Kartor till OruxMaps???

Diskussion i 'Applikationer' startad av Bo_B, 22 apr 2014.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag skall åka på alpvandring i maj och då har jag inte internetuppkoppling ute på vandringarna. Så jag kan inte använda MyTracks för att se var jag går, kan visserligen registrera vandringarna och sedan när jag är på WiFi på hotellet se kartvyn också, men det är ju rätt lamt...

Så jag har letat efter alternativ och hittade till OruxMaps som verkar vara en app som kan hantera off-line kartor. Den har ett antal funktioner för att registrera vandringar också så det verkar ju OK.

Men nu har jag slitit med denna app i flera timmar för att försöka registrera kartor på det område jag skall till och dessutom där jag är nu (Stockholmstrakten). Men jag känner mig som en dumstrut efter att ha googlat och haft mig.

Enligt vad jag läst så kan OruxMaps använda kartor från Openandromaps men jag lyckas dåligt med detta...

Jag kan ladda ner kartfilerna (zip innehållande en .map-fil och två zip-filer).
    Men sen startar problemen för enligt de beskrivningar jag hittat skall man packa upp dessa filer till sin telefon till /oruxmaps/mapfiles och sen skall OruxMaps kommenderas att uppdatera sina kartor.
    Det är bara det att alla beskrivningar säger fel....
    Tex så säger de att man skall kopiera in map-filen plus de två xml-filerna som man laddade ner, men det finns inga xml-filer i zipen. Sen sägs det att man skall gå till en speciell meny och kommendera "reload" av kartor eller liknande, men jag hittar inget sådant kommando heller.
    Det verkar som om allt som finns av beskrivningar är för en äldre version av OryxMaps där man gjorde på det sättet, men att nu görs det på något annat sätt...
    Jag fick version OruxMaps 5.5.18 när jag installerade idag.

Är det någon här som lyckats med att ladda in kartor från openandromaps till OruxMaps?
    I så fall, hur gjorde ni (i detalj)???

2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har tyvärr inte hållt på så mycket med Oruxmaps på sista tiden (de kartor jag haft på SD-kortet har dock funkat igenom alla uppgraderingar), men i många fall har ju Oruxmaps inbyggd stöd för att ladda ner kartor. Du kan ju testa att ladda ner nån karta med den funktionen för att se hur och var kartorna verkar sparas?

På min mobil har jag på SD-kortet en mapp som heter oruxmaps och i den en mapp som heter mapfiles. Där verkar varje "karta" ligga i en egen mapp (namnet är antagligen fritt valbart), i varje sån mapp har jag en .db och en .xml. Men detta är kartor konverterade från Gröna Kartan (har inga andra kartor i mobilen just nu) och där jag valt att ha .db-format.

3. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har också läst om de här kartfilerna och i min installation fanns det en mapp "world" som innehåller två filer, en med extension .db och en med .xml
    Det är ju de som beskrivningarna på nätet talar om också.
    Men när jag försöker ladda ner kartor som skall funka med OruxMaps så blir det filer med extension .map och .zip i stället.
    Hur som helst så provade jag med att lägga in Sweden.map i en underkatalog "Sweden" under mapfiles och sen se om jag kunde byta karta till den men det gick inte. Den visades inte som alternativ, bara "world" syntes..
    Provade sen med att gå igenom alla menyerna, speciellt settings-menyer utan att det blev bättre.
    Men sedan efter nån timme eller så så dök Sweden upp som alternativ för att byta karta...

Undrar just hur det gick till och varför det tog så lång tid?

Nu måste jag bara hitta ett sätt att få OruxMaps att rita ut ett spår på kartan när jag vandrar. Hittills har jag bara fått fram en röd triangel på kartan men när jag flyttar mig så rör den sig utan att det blir något utritat spår. :(

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har som sagt var inte lagt in ny karta på länge, förr brukade i alla fall Oruxmaps vid uppstart säga till om den hittat nya kartor och indexera dessa (det tog en stund).

Track loggin heter funktionen du är ute efter.

Har du läst manualen? Där står t.ex. en hel del intressant information.

5. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag lyckades slå på spåret efter att ha läst en del av manualen...
    Så nu har jag ett rött spår på kartan.
    Jag hittade dessutom en GPX-fil som motsvarar denna första tracking (bara 800 m), som jag kunde läsa in till MyTracks! Så det går att spela in i OruxMaps och sedan lägga över till MyTracks så att man kan få en fotokarta när man har internet-uppkoppling. Lite bökigt var det dock, men gick.

Jo, jag har läst denna del av manualen också...
    Men som sagt var så kommer det inga xml- eller db-filer med de kartor som man kan ladda ner från openandromaps...
    Det är bara en stor fil <namn>.map plus ibland också två zipfiler som innehåller en hel massa png-bilder.
    Exempel:
    Alps_Ost är en sån här karta från openandromaps som täcker de östra alperna. zipfilen innehåller:
    Alps_Ost.map (605 Mbytes)
    themes_locus.zip (innehåller 1101 små png-filer med symboler)
    themes_orux_new.zip (innehåller 274 png-filer + 4 xmlfiler)

Ingenstans jag hittat finns det beskrivet hur man hanterar såna här filer med OruxMaps, utan på alla ställen pratas det om de filer du nämnt.
    Och de tutorials jag hittat går till OruxMaps setup-menyer som inte finns i den version man kan installera nu.

EDIT:
    Jag gjorde en jämförelse mellan olika openandromaps kartor och det visar sig att de zipfiler som finns inuti vid sidan av map-filen är identiska mellan de olika nerladdningarna.
    Dvs det verkar som om det är något man skall stoppa in i OruxMaps på något sätt, fast de har glömt att tala om hur. :(
    En readme.txt inuti nerladdningsfilen hade inte varit ur vägen.

EDIT2:
    Hittade vad det handlar om. Det är helt enkelt en förbättring av kartornas utseende anpassat för cykling och gång. Vad man skall göra för att installera och aktivera dessa OpenAndroMaps teman är beskrivet på denna sida.
    Jag gjorde så och nu dök det upp en hel massa stigar etc, som inte syntes tidigare. Man kan välja mellan 4 olika teman, jag valde light-versionen.

När det gäller kartorna hoppas jag nu på att det handlar om att OruxMaps behöver en massa tid för att mala ner map-filen så att programmet kan använda den. Jag har lagt in nya kartor nu och väntar på att de skall dyka upp. Verkar kunna ta bra lång tid.

Last edited: 24 apr 2014