefonen? Är det imei-spärr som görs eller?

Om det är de, går det att byta ut imei koden på något vis?

13. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Telefonen spärrades via operatören och dessutom så spärras den hos samtliga GSM operatörer i världen som är anslutna mot databasen på Irland. Så den spärrades på 2 olika sätt.

Att byta IMEI koden kan ge dryga böter och fängelse mao. olagligt i de flesta länder.