Skulle kolla på film igår och efter ca 1 min hänger sig datorn. Bilden fryser och musen funkar inte. Startar om datorn och kör igång igen...samma sak. Testar en annan film och samma resultat. Det sitter en ssd-disk i som jag kör windows på och jag misstänker att den har pajat. Försöker jag starta upp datorn nu så kan jag inte boota från ssd-disken. I bios får jag bara välja den andra disken. SSD-disken är alltså borta Borde väl vara disken som har lagt av eller?
Trasig disk är kanske det mest troliga men det finns andra möjligheter också: T.ex. kabeln till disken har lossnat.
Har nu tagit tag i skiten igen. Var inne på OCZ hemsida och gjorde en retur-anmälan (eller vad man nu kallar det) och där ville dom så klart ha med serienummer och liknande. Så jag skruvade ut disken ur datorn. När jag är färdig sätter jag i disken i datorn igen och då startar datorn efter jag varit inne i bios och "overraid" boot-device. Jag kan inte ställa in att den ska boota från ssd som standard men jag kan använda den som tillfällig boot-enhet. IAF så snurrar datorn igång och jag testar sätta på en film, det funkar ca 5 min sen hänger sig datorn igen och efter en stund startar den om sig och jag får upp meddelande om att välja rätt boot-enhet. Läste i nån tråd här att det tydligen var ganska mycket strul med OCZ ssd med nått styrkort eller liknande. Men alltså vad händer om windows-disken pajar när windows är igång? Mitt problem började med att datorn hängde sig några ggr men jag kunde ju starta om skiten, bara för att datorn skulle hänga sig igen efter nån minut. Efter några omgångar gick det inte att boota till den disken. Jag har ju meddelat OCZ att disken är helt död typ men det verkar den ju inte vara nu längre. Ska jag skicka iväg disken bara eller vad säger ni?
Att säga att den är helt död när den inte är det är väl ganska uppenbart ett bekymmer. De kommer att starta den och se att det fungerar för dem och skicka tillbaka till dig utan åtgärd, eventuellt att ta betalt för onödig felsökning. Men om du istället är noggrann med att beskriva exakt vad som hänt i olika lägen, vad du testat och vad resultatet blir så kan de göra en korrekt analys och hitta problemet. Viktigt är dock att undvika att spekulera eller gissa vad som är felet, då detta lätt leder till förvirring och att de slutar leta om de kan utesluta det problemet. Lycka till!