Kartapp för gångvägar?

Diskussion i 'Applikationer' startad av general_z, 5 maj 2013.

1. general_z

general_z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Använder vanligen Google Maps för gång eller cykel, men problemet där är att man oftast får rutter som ibland kan vara 1,5 gånger längre än vad som behövs vilket i tid kan innebära att något tar 2 timmar istället för 1 timme.

Och detta bara för att GM/Navigation gärna vill att man endast tar större vägar eller rentav bilvägar. Har flera gånger råkat ut för att följa GM i 2 timmar för att sedan tjäna en timme på hemvägen genom att ta alternativa och mer direkta ruttar (mindre gångvägar och stigar).

Finns det någon app som är bättre lämpad och listar fler småvägar och kan ge dessa som alternativ vid navigering? Openstreetmap.org visar t.ex. bra mycket fler av alla småvägar som är fullt dugliga att även cykla på.

Tänker främst på Stockholm även om det såklart vore bra att ha utomlands också.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Navdroyd kan ställas in i läge för fotgängare. Om det ger bättre resultat för dig har jag ingen aning om men 5€ kanske är värt för att prova.

3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    För att det skall funka så måste det ju finnas info i själva kartan om var man kan gå, och jag misstänker att det inte så så enkelt som man tror.

Jag kan tänka mig att det t.ex. kan vara svårt att veta hur man ska göra med gångvägar som går över skolgårdar och såna saker. Men behöver kanske skilja på vägar som går att gå och vägar som går att cykla (ex. om det finns trappor eller inte).

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    I Google Maps-appen så kan jag välja att visa directions och navigation för cykel eller fotgängare. Fungerar väldigt bra.
    Min version av Google Maps är 6.14.3

Edit:
    När jag läser din fråga igen så låter det som att du använder det alternativet, men det fungerar alltså dåligt för dig? Jag har bara testat inne i Göteborg, men det är väl säkert så att där är gång- och cykelbanor bra kartlagda.

Last edited: 6 maj 2013
  5. general_z

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jojo, precis. Google Maps är jättebra för generella vägar och använder Maps och Navigon flitigt i Stockholms centralare delar.

Problemet är att inga typer av vägar som inte är asfalt visas eller kan navigeras efter även om de är välkända. Detta gör att GM blir dåligt så fort man inte befinner sig i centrala delar av en storstad där alla vägar är asfalterade eller välkända.

Här är ett exempel på vad jag menar:

Notera alla streckade linjer på OSM-kartan som inte existerar på GM-kartan.

Testade appen OsmAnd Maps & Navigation och den ger navigering till fots (eller cykel) som fungerar på exempelbilden nedan (man får alltså en rutt som går på alla streckade linjer, dvs man kan navigera på stigar och annat). Problemet med den appen är att den är ganska laggig i jämförelse med GM samt att man inte kan välja andra karttyper (som man kan göra på openstreetmap.org) etc.

Finns det någon bättre app som använder OSM, som stödjer kartor offline och som funkar med navigering etc?

6. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    skulle vara intresant för mig med, mycket enklare skåda platser för div saker...
    (håller på med scouting är ledare... ja vi använder karta men det är besväligare om man planerar hemma eller "on the go")

7. general_z

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Testa appen jag länkade till i posten ovan. Fördelen med den är just att du kan planera rutter som innefattar stigar mm (se bildex. och de sträckade linjerna på OSM).

8. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    ska testa mer när jag får wifi så jag kan ladda ner kartorna...

9. general_z

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Letar fortfarande efter ett mindre laggigt alternativ till OsmAnd Maps & Navigation så att man bättre kan navigera på fler vägar och få bättre optimerade rutter för gång. :)