Kass skärpa på bilder

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av Dmz, 1 nov 2016.

1. Dmz

Dmz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Hej allesammans! Jag är ny här på forumet så jag tänkte börja med att gnälla lite, på min S7 Edge alltså ;)
    Jag har läst mycket om att Galaxy S7 ska ha så otroligt bra och snabb kamera, även i mörkare miljöer. Så istället för att köpa mig en ny Xperia (trogen Sonynörd som man är) så tänkte jag testa Samsung.
    Problemet är att då jag ska tar kort på min 2 åriga dotter (som inte har någon större lust att sitta helt still under fotografering) blir det en hel del action-bilder på henne. Vilket resulterar i kort utan skärpa, och då menar jag alla kort jag tar. Detta gäller både inom- och utomhus. Även kort på objekt blir mycket suddiga många gånger.
    Jag hade en Xperia Z3 Compact tidigare som var MYCKET bättre på kort. Har jag fått ett måndags exemplar eller är det någon inställning jag missar. Jag fotar i Autoläge. Jag bifogar 3 kort så ni ser vad jag menar.

Bifogade filer:

2. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Måste nästan vara hw-fel. För hur du kan få suddig bilder i de två nedersta ljusförhållanden förstår jag inte för fem öre. Min S7 Edge tar knivskarpa bilder 99% av alla kort jag tar. I mörker utan blixt kan det så klart fallera ibland om man inte är stadig på handen. Men aldrig i dagsljus eller ens i semiljusa förhållanden.

3. Dmz

Dmz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Misstänkte nästan att det skulle vara hårdvarufel. Men jag ville få det bekräftat, vilket jag nu fick. Då blir det en tripp till återförsäljaren i veckan och 2-3 veckor på service med luren. Trist.

4. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 936
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    @Dmz@Dmz Har du provat att stänga av HDR-läge på kameran?

Samt så klart, härligt välkommen till Swedroid.

5. Dmz

Dmz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag har för mig att jag har testat det. Men för säkerhetsskull så testade jag på lite olika objekt nu med HDR på off, auto och on men ända skillnaden i kvalité var att on och auto blev behagligare i färgen. Skärpan var den samma på alla korten. Däremot så upplevde jag kameran snabbare i Off-läge så jag ska testa lite actionbilder imorgon då jäntan är vaken.
    Och tack!

Jag ska tillägga att jag har uppdaterat mobilen, rensat datan på kameran under programhanteraren och även gjort en fabriksåterställning utan resultat.

chraist gillar detta.
  6. alfredsson

alfredsson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy note 4
    Har exakt samma problem med min. Känns nästan omöjligt att få en bild med skärpa!

Dmz gillar detta.
  7. Dmz

Dmz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Nu har jag testat att sätta HDR på alla 3 lägena. Inomhus blir det ingen skillnad, bilderna blir fortfarande mycket oskarpa i alla lägen. Utomhus i dagsljus blir bilderna avsevärt bättre men fortfarande oskarpa på rörliga objekt så som hundar, bilar, personer m.m.
    Så det blir nog så att jag skickar in mobilen på service.
    Hoppas inte att Halebop skickar ner mobilen till Telecare på service bara för jag har världens sämsta erfarenhet av dom då jag hade Telia som operatör......

8. dick.carlsson

dick.carlsson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Vad jag kan se så rör det sig om rörelseoskärpa. Gå in i Pro-läge och se vad du har för slutartid .
    Dina två bilder på barnet är ju skarpa både framför och bakom ungen.

9. Dmz

Dmz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Alla 3 bilderna som jag har lagt upp har 1/10 sec slutartid.
    I Pro-läget är slutartiden satt på Auto. Och den ändras i takt med ljusstyrkan i rummet tillsammans med exponeringen. 1/6- 1/8 sec då det är riktigt mörkt i rummet som är värmeljus belyst utan att få med själva ljusen, och 1/45 sec mot datorskärmen med denna sida på Swedroid öppen som exempel.

Jag ska även tillägga att jag satt fokusen på dottern på dom bifogade korten, likaså på fjärrkontrollen.

10. dick.carlsson

dick.carlsson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Det behövs inte mycket till rörelse för att få oskärpa när man tar en bild på 1/10 dels sekund. Prova att skruva upp ISO till 1000 (kan ge en viss grynighet) när du fotograferar i dunkelt ljus så du får en exponering på minst 1/25 dels sekund så tror jag du får skärpa.

11. Dmz

Dmz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Det blev inge bra alls.
    Slutartid 1/20 och ISO 800 blev det för jag kan inte ställa in mer noggrant.

Men frågan är om man måste acceptera att kameran ger en oskarpa bilder i Auto-läget eller om det är fel på kameran? Jag vill ju inte fippla på med inställningarna i Pro-läget då jag ska fota ett snabbt foto bara för att få bra kvalité.

Bifogade filer:

12. tswfootball

tswfootball Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    530
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Nu är kan ingen expert på fotografi, men tycker inte att du ska behöva gå in och ändra i PRO läget för att få bättre bilder än dedär inomhus.

Kolla om du får byta ut enheten eller få den lagad. Om din z3 compact tar bättre bilder så är det absolut något fel på din telefon.

13. Haag

Haag Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Nokia

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia
    Har 2 vänner som har S7 Edge och en av dom har faktiskt bättre kamera än den andra så det kan vara ett fel på vissa enheter som de tillverkar.