Kan Note ersätta min dator?

Diskussion i 'Samsung' startad av Tossie, 2 nov 2012.

1. Tossie

Tossie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Min gamla laptop håller på att lägga av....
    Har länge varit bra sugen på att införskaffa en surfplatta, för smidigheten att bara kunna at med sig "skärmen" etc..
    Men kan den ersätta min laptop helt? Eller behöver jag både skaffa nya dator och en surfplatta som komplement?
    Jag är ingen "komplicerad" användare... Surfar lite allmänt, betalar räkningar, tittar på webtv, skriver ngn dokument då och då etc...

Finns det någon lösning för trådlös mus till Note 10.1?

Har sett att det finns tangentord med dockning. Men verkar invecklad att behöva "peta" på skärmen när den sitter dockad och man ska arbeta.

Finns det ngn bra lösning för extern hårddisk? Interminnet går ju inte att jämföra med en klassisk dator...

2. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Om du använder din dator som du beskriver så tror jag att noten skulle passa dig bra. Jag använder inte min laptop längre faktiskt. Men ibland så har jag lust att starta den istället för noten för en laptop är ju en laptop om man säger så. Mera "frihet".

Mus vet jag inte om det går att koppla in, jag tror inte det. Hårdisk går att koppla in om du köper en usb adapter.

Angående att skriva anteckningar på noten så funkar det ganska bra med pennan tycker jag. Men fortfarande absolut inte samma sak om att skriva på en dator.

3. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Sen ics finns inbyggt stöd för bluetooth mus

Skickat från min Xperia S

4. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Där ser man coolt hade ingen aning

5. Lenax

Lenax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

...och tex trådlöst tangentbord ;)

6. Tossie

Tossie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanon att det går att koppla in mus!
    Är det ngn som provat? Funkar det bra?

Om jag önskar skriva ut saker från plattan måste jag ha en skrivare som jag kan koppla mot nätverket hemma, eller hur?

Då är väl enda nackdelen att man inte kan ha e-legetimation...? Men det kommer väl snart lösning för det med :)

7. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Är inte så insatt i det där men bankid finns om det är det som är e-leg. Till de andra två är svaren ja :)

8. sgte

sgte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Hej,

Jag var i exakt samma sits som du och beslöt mig för att testa Noten. Jag ångrar inte mitt beslut!

Jag har köpt en NAS som jag enkelt kommer åt från plattan, också om jag är på resande fot, via 3G. I och med detta har jag inte testat att koppla en HDD till den men det ska fungera som tidigare nämnts i tråden.

Vad gäller pennan, vill jag bara säga att jag älskar den. Visst, jag ritar och så med den men även vid vanlig surf anser jag att den är helt outstanding. Det största problemet med touchskärmar är att man inte kan få fram interaktiva menyer och innehåll såsom om man hoovrar en mus över nåt objekt. Det blir helt enkelt fler knapptryck och mer laddtider med en touchskärm. Men inte med Noten!! Pennan har exakt samma funktion som en mus i de här scenarion, hoovra pennan ovanför en länk som innehåller interaktiv data och menyer expanderar!
    Utan den funktionen är det inte roligt att surfa tycker jag, varför plattan verkligen kan kallas "surfplatta" :)

Jag kör också DocsToGo och OfficeSuite och dom tillsammans kompletterar varandra fint och utgör en fullgod ersättare till ett ordbehandlingsverktyg på PC.

Hoppas du beslutar dig för att testa! Lycka till!

9. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Japps bankid finns men den funkar inte till allt, och Nordea stödjer den inte.

10. Tossie

Tossie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Härligt att hörna att du är nöjd, känner mig genast säkrare :)
    De du pratar om att man kan se interaktiva menyer med hjälp av pennan är också ngt jag sett som en fördel.

Däremot är jag inte helt hemma på detta.... NAS och HDD??
    Kan du utveckla? :P

11. sgte

sgte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

HDD är bara ett annat ord för hårddisk = Hard Disk Drive och NAS är en hårddisk(server) kopplat till ett nätverk = Network Attached Storage (disk).

12. Droid119

Droid119 Guest

Bankid går väl att ladda ner från playstore om jag inte sett fel :)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

13. sgte

sgte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jodå det kan man, fast mobilt bankid har inte samma säkerhetsnivå som bankid på fil, så vissa tjänster kräver ändå en annan, säkrare inloggning (som tex bankid på fil).

14. Tossie

Tossie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok...då har jag koll på NAS och HDD. Tack :D

Angående BankID... Vad är det som kräver ett säkrare "inlogg"? Typ deklaration?

Ni säger ju att det funkar med trådlös mus. Antar att man måste ha en som inte kräver drivrutiner typ då? Eller är jag ute och cyklar nu? Ngn som har förslag på en som ni vet funkar?

15. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tror min heter targus soft touch eller nåt, skön mus

16. Tossie

Tossie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

TACK för era svar och er hjälp!
    Kanske blir en fin julklapp till mig själ i år då ;)

Återkommer om det dyker upp fler frågetecken :)

17. Tossie

Tossie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tog inte många minuter innan jag kom på en sak till :P

Kan man ha olika "användarkonton" på den?

Jag tänker mig att jag har mitt eget inlogg där jag kommer åt allt innehåll i plattan.
    Medan ungarna har ett där de bara kommer åt spel, filmer, ritprogram etc..??

Risken finns ju annars att de leker runt och raderar saker jag gärna vill behålla...

18. sgte

sgte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Användarkonton är väl en av nyheterna i Android 4.2 om jag inte minns fel, så svaret på din fråga är nej, inte än.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

19. mevvan

mevvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

som det nämndes så är det en utav nyheterna till 4.2 och att det officiellt kommer komma till note 10.1 kommer nog dröja ett bra tag då samsung inte är så snabba med uppdateringar. Dock så är deras system ganska "öppet" och root vänliga så dröjer nog inte så länge tills någon portar med custom rom till noten, med just den funktionen.

20. frenil941

frenil941 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag skulle säga blankt nej, du kan inte ersätta en laptop med en surfplatta.

Jag hade den förhoppningen när jag köpte min första surfplatta Ipad 4. Det är mindre skärm, otympligt att toucha sig fram på internet och obekvämt att ha armarna utsträcka instället för liggande på en mus.

Dock tror jag om nu någon surfplatta ska ersätta laptopen så är det note 10.1. Med tanke på vad en surfplatta kostar kontra vad en laptop kostar så njee. Köp en Ultrabook istället. Jag var riktigt sugen på en platta men blev sjukt besviken och lämnade tillbaka den efter 1 dags användande.

(Ett tips. Kan rekommendera att köpa via elgiganten då du kan testa surfplattan i 30 dagar sedan lämna tillbaka den om du inte är nöjd, obruten eller bruten förpackning kvittar.)