Problem: Kies fungerar inte på mac. Alternativ eller lösning?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av xtreme, 28 jul 2013.

1. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har en SGS 3 samt en mac med OS X Leopard. Kies har fungerat tidigare men nu fungera det inte alls. Står bara ansluter i Kies och efter lång tid kommer det upp i telefonen att mjukvara på datorn inte kunde hittas.

Finns det något alternativ till Kies för att komma åt bilder och filmer på telefonen via datorn?

Saker jag testat som inte fungerat:
    Olika USB-portar
    Avinstallerat allt med Kies och installerat igen
    Startat om både telefon och dator
    Uppdaterat Kies
    Inga uppdateringar för telefonen.
    Testat många gånger.

2. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Kommer du inte åt filerna via nån filhantere när du kopplar in luren till datorn? I så fall är det ju bara att kopiera över allt manuellt. Själv har jag aldrig använt kies, det funkar sannolikt inte på mitt ubuntu heller, men jag har aldrig saknat det.

För att föra över bilder och filmer använder jag dropbox, så fort jag ansluter till ett trådlöst nätverk laddas bilderna upp automatiskt och sen laddas allt hem automatiskt till dropboxmappen i datorn. Man kan givetvis ställa in synken som man vill, att det bara sker vid trådlöst nätverk, att det sker även med mobilt osv.

Edit: Fast du måtte väl redan känna till dropbox av din sig att döma... ;)

3. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Telefonen kommer inte upp som enhet i Finder (filhanteraren på mac). Gillar egenligen inte Kies så om man hade kunnat få så att den kommer upp likt ett USB-minne på datorn hade det fungerat bra. Gör du någon inställning i telefonen för att den ska komma upp som en enhet på datorn?

4. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Nej, den kommer upp autimatiskt från mtp-läge.
    Om du har rootat så finns det en app (finns på xda, vet inte om den finns på google play) som heter Easy-UMS. Med hjälp av den kan man få luren att uppföra sej som ett massminne. Funkar utmärkt, använde den tidigare, men nu funkar det med mtp utan problem i ubuntu så den behövs inte.

Du kan ju förstås kolla om det finns nån form av mtp-drivis till mac, det är inte säkert att den behöver vara avsedd för just sgs3.

Det finns ju också appar som airdroid där du kan ladda upp ner filer via ett webbgränssnitt, men jag vet inte ifall det kräver root, men du kan ju testa. Fast det är ju inte via usb utan via nätverk.

Last edited: 30 jul 2013