Kan mörkt skärmläge skada telefonen?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Belz, 8 feb 2021.

  1. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Som rubriken lyder. Något jag har funderat på är att det är väldigt populärt att sätta skärmen i mörkt läge för att spara på batteriet. Samtidigt kommer då min fundering. Ökar inte detta möjligheten att få inbränningar på skärmen?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sannolikheten för inbränningar ökar med en högre ljusintensitet medan den minskar med en lägre intensitet. Alla tillämpar ju någon typ av ABL (auto brightness limiting), så jag tror det borde kompensera om man tex regelbundet har mindre områden som lyser starkt medan större delen i övrigt är svart/mörk, så att det inte blir för ojämnt.

    Men då det sällan handlar om ett visst område som hela tiden är aktivt under längre perioder, annat än möjligtvis statusmenyn, så borde väl mörkt läge nästan förlänga panelens livslängd, eftersom tiden med vilken pixlarna är aktiv totalt sett borde minska.

    Men oregelbundenheten med vilken pixlarna lyser kanske är större i mörkt läge, och då kan det ju potentiellt bli ett problem om vissa områden mer frekvent än andra är tända. Vet inte om det finns någon som kanske testat det i praktiken, exempelvis låtit två telefoner gå i mörkt respektive normalt läge under X timmar.

    Samtidigt handlar det väl generellt sett om mycket vitt i mörkt läge, och det är ju vitt/blått som har bäst livslängd på en AMOLED-panel, följt av grönt och slutligen rött.

    Men för telefoner används ju också Pentile-matris framför RGB som för exempelvis LG:s TV-paneler, vilket gör dem rätt motståndskraftiga i jämförelse, i alla fall vad berör Super AMOLED. P-OLED är känsligare vad det verkar.

    Har än så länge inte sett minsta antydan till burn-in på min Pixel 4 som har en AMOLED från Samsung. Jag har den lite som en sekundär skärm bredvid datorn i ett ställ, så den är så gott som alltid aktiv om dagarna för att visa notiser från Slack, Google Hangouts etc. Kör också mörkt läge 24/7 på den. Den har snurrat så sedan jag köpte den i oktober 2019.

    Hade det varit ett problem borde det ha dykt upp en del rapporter vid det här laget kan man tycka, då en del tillverkare haft mörkt läge tillgängligt rätt länge, så jag hade nog inte oroat mig. Särskilt inte om det handlar om en SAMOLED-panel.
     
    Last edited: 8 feb 2021
    ratscore, RuffyMan, Xerfas och 1 annan gillar detta.