Kass mottagning med Telia.

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av gaffaman, 10 okt 2012.

1. gaffaman

gaffaman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har problem med min mottagning hos Telia.
    Jag bor dumt till vad gäller mottagning, det har jag redan konstaterat, men när det går ut över telefoners prestanda, kan man klaga på det då?

Min ca tre månader gamla Xperia GO drar slut på batteri på ca 8 timmar i min lägenhet, men höll i ca 20 timmar, med massa samtal under en jobbig arbetsdag på en plats med utmärkt täckning, pga att Telia sponsrade arbetsplatsen med en extra antenn.

Jag diskuterade problemet med en av relacoms tekniker, som hävdade att det var nätets fel, att telefonen drog mycket kraft.

Och sanningen är att jag knappt får 12 timmar batteritid om jag kör på 2G.
    Samma telefon klarade två dygn på enbart 2G under en veckas jobb i Holland, i aug.

Som om inte dålig mottagning i normala fall, vore nog har jag i snart två månader haft byggnadsställning runt huset också.
    Det har gett en effekt av en farradaybur, så nu kör jag luren i laddaren, i stort sett alltid hemma.

Undrar också om den anläggning som vattenfall har emellan "min mast" och mitt hem kan störa?
    Jag har fri sikt till mobilmasten, men vattenfalls antenner står emellan dessa två punkter.

Vad kan man göra förutom byta operatör, vilket inte heller verkar var optimalt, då min sambos iPhone hos 3 uppvisar samma problem.
    Dock finns hennes mast på annan plats, men inom möjligt störområde från Vattenfall.

Vi saknar inte antenner, tror det finns fem sändare inom 500 m, från huset.
    Men det verkar inte hjälpa.

Har tyvärr inga "mobil-nördar" i området att fråga om deras erfarenheter heller.
    De flesta grannar är för gamla och andra nöjer sig och ifrågasätter inte.

Detta är andra nya telefonen som funkar på samma vis.
    Det var den stora anledningen till att jag bytte till Sony från Motorola efter ca tio månader.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

2. Davos

Davos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Du har inte bjudit över nån kompis med annat abonnemang och kollat om de har bätttre mottagning då?

3. gaffaman

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jodå, har även bredband från Telenor, som funkar hjälpligt, när inte ställningarna står ivägen.
    Men det samma gäller där.
    Hastigheten sjunker ibland så mycket att det helt enkelt tappar mottagningen.

Har vänner som bor ca 300 bort, som kopplas mot samma mast men som inte upplever samma problem med batteri.
    Vi pratar normal svensk småstad, och inte "på landet".
    Telefonen drar tex normalt med batteri i Göteborgs centrum.

Dock jobbar jag inom event, och är van vid att tex 60.000 människor delar på nätet runt Ullevi, inte ens där drar det så här onormalt.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Antennerna som Vattenfall har borde inte störa ut signalen eftersom det är olika frekvenser. Själva sändarna, är de riktade mot dig? För det kan vara så att du har hamnat i någon lucka emellan dem, tyvärr.

Vart på Västkusten bor du? Jag skulle då kunna kolla om 3 byggt ut sitt 3G-nät i ditt område på en ny frekvens vilken ger bättre täckning, eller om de kommer göra det inom den närmsta tiden :)

5. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag skulle tippa på att cellerna på masten inte är riktade åt ditt håll och att du ligger i utkanten av den "tårtbit" som de täcker. Det förklarar t ex varför din kompis som bor 300 meter bort inte upplever samma problem.

Även om du har fri sikt till masten så kan det påverka att det ligger en stor byggnad mellan.

Hur fungerar det t ex utanför ditt hus?

6. gaffaman

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är lika kass på min uteplats.
    Men du har rätt med hus ivägen.
    Kollade lite på vad som förbrukar batteri.
    Ingen rolig vetskap att data nerladdning står för 64% av förbrukningen.

Inte heller kul att det verkar påverka mängden "höghastighets-data" på 1gb, som man har hos Telia.
    Försöker hålla ner Youtube och nedladdning av appar osv.
    Men ändå räcker det kanske i fem, sex dygn.

Har inte kunna se ett helt klipp på Youtube, på det år jag bott i detta hus.
    Trodde det berodde på min motorola, och dess urusla mjukvara.
    Men problemet består med Xperia GO.

7. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du WiFi hemma? Det låter nämligen som att du använder din telefon ganska mycket, eller att den laddar ner massa saker i bakgrunden, eftersom du enligt din beskrivning lyckas ta slut på 1GB data på några dagar. Vad säger Telia när du är i kontakt med dem och vill göra en felanmälan?

Du kan ju titta på om Tele2 och 3 klarar sig bättre i ditt hus, om du eventuellt vill byta? Tele2s 3G kommer inte vara bättre än Telias, men deras GSM-nät kan skilja sig i täckning.

Beroende på vart du bor på västkusten så har 3 byggt ut sitt 3G-nät i 900-bandet vilket ger förbättrad inomhus täckning samt större täckning. Du borde testa någon annan operatör, om du som sagt är inne på att byta operatör.

