Fråga: Kassa högtalare?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av teodor, 11 oktober 2013.

1. teodor

teodor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Yo!
    Har köpt mig den nya nexus 7 plattan och är verkligen besviken på ljudet ur högtalarna. Det hörs bäst med låga volymer (typ de tre lägsta som känns lagom när man lyssnar på kvällen) Är det något fel på min platta eller "ska" det vara så här illa?
    Jag pratade med butiken jag köpte plattan av och de kunde skicka in plattan till Asus med risk att jag får betala 500-1500 i felsökningsavgift om det inte hittar något fel. Så nu vänder jag mig till er andra N7 2013 ägare.

Om ni kör igång den här låten och lyssnar de första 30 sekundrarna på typ de tre lägsta volymerna, tycker ni det låter bra?http://open.spotify.com/track/1pwE0jB6MTtTWx8fzqriAj

Jag har sökt runt lite efter andra med samma problem men det verkar vara väldigt olika. Det finns fler som tycker som jag och hävdar att det "ska" låta så med så pass billiga högtalare. Men jag vill inte riktigt tro på det.

Om ni kan, så skulle jag bli väldigt tacksam om ni kunde spela in hur det låter när ni spelar upp låten.

Tack tack!

2. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Ljudet är ett skämt. Men det visst jag redan när jag köpte den. Kolla efter en platt med dubbla högtalare istället.

3. Dylan

Dylan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har läst mycket om detta men jag håller inte riktigt med. Visst, dom har ju inte lagt mest krut på högtalarna såklart men betydligt bättre än någon annan mobil enhet jag haft.

Blir ju fel att spela in ett ljudklipp såhär om man inte har en bra mick, vilket jag inte har(använde Playstation Eye här). Men kanske funkar om du letar efter nåt specifikt missljud. Bruset man hör i bakgrunden är en blandning mellan min dator som låter som ett tröskverk för tillfället och kass mick, det bruset kommer alltså inte från högtalarna. Ljudet är på 3:e nivån på Nexusen.

http://speedy.sh/V8MBw/nexus.mp3

Last edited: 12 oktober 2013
    teodor gillar detta.
  4. teodor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack Dylan att du tog dit tid att spela in som referens åt mig!

Jag var och bytte min platta idag pga döda pixlar och tycker nog att den nya låter aningen bättre. Typ som din skulle jag tro om man kör på tredje volymen.

Det är när man går ner ett eller två steg till som det låter riktigt illa.Det gjorde det på min första, på den jag har nu så jag gissar att det gör det på din också. Men förhoppningsvis känner man inte att man behöver ha så lågt.

Lurar går ju bra om man inte vill störa sin omgivning

5. Jens

Jens Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Är du full eller? Kolla på baksidan av plattan innan du smutsar ner tangentbordet.. ;)

Jag håller med om ljudkvaliteten på de lägsta ni nivåerna. Mycket brus! Däremot väldigt bra när man kör lite högre volym!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

6. wdrsn

wdrsn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    iPhone 12 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 pro
    Min platta har ett missljud när man har på låga volymer. Riktigt irriterande och jag verkar inte direkt vara ensam.

7. gonkius

gonkius Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har samma problem. Låter riktigt illa, i princip oanvändbart och migränvarning de två lägsta nivåerna. Det är dom ljudnivåerna jag brukar använda. Det är inte högtalarna utan D/A omvandlingen eller troligare förstärkarna som är felaktigt dimensionerade. Liknar en extrem övergångsdistorsion man har i ett snåljusterat klass-B steg. Kan vara ett fel i den digitala volymjusteringen också. Synd att inte Swedroid nämnde det i sin review. Finns youtube-klipp där man spelat in ljudet.

Tråkigt, för ljudet på starka nivåer är riktigt bra.

8. nicklas_718

nicklas_718 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Upplever samma sak. Går inte att lyssna på de lägsta volymerna, brusar väldigt mkt.Är det värt att byta sin platta eller har alla Nexus 7 samma "fel"?

9. teodor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har testat tre olika devices nu. Alla låter exakt likadant tyvärr. Tror tyvärr det bara är att bita i det sura äpplet eller ta fram ett par hörlurar

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

10. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Ja det här var ju riktigt kasst på låg volym? Brusar...

11. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    uh.. har inte ens tänkt på de. Jag brukar inte smylyssna utan skiten ska vridas upp när jag kollar video/gejmar/lyssnar musik ändå.. å vill jag ha bra ljud så åker blåtandshögtalaren igång ändå eller så streamar jag direkt till min Hifi så även grannarna får bli med på ett hörn :D

darkly gillar detta.
  12. gonkius

gonkius Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har samma problem på båda mina två. Importerade en av de första och köpte en till nyligen. Går ju knappt att höra vad folk säger på de två lägsta nivåerna om man tittar tex på ett nyhetsinslag på Svtplay.

13. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Testa det kl 01.00 i sängen med frugan och 2 barn i sängen.... :)

14. nicklas_718

nicklas_718 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag kommer troligtvis att lämna tillbaka plattan. Kan ju omöjligt vara acceptabelt, tom plattor för under 500 kr har bättre ljud. Läser man på andra forum så verkar Google ignorera problemet totalt. Trist och man hoppades på att det bara var de första batcharna som hade problemet men icke...

15. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Har man rätt till det?

Plattan är helgrym för övrigt... Jag överväger att leva med det. Hoppas en mjukvarufix ordnar till det.

16. teodor

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fick hem 4.4.2 nu ikväll och ljudet är betydligt bättre! Nu kan man faktiskt höra vad som sägs på de lägsta volymerna ;-)

17. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Lägger en +1 på den! :)

Läste i en mailgrupp att 4.4.2 troligen skulle lösa bakgrunds-brus-problemet, så när jag såg att den fanns OTA. Provade jag att spela upp ett "tyst" klipp på volym 1. Kraftigt brus hördes.
    Sagt och gjort installerade jag sen 4.4.2 och efter det är ljudet näst intill perfekt, även om man sätter högtalaren mot örat!!! :D
    Tack för det Google, det var det enda negativa med plattan, så nu är den perfekt! <3

18. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Instämmer! Skulle informera er men ni var före. Kalas! Vilken skillnad!

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

19. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Sweet kul att de kunde lösa de med mjukvara bara!

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk