Kan ni något om joystickar? :D

Diskussion i 'Off Topic' startad av Nummerskivan, 28 jul 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Hej.

Min son 11 år, vill köpa en enkel joystick. Och jag kan noll och intet om sådana (hade en till min vic64...) och skulle tacksamt ta emot några råd.

Han spelar typ battlefield hero och något flygspel som heter pacific heroes.

Han vill använda joysticken till vanliga spel, inte bara flyg, och han vill inte ha en xbox 360-kontroll för PC.

Det ska vara en relativt enkel joystick, med en knapp för skjutning på framsidan där man har pekfingret. Behöver säkerligen inte ha 12 knappar på sidan, men några är säkert bra.

Den ska vara billig, upp till 400 kr, eller om man kan hitta någon dyrare som begagnad.

Vilka märken anses som bra? Logitech, Seitek och Thrust_något?

Vad innebär "force"?

Är de dyrare avancerade sakerna bäst anpassade för flyggrejer och inget man måste ha för enklare flygspel och vanliga gå omkring-spel?

Fungerar joystickar även på onlinespel där man går runt och skjuter?

Jag har kollat på prisjakt efter omdömen och så, men det är inte gott om omdömen så det var inte så användbart som när det gäller storsäljande androider...

Jag tar gärna emot svar på frågorna, samt köptips eller tips på vad man ska tänka på. Det enda jag fattar hittills är det självklara "billig med många finesser betyder oftast dålig kvalitet".

2. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag har en saitek cyborg nånting som jag inte använder för 400 kr. Ska han spela flygspel som INTE är simulatorer behöver han knappast massor med knappar och finesser.

Plus för saitek är deras program du kan installera och lägga till profiler i. Då funkar din joystick med spelet även om det inte gör det annars ;)

3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
  4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Inte heller jag har någon erfarenhet av moderna joysticks och kan inte ge några specifika råd när det gäller märke och modell.

Force feedback innebär att det sitter en vibrator i joysticken. Tanken är att spelaren skall få lite extra spelkänsla, t ex om en bil körs på en guppig väg.

Det skulle kanske funka, men de flesta som spelar FPS-spel brukar föredra att spela med mus i stället för joystick. Möjligen kan de tycka att det är smidigt att ha vänsterhanden på något i stil med denna: Belkin Nostromo SpeedPad N52 - vriga spelkontroller - Hitta lgsta pris, omdmen och information

En viktig skillnad mot dina gamla joysticks till C64 är att joysticks till PC är analoga så tillvida att spaken är kopplad till någonting motsvarande två vridpotentiometrar i stället för fyra strömbrytare som var fallet på C64-tiden. Skillnaden mellan en joystick av god kvalitet och en av dålig kvalitet är ofta att dåliga joysticks "noll-läge" i mitten lätt driver iväg lite i någon riktning.

m v h Henrik

5. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för info henca.

Det verkar som att sonen köper den dyrare (379 kr) av de två Logitech-joystickarna jag länkade till.

6. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

den finns begagnad på blocket för 150 spänn.
    klickety klick

7. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för tipset, men jag vill nog helst ha en sådan här sak som ny, och den är ju inte svindyr heller. Var och köpte en på Inet idag. Hade snurrat till det helt, och glömt att internetpris inte är butikspris, men det skiljde bara 20 kr.

8. Droid113

Droid113 Guest

Se där... En sådan här jag också... Använder den till flightsim X.

9. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Du får mig att vilja installera det igen. Älskar uppdraget där man ska landa ett passagerarplan för första gången :D

10. Droid113

Droid113 Guest

Hehe... Har Inte alltid gått så bra för mig att landa :D Körde rom - napoli uppdraget och landade utanför banan... Men det dög tyckte spelet och jag klarade banan :D

OnT: finns säkert något för 100 - 300 som kan tillfredsställa sonen din. Sök på prisjakt, har tyvärr inte tillgång till nån dator f.n. så kan inte länka något.