EDIT: Jag såg nu att du skrev att din sambo hade en iPhone från 3, vilken version? Om 3 inte fungerar bättre så kanske det bara är Tele2 som kvarstår för dig att testa då, eftersom Telenor inte heller fungerade så bra enligt din beskrivning.

Last edited: 13 okt 2012
  8. rytterstedt

rytterstedt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Jag väljer att bumpa denna tråden istället för att skapa en ny.

Jag och min mor köpte nyligen varsin ny mobil och båda har Telia som operatör (jag har Mobil Flex Mellan och min mor har Mobil Flex Liten). Jag använder en Samsung Galaxy SIII LTE och min mor har en Sony Xperia Go. Jag bor hemma hos mina föräldrar ett tag och har märkt att min mor nästan alltid har full täckning oavsett vart i huset hon befinner sig. Spelar ingen roll ifall hon är på kontoret, i köket, vardagsrummet, på övervåningen eller så, hon har minst 4 av 5 "staplar" hela tiden.

För mig är det minst sagt annorlunda: Mottagningen är som en berg-och-dalbana för mig. Jag har mobilen liggandes på köksbordet och har 1 stapel, vips har jag 3 staplar, sen endast nödsamtal, sen 3 staplar och ner till 1 igen. Går jag runt i huset så blir det ibland bättre, ibland sämre mottagning men det blir aldrig riktigt bra och stabilt. Just nu ligger den på mitt skrivbord och har 1 stapel, flyttar jag den kanske 30-40 cm (tar upp den i handen) så får jag 3 staplar. Lägger jag mig i sängen med huvudet vid fotändan (inte ens en förflyttning på en meter) så tappar jag mottagning ner till 1 stapel igen. Går jag ner till kontoret så kan jag ha upp till 3 staplar, flyttar jag mig till köket (som ligger vägg i vägg med kontoret) så har jag 1 stapel. Så där pågår det HELA tiden. Jag har en mobil jag inte kan ringa med eftersom jag måste hitta ett ställe i huset med bra mottagning och sen stå blixtstilla där för att kunna prata och inte ens det går bra för att mottagningen hoppar upp och ner som en jävla studsboll och vips bryts samtalet. När folk ringer till mig så har jag satt i systemet att avvisa deras samtal med ett meddelande som lyder "Jag ringer upp dig från hemtelefonen". Jag har haft samma problem med min Desire HD som har ett "normalt" simkort (det är ett microsim i min SGS3) så felet ligger inte i min nya SGS3 eller i mitt simkort.

Samma problem är det hos min polare som har en Nokia (vet inte modell, är en smartphone iaf) och Halebop som operatör. Han har full mottagning och jag har 1-2 staplar och då sitter vid bredvid varandra.

Jag har även detta problemet nere i Skåne. Bor i en lägenhet och är har alltid 3 betongväggar runt omkring mig (är en gipsvägg mellan sovrum och vardagsrum, betong mellan lägenheterna och betong mellan lägenheten och utomhus) och jag har fan i mig noll mottagning vart jag än befinner mig. Jag får springa runt i lägenheten och leta något ställe där jag och den jag pratar med kan höra varandra. Bäst är ju att gå ut ur lägenheten eller ställa sig på balkongen, men folk tycker ju att man är en idiot när man står ute och pratar i mobilen när det är minusgrader och blåser storm. Och man känner sig fan som en idiot också... Även i centrala Lund så har jag samma problem, ibland så får jag "endast nödsamtal" när jag befinner mig mitt i Lund, det känns ju jävligt konstigt.

Morsan har ett 32K simkort (det är väl ett 2G?) och jag har ett 64K simkort (3G). Mitt simkort är som sagt helt nytt, fick det i torsdags tillsammans med mobilen och tidigare har jag bytt simkort 1 gång för att Telia trodde att det var det som var problemet. Jag har inte vart och pillat på några inställningar förutom för MMS och internet (följt Telias instruktioner). Det är ju minst sagt frustrerande att ha en ny (och relativt dyr) telefon som jag egentligen bara kan använda för att skicka meddelanden, surfa via WiFi och lyssna på musik med, jag vill ju för bövelen kunna ringa med den utan att samtalen bryts stup i kvarten!

Tilläggas ska att dessa problem började runt förra julen när jag var och hälsade på. Stormade ju ganska hårt då, var en storm på D och sen stormen Emil som härjade och vi vart utan fast telefoni i typ 2 veckor samt att mobilnätet låg nere ett tag. Sen dess har det vart ganska dålig täckning här hos oss. Telia har ingen aning om vad som orsakar felet, de säger att masterna är i sin ordning och att allt fungerar superduperbra. De har skickat mig tre st kontantkort laddade med 100 kr som "plåster på såren", vad jag nu ska ha dem till vet jag inte. För min mor så löstes ju hennes mottagningsproblem genom att köpa en ny mobil, men för mig kvarstår problemen.

Så... vad är det som kan strula för mig och hur tusan löser jag det?

9. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Allting pekar på att det är din telefon som är orsaken.

Testat att välja enbart GSM eller enbart 3G?

Blir det samma sak då? Om du fortfarande upplever problem skulle jag skicka den på service.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2