Jag väljer att bumpa denna tråden istället för att skapa en ny.
Jag och min mor köpte nyligen varsin ny mobil och båda har Telia som operatör (jag har Mobil Flex Mellan och min mor har Mobil Flex Liten). Jag använder en Samsung Galaxy SIII LTE och min mor har en Sony Xperia Go. Jag bor hemma hos mina föräldrar ett tag och har märkt att min mor nästan alltid har full täckning oavsett vart i huset hon befinner sig. Spelar ingen roll ifall hon är på kontoret, i köket, vardagsrummet, på övervåningen eller så, hon har minst 4 av 5 "staplar" hela tiden.
För mig är det minst sagt annorlunda: Mottagningen är som en berg-och-dalbana för mig. Jag har mobilen liggandes på köksbordet och har 1 stapel, vips har jag 3 staplar, sen endast nödsamtal, sen 3 staplar och ner till 1 igen. Går jag runt i huset så blir det ibland bättre, ibland sämre mottagning men det blir aldrig riktigt bra och stabilt. Just nu ligger den på mitt skrivbord och har 1 stapel, flyttar jag den kanske 30-40 cm (tar upp den i handen) så får jag 3 staplar. Lägger jag mig i sängen med huvudet vid fotändan (inte ens en förflyttning på en meter) så tappar jag mottagning ner till 1 stapel igen. Går jag ner till kontoret så kan jag ha upp till 3 staplar, flyttar jag mig till köket (som ligger vägg i vägg med kontoret) så har jag 1 stapel. Så där pågår det HELA tiden. Jag har en mobil jag inte kan ringa med eftersom jag måste hitta ett ställe i huset med bra mottagning och sen stå blixtstilla där för att kunna prata och inte ens det går bra för att mottagningen hoppar upp och ner som en jävla studsboll och vips bryts samtalet. När folk ringer till mig så har jag satt i systemet att avvisa deras samtal med ett meddelande som lyder "Jag ringer upp dig från hemtelefonen". Jag har haft samma problem med min Desire HD som har ett "normalt" simkort (det är ett microsim i min SGS3) så felet ligger inte i min nya SGS3 eller i mitt simkort.
Samma problem är det hos min polare som har en Nokia (vet inte modell, är en smartphone iaf) och
Halebop som operatör. Han har full mottagning och jag har 1-2 staplar och då sitter vid bredvid varandra.
Jag har även detta problemet nere i Skåne. Bor i en lägenhet och är har alltid 3 betongväggar runt omkring mig (är en gipsvägg mellan sovrum och vardagsrum, betong mellan lägenheterna och betong mellan lägenheten och utomhus) och jag har fan i mig noll mottagning vart jag än befinner mig. Jag får springa runt i lägenheten och leta något ställe där jag och den jag pratar med kan höra varandra. Bäst är ju att gå ut ur lägenheten eller ställa sig på balkongen, men folk tycker ju att man är en idiot när man står ute och pratar i mobilen när det är minusgrader och blåser storm. Och man känner sig fan som en idiot också... Även i centrala Lund så har jag samma problem, ibland så får jag "endast nödsamtal" när jag befinner mig mitt i Lund, det känns ju jävligt konstigt.
Morsan har ett 32K simkort (det är väl ett 2G?) och jag har ett 64K simkort (3G). Mitt simkort är som sagt helt nytt, fick det i torsdags tillsammans med mobilen och tidigare har jag bytt simkort 1 gång för att Telia trodde att det var det som var problemet. Jag har inte vart och pillat på några inställningar förutom för MMS och internet (följt Telias instruktioner). Det är ju minst sagt frustrerande att ha en ny (och relativt dyr) telefon som jag egentligen bara kan använda för att skicka meddelanden, surfa via WiFi och lyssna på musik med, jag vill ju för bövelen kunna ringa med den utan att samtalen bryts stup i kvarten!
Tilläggas ska att dessa problem började runt förra julen när jag var och hälsade på. Stormade ju ganska hårt då, var en storm på D och sen stormen Emil som härjade och vi vart utan fast telefoni i typ 2 veckor samt att mobilnätet låg nere ett tag. Sen dess har det vart ganska dålig täckning här hos oss. Telia har ingen aning om vad som orsakar felet, de säger att masterna är i sin ordning och att allt fungerar superduperbra. De har skickat mig tre st kontantkort laddade med 100 kr som "plåster på såren", vad jag nu ska ha dem till vet jag inte. För min mor så löstes ju hennes mottagningsproblem genom att köpa en ny mobil, men för mig kvarstår problemen.
Så... vad är det som kan strula för mig och hur tusan löser jag det?
Click to expand...